شناسهٔ خبر: 26058143 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی دیدار کردند

کوالالامپور- ایرنا - دیدار دوجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون صبح سه شنبه پس از یکسال لفاظی های خطرناک و شدید به صورت یک به یک صرفا با حضور دو نفر مترجمان انها در محل مذاکره در هتل کاپلا در جزیره سنتوزا سنگاپور در تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،همین سال گذشته بود که رهبران دو کشور یکدیگر را «مرد موشکی» و «پیر یاوه‌گوی خرفت» خطا کرده بودند.
دیدار خصوصی دشمنان دیرینه 45 دقیقه طول کشید. دونالد ترامپ پس ازآن به خبرنگاران گفت که ملاقات خوب پیش می رود.
تاکنون جزئیاتی از این دیدار منتشر نشده است.
اکنون پس از این دیدار خصوصی، جلسه گسترده‌تری با حضور و رهبران و مقامات دو کشور درحال برگزاری است که ترامپ و کیم جونگ اون در این جلسه نیز برای چندمین بار به یکدیگر دست دادند.
قرار است پس از این نشست نیز دو طرف با حضور سایر مقام های ارشد کره شمالی شامل وزیر امورخارجه و دفاع این کشور و آمریکا از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی، جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید و مایک پمئو وزیر امورخارجه و مقام های ارشد سنگاپور نشست ناهار کاری برگزار کنند.
گفته می شود دونالد ترامپ عصر امروز پیش از ترک سنگاپور در یک نشست خبری شرکت خواهد کرد.
دیدار رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی به دلیل سابقه 65 سال دشمنی دو کشور با یکدیگر، از تب و تاب بالایی برخوردار شده و برخی آن را یکی از مهمترین نشست های قرن حاضر ارزیابی کردند.
دیدار ترامپ- کیم به طور مستقیم در برخی کشورها از جمله کره جنوبی، چین ، ژاپن، کره شمالی و آمریکا از شبکه های تلویزیونی پخش شد.
بیش از 2 هزار و 500 خبرنگار خارجی نیز در سنگاپور این رویداد را به طور آنلاین پوشش خبری می دهند.
کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که مذاکرات مقامات ایالات متحده و پیونگ یانگ «سریعتر از حد انتظار» پیش می‌رود.
وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته گفت که این نشست مفصل و دقیق خواهد بود و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، معتقد است که کیم جونگ یون، رهبر کره شمالی، فرصت بی سابقه ای برای تغییر روابط و صلح و رفاه درکشور خود به دست آورده است.
مایک پمئو گفت که آمریکا به خلع سلاح هسته ای کامل و غیرقابل برگشت در شبه جزیره کره متعهد است .
وی افزود: موضع آمریکا در مورد خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره کاملا روشن و غیرقابل تغییر است.
خبرگزاری دولتی کره شمالی پیشتر درباره این دیدار گفته بود که پیونگ یانگ و واشنگتن برای بازسازی روابط در دوره ای جدید، درباره 'دیدگاه‌های اساسی و پایه‌ای' خود تبادل نظر می کنند.
طبق گزارش این خبرگزاری 'در این نشست درباره موضوع مهم به وجود آوردن مکانیزم روند صلح پایدار و خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره و موضوعات دیگر بحث خواهد شد.'
با این وجود بسیاری از ناظران تحولات کره شمالی، معتقدند کیم جونگ اون بسیار غیرقابل پیش بینی است و به همین دلیل متوقف کردن کامل برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای این کشور از سوی رهبر کره شمالی را بعید می‌دانند.
این کارشناسان معتقدند کیم جونگ اون قصد دارد تا با این اقدامات از فشار تحریم‌های ایالات متحده بکاهد.
در سه روز اخیر مقام های مختلف آمریکایی از جمله پمپئو و جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ ،با مقام های ارشد کره شمالی درسنگاپور حضور داشتند، پشت درهای بسته دیدارهای متعددی برگزار کردند تا رهبر کره شمالی را متقاعد به تسلیم شدن در برابر خواست های آمریکا کنند.
برخی رسانه های سنگاپوری گزارش دادند آنها یک روز پیش از نشست ترامپ- کیم بیش از هفت بار دیدار و گفت وگو داشته اند.
دونالد ترامپ و کیم جونگ اون سران آمریکا و کره شمالی روز یکشنبه وارد سنگاپور شدند و پس از دیدارهای جداگانه و تشریفاتی با نخست وزیر سنگاپور به عنوان میزبان رویدادی که ترامپ گویا حساب ویژه روی آن باز کرده و انتظارهای فراوانی از آن برای حصول یک توافق خوب دارد، امروز وارد مذاکره مستقیم می شوند.
کارشناسان معتقدند که ترامپ به سبب مشکلات زیادی که در عرصه داخلی با آن روبرو است از جمله ارتباط کارزار انتخاباتی اش با روسیه، رسوایی جنسی و عدم محبوبیت و همچنین در عرصه بین المللی ناشی از اعمال تعرفه های گمرگی و راه انداختن جنگ تجاری، خروج از پیمان های بین الملل بویژه توافق هسته ای با ایران ، توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیک که با مخالفت گسترده هم پیمانان این کشور روبرو شده و در انزوا قرار گرفته است،سعی می کند تا از این ملاقات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای خود استفاده کند.
اما این سوال مطرح است ؛ چگونه می توان به کسی که به زیرپا گذاشته توافق های بزرگ جهانی شهره شده است، برای حفظ توافق های جدید اعتماد کرد؟ به فرض این که دیدارامروز ترامپ با کیم، به یک توافق منجر شود، چه تضمینی وجود دارد مستاجر کاخ سفید بار دیگر زیر توافق نزند و بار دیگر مایه شرمساری مردم کشورش و مایه دردسر جامعه بین الملل نشود.
آساق**241**1599

نظر شما