شناسهٔ خبر: 26036243 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تکریم اهل علم

R1361/P1361/S9,1299/CT12

سنت دیدار سالانه استادان دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب تجلی اهمیتی است که نظام جمهوری اسلامی برای نهاد علم و اهل علم قائل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، سنت دیدار سالانه استادان دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب تجلی اهمیتی است که نظام جمهوری اسلامی برای نهاد علم و اهل علم قائل است. تقید رهبر فرزانه انقلاب به دیدار رمضانی هر‌ساله با اساتید دانشگاه‌ها و اختصاص چندین ساعت از وقت ارزشمند خود به شنیدن سخنان استادان رشته‌های مختلف علمی در مورد مسائل مبتلابه جامعه علمی، نشانه‌ای از خردمندی و حکمت ایشان است. حکومت و حاکمیتی که گوش شنوایی برای اهل علم و خرد نداشته باشد راه پیشرفت و تعالی را طی نخواهد کرد.

پس این نشست در وهله اول به جهت تکریم اهل علم در نظام اسلامی حائز اهمیت است.

نکته دوم این‌که در دیدار شب گذشته رهبر معظم انقلاب از مباحث مطرح شده از سوی استادان در جلسه تقدیر و تجلیل کردند چرا که از نظر ایشان این مباحث مشتمل بر مهم‌ترین مسائل جامعه بود. ایشان با ابراز خرسندی از این‌که دانشگاه نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نیست تاکید فرمودند که مسائل و مشکلات جامعه باید راه‌حل علمی داشته باشد و دانشگاه در این زمینه مسئولیت دارد. البته به مدیران کشور هم توصیه کردند که برای حل مسائل دستگاه‌های خود سراغ اهل علم بروند و اینگونه نباشد که اهل علم پشت در اتاق مدیران بنشینند.

دیگر تعبیر قابل تامل ایشان این بود که دانشگاه «تقویت‌کننده قوه عاقله کشور» است. در گفتمان
رهبر انقلاب «عقلانیت» یکی از دال‌های پر بسامد است. این درست نقطه مقابل تبلیغات سوء دشمنانی است که همواره تلاش می‌کنند تصویری از نظام اسلامی ارائه دهند که مغایر با عقلانیت و تدبیر علمی است. البته همه یاران و پیروان معظم له هم باید بکوشند از هرگونه رفتار و گفتاری که مغایر با عقلانیت است بپرهیزند و هزینه به نظام تحمیل نکنند.

نکته دیگر قابل تامل در سخنان دیشب رهبر معظم انقلاب، توصیه‌های ایشان در مورد تربیت دانشجویان بود؛ اول تربیت اخلاقی و معنوی و تهذیب نفس و برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه‌ها در این زمینه، و دوم تربیت جوانانی امیدوار و خوشبین به جامعه و آینده خود.

متاسفانه در شرایط کنونی شاهد پمپاژ یاس و ناامیدی در جامعه خصوصا در بین جوان‌ها و دانشجویان هستیم و برخی رسانه‌های بیگانه و فعالان شبکه‌های اجتماعی به هر بهانه‌ای تلاش می‌کنند جوانان را ناامید و مایوس کنند. شاید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها در حال حاضر مقابله با جریان ترویج یاس و نا امیدی است.

یادداشت جام جم/ دکتر اسفندیاری

رئیس دانشگاه صداوسیما

انتهای پیام/

نظر شما