شناسهٔ خبر: 26027463 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مجتهد شهید آیت‌الله «سعیدی» پیشتاز وفاداری به امام (ره) و انقلاب

بیستم خردادماه مصادف است با چهل و هشتمین سالروز شهادت نخستین مجتهد انقلاب، آیت‌الله «سیدمحمدرضا سعیدی» که پیشتاز وفاداری به امام (ره) و انقلاب بود و زیر سخت‌ترین شکنجه‌های طاغوت به شهادت رسید.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سرهنگ «احمد حسینی» از مدیران کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله «سیدمحمدرضا سعیدی» نوشته است :
بیستم خرداد سالروز شهادت آیت‌الله «سیدمحمدرضا سعیدی» بزرگمرد و مجاهدی فی سبیل الله از نخستین حلقه یاران وفادار امام خمینی (ره) است که از ابتدای شکل‌گیری نهضت با تاسّی به عزم راسخ امام (ره) و قدرت عظیم ایمان و توکل آن بزرگوار، روحی تازه در کالبد نهضت دمید و پروانه وار گرد شمع وجود حضرت امام (ره) به پرواز درآمد.
اگرچه هیچ قلم و زبانی را یارای شرح ایثار و مجاهدت‌های عظیم یاران مخلص امام عزیز بویژه شهید آیت‌الله سعیدی نیست که در اوج خفقان رژیم ستم‌شاهی دست از همراهی با امام و مبارزه با طاغوت برنداشت و زیر شکنجه دژخیمان طاغوتیان به فیض شهادت رسید، اما باید به قدر بضاعت گفت و نوشت که شهدای روحانی در عرصه جهاد و تزکیه نفس و تهذیب روح از همه تعلقات، دل بریدند و بار مسئولیت سنگین هدایت مردم و جامعه را به زیباترین وجه ممکن به سرمنزل مقصود رساندند.
عالمان شهیدی همچون شهید سعیدی، مشی مستمرشان بر مدار زی طلبگی، ساده زیستی و قناعت و دستگیری از مستمندان خدمت به خلق، ترویج اسلام ناب محمدی (ص)، تبعیت از ولایت فقیه و مبارزه بی وقفه با جلوه‌های استکبار بود، آنان که «رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مُرکّب خون نوشته و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه، از شمع حیاتشان گوهر شب‌چراغ ساخته‌اند»، از چشمه‌سار زلال شهادت «عند ربهم یرزقون» شدند، شرف جهاد و علم را در هم آمیختند.
شهدای روحانی «از دیوار‌های فیضیه گرفته تا سلول‌های مخوف و انفرادی رژیم شاه و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه‌ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت، افق فقاهت را گلگون کرده» و با رزم بی امان، ادای تکلیف و نهادن جان خود در طبق اخلاص، نامشان را در آسمان شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرفروغ و جاودانه ساختند.
شهید آیت‌الله سعیدی آن مجاهد نستوه و خستگی‌ناپذیر و نخستین مجتهد شهید انقلاب و نهضت امام (ره)، خود را «پاسدار اسلام» و «وفادار به امام» می‌دانست و در کلام گوهربار این شهید والامقام عباراتی نشان‌دهنده جهاد کلامی ثبت است که «به خدا سوگند اگر مرا بکشید و خونم را بر زمین بریزید، در هر قطره خونم نام مقدس خمینی را خواهید یافت» و «حضرت امام شبیه‌ترین عالمان نسبت به ولی الله، امام زمان (عج) و آباء طاهرینش است».
امام عظیم الشان نیز در پیامی به مناسبت شهادت آیت الله سعیدی فرمودند: «این تنها سعیدی نیست که با این وضع اسف‌انگیز در گوشه زندان از پای در می‌آید، بلکه چه بسا افراد مظلوم و بی‌گناه به جرم حق گویی در سیاهچال‌های زندان مورد ضرب و شتم و شکنجه‌های وحشیانه و رفتار غیر انسانی قرار می‌گیرند. من قتل فجیع این سید بزرگوار و عالم فداکار را که برای حفظ مصالح مسلمین و خدمت به اسلام جان خود را هدیه کردند، به ملت ایران تعزیت می‌گویم و از خداوند متعال رفع شر دستگاه جبار و عمال کثیف استعمار را مسألت می‌نمایم».
آنچه مهم تر از گرامیداشت یاد و نام این شهید عزیز و سایر شهدای والامقام است، تبیین سیره و منش، روحیه و تفکر انقلابی - اسلامی و تمسک به الگوی عملی در اسلام خواهی، دفاع از ارزش‌ها، مجاهدت و ایثار، حق طلبی، ظلم ستیزی و مبارزه بی‌امان با اشکال مختلف باطل است تا احیاء نام و یاد شهدا که اجر آن کمتر از شهادت نیست، جامه عمل به خود بپوشاند.
امروز پاسداری از کیان اسلام و صیانت از دستاورد‌ها و ارزش‌ها و خون پاک شهیدان والامقامی همچون شهید آیت‌الله سعیدی و سایر شهدای عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شهدای عرصه نظم و امنیت، مدافع حرم و جبهه مقاومت در اقصی نقاط جهان، مسئولیت خطیر همگان است که اهتمام بر آن، رمز توفیق و نصرت الهی و حرکت در مسیر استقرار حکومت جهانی حضرت، ولی عصر (عج) در سایه سار رهنمود‌های حکیمانه و مدبرانه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواهد بود.
جانفشانی شهدای روحانیت همچون سعیدی‌ها، غفاری‌ها، محلاتی‌ها، مطهری‌ها، مفتح‌ها، صدوقی‌ها، بهشتی‌ها و مالامیری‌ها و... در طول انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و سال‌های پس از آن تاکنون، اثبات پیشگامی روحانیت پیرو خط امام و ولایت از آغاز نهضت اسلامی تاکنون بوده و خواهد بود به طوری که شهدای روحانی بالاترین درصد شهدای اقشار را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.
در چهل و هشتمین سالروز شهادت آیت‌الله سیدمحمدرضا سعیدی، یاد و نام این شهید عزیز و دیگر شهدای روحانیت را گرامی می‌داریم و به ارواح مطهر شهدا بخصوص ۶ هزار شهید استان قم درود می‌فرستیم.

نظر شما