شناسهٔ خبر: 26018434 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

تمامی استخرهای کشور تحت نظارت نیستند

صاحب‌خبر -

آرمان- زهرا سلیمانی: شنا ورزشی آرامش بخش است که برای هر فرد به فراخور شرایط روحی و جسمی‌اش مفید است. هر‌ساله در فصل گرما جمعیت قابل توجهی از کودکان، نوجوان و بزرگسالان فرصت را مغتنم شمرده و از استخرهای موجود در سطح شهر استفاده می‌کنند. این در حالی است که رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در این ورزش مفرح ضروری است، چون هر گونه بی‌توجهی یا کم توجهی می‌تواند فرد را با مشکلات متعدد مواجه کند.

بر اساس آمار سالانه 372‌هزار نفر در جهان بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست می‌دهند. از این میان نیمی از افراد غرق شده زیر 25 سال بودند. غرق شدگی تنها معضل ناشی از آب نیست. حالت « نزدیک به غرق شدگی یا Near drowning» » شاید به مراتب بدتر باشد. در این حالت فرد زنده می‎ماند، اما به‌دلیل صدمات مغزی ناشی از نرسیدن اکسیژن به مغز ممکن است برای تمام عمر دچار آسیب مغزی شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده به ازای هر 10 مورد غرق شدگی در کودکان، 140 مورد نزدیک به غرق شدگی رخ می‌دهد که برخی از آنها هرگز به‌طور کامل بهبود نمی‌یابند. در روزهای اخیر هم معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه‌درصد مردان دچار غرق شدگی بیشتر از زنان است، افزود: آموزش و فرهنگسازی دو رویکرد مهم و تاثیرگذار در کاهش مرگ و میر ناشی از غرق شدگی است. به گزارش ایسنا، حسن نوری شایع‌ترین زمان غرق شدگی را اوایل صبح و غروب آفتاب بیان کرد و گفت: بیشتر غرق شدگان در دریا و رودخانه‌ها در خارج از طرح‌های سالم‌سازی دریا و در غیاب ناجیان غریق دچار غرق شدگی می‌شوند.

قواعد شنا در استخر را بیاموزید

یادگیری فرهنگ آب و شنا برای همگان ضروری است. فرد در صورت نداشتن مهارت شنا باید ناجی غریق را از وضعیت خود آگاه کند. شناگران باید به این امر توجه داشته باشند که آب با تمام انرژی و آرامشی که حین شنا به فرد می‌دهد به همان اندازه هم می‌تواند برای افراد مضر باشد. با این تفاسیر یادگیری شنا می‌تواند برای افراد در اولویت باشد. بر اساس استانداردهای تعریف شده هر استخر به فراخور متراژ باید از امکانات متناسب برخوردار باشد. برای مثال در استخر به ابعاد 50 در 26 که پذیرای 300 نفر شناگر است، بر اساس استانداردها می‌تواند از شش نجات غریق به‌طور تمام وقت استفاده کند. استخرهایی با ابعاد 33 در 16 نیز باید در هر نوبت 200 نفر پذیرش داشته و از چهار نفر نجات غریق استفاده کند. همچنین استخرهایی با متراژ 25 در 12 نیز در هر نوبت می‌تواند 150 نفر پذیرش و فعالیت سه نجات غریق اداره شود. در ضمن استخرهایی با متراژ 20 در 10 متر نیز باید دو ناجی داشته و استخرهایی در ابعاد 15 در هشت نیز باید با یک نفر ناجی اداره شود. در استخرهایی با ابعاد کوچک‌تر از موارد فوق که ذکر شد نیازمند یک نفر نجات غریق است. معمولا یک استخر باید از دو نجات غریق برخوردار باشد. این در حالی است که در برخی از استخرها کم کردن تعداد ناجیان غریق با هدف کاهش هزینه‌های استخر، بازی کردن با جان مردم است.

فرهنگ استفاده از آب را فرا بگیرید

ملکی یکی از مربیان استخر در شهر تهران به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: افراد باید بدانند که شنا در استخر با شنا در دریا متفاوت است. افراد باید قبل از ورود به استخر نقاط عمیق و کم عمق آن را شناسایی کرده و متناسب با توانایی خود وارد استخر شوند. همچنین افراد قبل از ورود به استخر دوش گرفته و از شامپو استفاده کنند. علاقمندان به شنا فقط در حضور نجات غریق می‌توانند به شنا بپردازند. این مربی تاکید می‌کند: افراد در صورت مراجعه به استخر به شکل گروهی باید مراقبت‌ها را بر عهده یک نفر به‌عنوان سرگروه بسپارند. معمولا افراد باید سه ساعت بعد از مصرف غذا به استخر مراجعه کنند. به‌گفته او مراجعه‌کنندگان از دویدن دور استخر و انجام شوخی بیجا در آب خودداری کنند. حرکات ورزشی در آب می‌تواند با توجه به شرایط افراد در هر سن و سال انجام شود و به این شکل شنا برای یک کودک و سالمند به یک میزان مفید است، اما انجام حرکات مستلزم رعایت شرایط افراد است.

شنا با رعایت نکات اصولی

فرشاد به‌تازگی چهار شنای دوچرخه، کرال، قورباغه و پروانه را آموخته است. مادر این نوجوان به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: در طول سال فرزندم را به استخر می‌فرستم، چون شنا و آب آرامش بخش است، نشاط و هیجان مثبت را به فرزندم منتقل می‌کند. او با بیان اینکه در ماه‌های نخست آموزش در فصل سرما فرزندم دچار عفونت گوش شد، می‌افزاید: استخر و شنا به همان اندازه که برای بدن مفید است در صورت استفاده نکردن مناسب از آن می‌تواند برای فرد با بیماری‌های پوستی، انواع عفونت‌ها و کوفتگی‌های فراوان همراه باشد.

رسیدگی به وضعیت ناجی‌ها را خواستاریم

بهرام در یکی از استخرهای شهرداری نجات غریق است. او درباره شغلش به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: شغل نجات‌ غریق پر مسئولیت و سخت است و به همین دلیل از سوی وزارت کار و امور اجتماعی جزو مشاغل سخت به حساب می‌آید، اما در برخی مجموعه‌های آبی توجه شایسته‌ای به ناجیان غریق نمی‌شود، بلکه ناجی غریق را در حد کارگر می‌دانند. در حالی که در کشورهای پیشرفته نجات غریق از نظر اجتماعی جایگاه مناسبی دارد. او تاکید می‌کند: ناجیان غریق از لحاظ بیمه و حق‌الزحمه با مشکلات متعدد مواجه هستند. برخی استخرها وقتی می‌خواهند در هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنند، اولین موردی را که کم یا حذف می‌کنند، حق ‌الزحمه‌ ناجیان غریق یا تعدیل آنها از کار است. در حالی که برای بهره‌وری مجموعه‌های آبی باید در هزینه‌های همچون آب و برق صرفه‌ جویی کرد. برخی از مدیران استخرها برای کسب درآمد بیشتر، حقوق ناجیان غریق را به‌صورت ساعتی پرداخت می‌کنند. در حالی که حقوق ناجیان باید به‌ شکل ثابت و همچون کارمندان محاسبه شود. این در حالی است که برای ناجی حضور مستمر در محیط استخر با بیماری‌های متعدد همراه است.

آموزش ناجیان مطابق علم روز

رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان تهران درباره وضعیت استخرها به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: شهر تهران همچون یک کشور نیازمند خدمات متعدد است. با این تفاسیر نحوه خدمات‌رسانی نیز در این کلانشهر و امکانات فرهنگی و ورزشی باید به شکل فراوان باشد. هم اکنون تعداد استخرها در مقایسه با تعداد جمعیت کشور اندک است. بر اساس اقدامات انجام شده از سوی متولیان امر تعداد قابل توجهی از استخرهای کشور شناسایی شده است، اما هنوز به‌طور کامل استخرهای کشور مورد شناسایی قرار نگرفته است. برای مثال فدراسیون نجات غریق از میزان استخرهای موجود در ساختمان‌های خصوصی بی‌اطلاع است. بهروز اسفندیاری می‌افزاید: اغلب استخرهای تهران از سوی اداره کل ورزش و جوانان مورد نظارت قرار گرفته می‌شود. کارشناسان و مسئولان هیات نجات غریق در صورت بروز هر گونه نارسایی برای رسیدگی به مساله اقدام می‌کنند. به‌گفته او هیات‌های فدراسیون استخرهای تهران از لحاظ وضعیت آب و نظافت تمامی استخرها را مورد رسیدگی قرار می‌دهد. همچنین صدور پروانه بر اساس موقعیت استخر و وسایل به‌کار رفته همچون ساختمان سازی و رعایت نظافت مورد بررسی قرار گرفته می‌شود. برای فعالیت استخرها رعایت نکات بهداشتی و ایمنی از اهمیت بسزایی برخوردار است. رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان تهران درباره ایمنی استخرهای کشور می‌گوید: ناجیان غریق در استخرها فعالیت می‌کنند، این افراد به‌طور سالانه در کلاس‌های آمادگی حضور داشته و مطابق با اطلاعات روز دنیا در استخرها به فعالیت می‌پردازند. اسفندیاری با بیان اینکه مدیران و صاحبان استخرها بر اساس متراژ استخر باید از ناجی غریق استفاده کنند، می‌افزاید: در حال حاضر استخرهای کم مسافت برای تعلیم کودکان مناسب است. همچنین وسایل نجات و نجات غریق به نسبت ابعاد استخر باید در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. همچنین ساعت فعالیت استخر مشخص باشد و ناجیان غریق نیز نباید در زمانی که برای مراقبت از جان مردم در آب فعالیت می‌کنند به کارهای دیگر همچون آموزش شنا بپردازند، طبیعتا با این تقسیم کار می‌توان از بروز هر گونه حادثه ناگوار در استخرهای کشور جلوگیری کرد. رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان تهران تاکید می‌کند: مدیران و صاحبان استخرها باید هر‌ساله تحت دوره آموزش مدیریت استخر قرار گرفته تا بتوانند مطابق علم روز از استخر و شناگران مراقبت‌های لازم را انجام دهند. همچنین تعداد بلیت فروشی در استخرها بر اساس ابعاد آن انجام می‌شود. اسفندیاری می‌افزاید: وزارت بهداشت و درمان نیز مراقبت‌های ویژه از رعایت بهداشت در استخرها کشور را انجام می‌دهد، چون هدف استفاد متقاضیان از آب تمیز و بهداشتی استخر است. بی‌شک دستگاه تصفیه و مراقبت از آب یکی از مسائل مهم در استخرهای کشور است. به‌گفته او باید آب به اندازه کافی ضد عفونی شود. در ضمن برای هر گونه ضد عفونی آب استخر از مواد مجاز استفاده و مراقبت از آب و آزمایش آب هم به شکل مداوم از سوی سرناجیان انجام شود تا در صورت بروز هر گونه اشکال در آب فرد مسئول در استخر مساله را به مسئول تصفیه اطلاع دهد تا اقدامات مناسب برای کلر‌زدایی انجام شود. به‌گفته او افراد در صورت تمایل به شنا باید در کلاس‌های آموزشی به شکل جداگانه شرکت کنند. درضمن ناجیان غریق باید در رفتار خود از پرخاشگری اجتناب کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما