شناسهٔ خبر: 26005714 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

زنگنه: توسعه ۲۹ میدان نفتی با سرمایه مردم اجرا می‌شود

صاحب‌خبر -
 

وزارت نفت طبق مصوبه شورای اقتصاد افزایش تولید در۲۹ میدان نفتی و نگهداشت، نوسازی و بهسازی تجهیزات این میادین را با سرمایه مردمی اجرایی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، بیژن زنگنه وزیر نفت در باره مصوبه اخیر شورای اقتصاد مبنی برافزایش تولید نفت از ۲۹ میدان نفتی در حال بهره‌برداری گفت: ۲۹ طرح برای نگهداشت و افزایش تولید میادین در حال بهره برداری در ایلام، خوزستان، گچساران، فلات قاره و فارس طراحی شده که پول و سرمایه آن قرار است از طریق مردم تامین مالی شود. وی با بیان اینکه تمام فعالیت افزایش برداشت از این میادین به شرکت های ایرانی واگذار می شود، افزود: بیش از ۷۵ درصد تجهیزات برای توسعه برداشت ها ایرانی است و فهرست مفصلی از تجهیزات ایرانی ضمیمه قرارداد می شود که پیمانکاران مکلف هستند این تجهیزات را از شرکت های ایرانی خریداری کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح ایجاد اشتغال و تقاضا برای کالا و خدمات ایرانی است، ادامه داد: ۴ درصد از کل مبلغ درآمدی صرف رسیدگی به مناطق اجرای طرح ها شده و طرح هایی برای محرومیت زدایی در این مناطق اجرا می شود.

وی یادآور شد: بازپرداخت تمام اصل و فرع پول از محل ۵۰ درصد درآمدهای اضافی حاصل از اجرای طرح ها انجام می شود. زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر مناقصات این طرح ها در جریان است، افزود: قراردادها امسال آغاز می شود و مدت اجرای طرح ها از زمان اولیه دو سال است که براین اساس ظرف سه سال ۴۶۰ میلیون بشکه به تولید اضافه می شود و سپس تا ۲ میلیارد بشکه به نسبت خط های تخلیه افزایش تولید خواهیم داشت که درآمد زیادی برای کشور ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: این یکی از بهترین طرح هایی بوده که طراحی شده و با کمک ۱۰۰ درصدی شرکت های ایرانی به نتیجه می رسد.

نخستین محموله نفت ایران به شیلی صادر شد

نخستین محموله نفت ایران پس از ۱۶ سال به شیلی صادر شد که این امر نشان می دهد تهران بازارهای جدید نفت را در برنامه های خود قرار داده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا با اعلام این خبر افزود: انتظار می رود نفتکش «مونته تولدو» که ظرفیت حمل یک میلیون بشکه نفت را دارد ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) به بندر «سن ویسنته» شیلی برسد. این نفتکش در اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) پس از بارگیری در بندر خارک، خلیج فارس را ترک کرده است. چین، هند، کره جنوبی و ژاپن مشتریان اصلی نفت ایران هستند و اتحادیه اروپا هم پس از لغو تحریم ها، خرید نفت از ایران را از سر گرفت و اکنون بزرگترین خریدار نفت این کشور است؛ این اتحادیه پارسال به طور متوسط ۶۲۴ هزار بشکه در روز نفت از تهران خریداری کرد.

علاوه بر چین که قول داده است به خرید نفت از ایران ادامه دهد، تهران و مسکو هم قراردادی را امضا کردند که براساس آن همه معاملات به جای اینکه در قبال دلار آمریکا باشد به صورت تهاتری انجام می شود، زیرا هر دو کشور خواهان کاهش نفوذ آمریکا بر اقتصادشان هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما