شناسهٔ خبر: 26004249 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت-قدیمی | لینک خبر

گروه D: جای خالی جام جهانی در ویترین افتخارات لیونل مسی

بسیاری آرژانتین را بدون وجود لیونل مسی، تیمی معمولی خطاب کرده و دیگو مارادونای افسانه‌ای نیز عنوان کرد که تیم کشورش آبرو و احترام خود را از دست داده است.

صاحب‌خبر -
جمهوریت؛
جمهوریت؛ علی جباری نیکو؛ در گروه D مسابقات جام جهانی 2018 روسیه، تیم‌های ملی آرژانتین، ایسلند، کرواسی و نیجریه قرار گرفته‌اند و می‌توان گفت که همگی از بخت صعود به دور دوم برخوردارند. بزرگترین و قدرتمندترین تیم حاضر در این گروه آرژانتین است و علیرغم اینکه این روزها حال و روز مناسبی نداشته و در دیدارهای اخیر خود پُر نوسان ظاهر شده، اما با توجه به جایگاهی که در فوتبال جهان دارد از شانس بیشتری نسبت به سه تیم دیگر برای صعود از گروه برخوردار است.

تیم ملی فوتبال آرژانتین یکی از قدرت‌های بزرگ فوتبال دنیا محسوب شده و از این حیث در میان تیم‌های فوتبال جهان صاحب نام و اعتبار می‌باشد و عناوین شایسته و قابل توجهی را در سال‌های گذشته بدست آورده است. اما عملکرد ضعیف این تیم در سال‌های اخیر باعث شده تا ساختار این تیم به لحاظ کادر فنی بارها دستخوش تغییراتی بشود.

آلبی‌سلسته در رقابت‌های انتخابی جام جهانی و در میان 10 تیم منطقه آمریکای جنوبی با کسب 28 امتیاز، پس از برزیل و اروگوئه در جایگاه سوم ایستاد و با زحمت زیاد و با درخشش لیونل مسی در روز پایانی مسابقات انتخابی، جواز راهیابی مستقیم به جام جهانی روسیه را دریافت کرد و از کابوس حذف از جام جهانی گریخت. این تیم از وجود ستاره‌ای به نام "لیونل مسی" بهره می‌برد که بدون تردید در این مقطع زمانی، بهترین بازیکن جهان بوده و همراه با تیم بارسلونا در مستطیل سبز درخشیده است. با وجود اینکه او در این سال‌ها عناوین و افتخارات فراوانی همچون بهترین بازیکن اروپا و جهان را کسب کرده و جوایز ارزشمند بسیاری چون توپ طلا و کفش طلا را بدست آورده است، اما در فهرست افتخارات خود، فتح جام جهانی را با تیم ملی کشورش کم دارد و شاید روسیه آخرین شانس او برای کسب این افتخار باشد. مسی و یارانش در سال‌های اخیر دو بار به مسابقه نهایی کوپا آمه‌ریکا رسیدند و هر دو بار مغلوب شیلی شده و از کسب عنوان قهرمانی باز ماندند. همچنین لیونل مسی به همراه تیم فوتبال آرژانتین به دیدار فینال جام جهانی 2014 برزیل نیز رسید و در آن بازی پس از 90 دقیقه تساوی بدون گل مقابل آلمان، در وقت اضافه با یک گل مغلوب ژرمن‌ها شده و به مقام نایب قهرمانی جهان بسنده کرد.

راه راه پوشان آبی و سفید آرژانتین، پس از چهار سال بار دیگر پا به رقابت‌های جام جهانی گذاشته و با هدایت "خورخه سمپائولی" و محوریت بازیکنی به نام "لیونل مسی"، امیدوارانه تلاش می‌کنند تا خود را به‌عنوان یک مدعی مطرح ساخته و در این تورنمنت به موفقیت برسند. آرژانتینی‌ها در این راه، علاوه بر مسی، از مُهره‌های ارزشمند و تأثیرگذار دیگری نیز مانند دیبالا، دی‌ماریا، ایگواین، آگوئرو، بانگا و ماسکرانو برخوردارند که با ایجاد هماهنگی بیشتر میان آنها می‌توانند به خواسته‌های خود دست یابند.

آلبی‌سلسته در ماه‌های اخیر و با هدف آماده‌سازی تیم خود، بازی‌های دوستانه‌ای را مقابل روسیه، نیجریه، ایتالیا و اسپانیا برگزار کرد. آنها در جریان این دیدارها دو برد مقابل روسیه و ایتالیا بدست آوردند و بدون در اختیار داشتن مسی، با ارائه نمایشی غیر قابل قبول و انتقاد برانگیز، متحمل دو شکست مقابل نیجریه و اسپانیا شدند. سنگینی این شکست‌ها تا اندازه‌ای بود که هواداران آرژانتینی را بسیار نگران کرد و انتقادات زیادی را در آستانه جام جهانی، متوجه سمپائولی و شاگردانش ساخت؛ تا جاییکه بسیاری آرژانتین را بدون وجود لیونل مسی، تیمی معمولی خطاب کرده و دیگو مارادونای افسانه‌ای نیز عنوان کرد که تیم کشورش آبرو و احترام خود را از دست داده است.

با این وجود، خورخه سامپائولی، سرمربی آرژانتین با اعتقاد به اینکه موفقیت تیمش در جام جهانی، بیشتر به لیونل مسی بستگی دارد، در مصاحبه‌های اخیر خود نسبت به موفقیت تیم تحت هدایتش خوشبین بوده و ابراز امیدواری کرده که این تیم به بازی فینال جام جهانی 2018 روسیه رسیده و جام جهانی را به همراه سایر مردان سرزمین نقره بالای سر ببرد.

تیم شگفتی‌ساز رقابت‌های یورو 2016 یعنی ایسلند، در کنار کرواسی، تیم‌های اروپایی حاضر در گروه D جام جهانی 2018 هستند. این دو تیم در جریان مرحله انتخابی جام جهانی در قاره اروپا نیز با یکدیگر همگروه بوده و سابقه رویارویی باهم را دارند. ایسلندی‌ها در جریان رقابت‌های انتخابی قاره سبز، با کسب 22 امتیاز در گروه خود اول شده و بطور مستقیم به جام جهانی روسیه راه پیدا کرده و برای اولین بار جواز حضور در این رقابت‌ها را بدست آوردند.

همانطور که عنوان شد تیم ایسلند در سال 2016 و در جام ملت‌های اروپا شگفتی‌ساز شده و با ارائه بازی‌های جالب توجه و شکست دادن انگلیس در مرحله یک‌هشتم نهایی به دور یک‌چهارم نهایی آن رقابت‌ها نیز راه یافت اما در آن مرحله با شکست 5 بر 2 مقابل فرانسه میزبان حذف شد.

مردان سرزمین یخی که در یکی از سخت‌ترین گروه‌های مسابقات جام جهانی قرار دارند، امیدوارند در اولین حضور خود در این رقابت‌ها با "هیمیر هالگریمسون" سرمربی خود که پس از جدایی "لارس لاگربک" هدایت تیمشان را بر عهده گرفته است، با تکیه بر سبک بازی منحصر به فرد خود، نتایج خوب و قابل قبولی بدست آورده و این‌بار با تکرار شگفتی در سطح بین‌المللی به جهانیان ثابت کنند که موفقیت‌هایشان در جریان رقابت‌های یورو 2016 اتفاقی نبوده است.

برخورداری تیم ملی فوتبال ایسلند از قدرت بدنی و شرایط فیزیکی مناسب در کنار روحیه تیمی فوق‌العاده و همچنین عملکرد عالی خط دفاعی و انسجام تیمی در زمان حمله و دفاع، از مهم‌ترین ویژگی‌های این تیم اروپایی است و از آنها تیمی باانگیزه و قابل ستایش و احترام ساخته که طرفداران خود را به تشویق باشکوه، بی‌نظیر و پُرهیجان ایسلندی وامی‌دارد.

به این ترتیب، انتظار می‌رود مردان سرزمین یخی که در حال حاضر در شرایط خوب و مناسبی بسر می‌برند، موفقیت‌های سال 2016 خود را ادامه دهند. آنها در جام جهانی روسیه از وجود مُهره‌های بسیار خوبی نظیر راگنار سیگوردسون، ژیلفی سیگوردسون، بیورن سیگوردسون، اولافور اسکولاسون و آلبرت گودمونسون بهره خواهند برد. اما به هر حال، باید عنوان کرد که با توجه به تیم‌های حاضر در گروه خود کار آسانی در پیش نخواهند داشت.

تیم فوتبال کرواسی با پیشینه فوتبال یوگوسلاوی سابق، دیگر تیم اروپایی حاضر در این گروه است. این تیم با شگفتی‌سازی در جام جهانی 1998 فرانسه توانست رتبه سوم جهان را کسب کند. اما در سال‌های اخیر عملکرد موفق و قابل قبولی نداشته و پس از موفقیت سال 1998، دیگر نتوانست در حد و اندازه‌های آن زمان بدرخشد. کروات‌ها که در حال حاضر یکی از بهترین نسل‌های خود را در اختیار دارند، امیدوارند این‌بار بتوانند با درخشش بازیکنانی همچون لوکا مودریچ، کواچیچ، ورسالیکو، راکیتیچ، ماریو مانزوکیچ و مارکو روگ، فوتبال قدرتی خاص منطقه اروپای شرقی را به نمایش گذاشته و یکی از تیم‌های صعود کننده از گروه D جام جهانی روسیه لقب گیرند.

تیم کرواسی در دور انتخابی جام جهانی در قاره اروپا توانست با کسب 20 امتیاز پس از ایسلند در رتبه دوم گروه خود قرار گیرد و راهی رقابت‌های مرحله پلی‌آف شده و در آن مرحله نیز از سد تیم یونان بگذرد و به جام جهانی 2018 روسیه راه پیدا کند. البته عملکرد این تیم در جریان رقابت‌های انتخابی با نوساناتی همراه بود و کروات‌ها به دنبال کسب نتایج ضعیف در مقطعی از زمان و به خطر افتادن موقعیتشان در راه رسیدن به روسیه، درگیر مسأله تغییر کادر فنی شدند و با استعفای "آنته کاسیچ" سرمربی خود، سکان هدایت تیم خود را به "زلاتکو دالیچ" سرمربی سابق تیم‌های الهلال عربستان و العین امارات سپردند. البته "برانکو ایوانکوویچ" نیز یکی از گزینه‌های هدایت کروات‌ها بود اما مسئولین فوتبال این کشور نهایتاً تصمیم گرفتند "زلاتکو دالیچ" را به‌عنوان سرمربی تیم خود معرفی کنند. این مربی پس از مراسم قرعه‌کشی جام جهانی و قرار گرفتن تیم کرواسی در کنار آرژانتین مدعی، ایسلند شگفتی‌ساز و نیجریه قدرتمند، در مصاحبه‌ای عنوان کرد که کرواسی می‌توانست در گروه بهتری قرار گیرد. او تیم آرژانتین را مدعی اصلی گروه دانسته و ابراز امیدواری کرد که تیمش یکی از تیم‌های صعود کننده به دور یک‌هشتم نهایی مسابقات جام جهانی باشد.

نیجریه‌ای‌ها که به عقاب‌های سبز یا عقاب‌های برتر شهرت دارند، تیم آفریقایی حاضر در این گروه هستند. این تیم در مرحله انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در کنار تیم‌های زامبیا، کامرون و الجزایر، در گروه دوم قاره سیاه قرار داشت و با کسب 13 امتیاز به‌عنوان تیم اول گروه خود، مجوز حضور در رقابت‌های جام جهانی را کسب نمود.

تیم نیجریه تا پیش از این پنج بار به جام جهانی راه یافته و این ششمین حضور آنها در این رقابت‌ها است. نکته جالب این است که نیجریه‌ای‌ها در چهار دوره از این پنج دوره حضور، با تیم فوتبال آرژانتین همگروه بوده و این‌بار نیز که ششمین تجربه آنها در جام جهانی می‌باشد، یک بار دیگر با آلبی‌سلسته در یگ گروه قرار گرفته‌اند.

عقاب‌ها در سطوح نوجوانان و جوانان جهان افتخارات زیادی کسب نموده و عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی متعددی بدست آورده‌اند. آنها همچنین با قهرمانی در مسابقات فوتبال المپیک 1996 آتلانتا، اولین تیم آفریقایی بودند که توانستند طلای فوتبال المپیک را بدست آورند. اما علیرغم کسب این افتخارات، در رده بزرگسالان موفقیت چشمگیر و قابل توجهی در پنج دوره قبلی حضور خود در جام جهانی نداشته و بهترین نتیجه آنها در این تورنمنت، راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی جام‌های جهانی 1994 آمریکا، 1998 فرانسه و 2014 برزیل می‌باشد. این‌بار نیز آنها بخت آن را دارند که با تیمی جوان و آماده، با هدایت مربی کهنه‌کاری چون "گرنوت روهر" آلمانی و با ارائه فوتبالی بر پایه قدرت بدنی، حریفی سرسخت و خطرناک برای رقبای خود بوده و به‌عنوان یکی از تیم‌های صعود کننده از گروه خود، در جمع 16 تیم پایانی جام حضور پیدا کنند. آنها در جریان آماده‌سازی تیم خود جهت حضور در جام جهانی روسیه، ماه نوامبر سال گذشته میلادی در یک دیدار دوستانه توانستند آرژانتین را با نتیجه سنگین 4 بر 2 شکست دهند و امیدهای خود را برای کسب نتایج قابل قبول در جام جهانی زنده نگه دارند.

دیدارهای مربوط به این گروه روز 26 خردادماه آغاز می‌شود و در این روز، آرژانتین به مصاف ایسلند می‌رود و کرواسی با نیجریه دیدار می‌کند. در روز 31 خرداد، آرژانتین و کرواسی به مصاف یکدیگر رفته و روز اول تیرماه، ایسلند و نیجریه مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. در روز آخر مسابقات گروه D نیز در تاریخ پنجم تیرماه، آرژانتین مقابل نیجریه صف‌آرایی کرده و کرواسی و ایسلند نیز به دیدار یکدیگر می‌روند.

نظر شما