شناسهٔ خبر: 25954034 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

میانمار همزمان با توافق بازگشت، روستاهای روهینجا را به آتش کشید

ايسنا : ارتش میانمار همزمان با امضای توافق بازگشت پناهجویان روهینجا، چندین خانه را در راخین به آتش کشید.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فرانسه نوشت، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که براساس تصاویر ماهواره‌ای خانه‌های ۴۰ روستا در ماه اکتبر و نوامبر تخریب شده است و در کل از اواخر ماه اوت ۳۴۵ روستا به طور کامل و یا بخشی از آن ویران شده است.

برخی از ساختمان‌های این روستاهای روهینجا در همان هفته‌ای که میانمار با بنگلادش توافقنامه‌ای را درباره پناهجویان و بازگشت آنها از  این کشور امضا کرده بود، انجام گرفته است.

رئیس امور آسیایی دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: ارتش برمه (میانمار) تخریب روستاهای روهینجا را در روزهای امضای توافق بازگشت پناهجویان انجام داده است.

آنگ سان سوچی که عملا رهبر میانمار است، در برابر فشارهای بین‌المللی توافقی را با بنگلادش در اواخر ماه نوامبر برای آغاز بازگشت پناهجویان روهینجا امضا کرد اما دیده‌بان حقوق بشر بر این باور نیست که این توافق به اجرا درآید.

فیل رابرتسان، یکی از مقامات دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: از یک سو آنگ سان سوچی و تیم وی قراردادی را امضا کردند که هیچگونه تضمین واقعی برای حفاظت از پناهجویان بازگشته به میانمار وجود ندارد. از سوی دیگر  در میدان عمل نیز نیروهای امنیتی به اقدامات خود برای از بین بردن روستاها در مناطق مسلمان نشین ادامه می‌دهند.

 

نظر شما