شناسهٔ خبر: 25953787 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

«داستان» تلخ یکی از قربانیان آزار جنسی

سینماپرس: برخی صحنه‌های فیلم «داستان» ساخته جنیفر فاکس چنان دردناک و تکان‌دهنده است که برخی از تماشاگران «داستان» در ساندنس سالن را ترک کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس به نقل از تلگراف، یکی از تکان‌دهنده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۸ چهار ماه پس از رونمایی در جشنواره ساندنس در قاب تلویزیون آمریکا و اروپا به نمایش درآمد. ساندنس را گردهمایی برترین مستقل‌سازان سینمای جهان در منطقه پارک‌سیتی در ایالت یوتا می‌دانند؛ جایی که شاهد پیدایش آثاری چون «سگ‌های انباری» کوئنتین تارانتینو، «چهار عروسی و یک تشییع جنازه» و «لیتل میس سانشاین» بوده است. فیلم‌هایی که پس از نمایش در ساندنس همگی به فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما تبدیل شده‌اند.

هر سال در ساندنس نوبت یک فیلم است که توجه همه را جلب کند و به موضوع داغ محافل سینمایی تبدیل شود. امسال قرعه به نام فیلمی افتاد که با توجه به راه افتادن جنبش‌هایی چون #MeToo در هالیوود (مبارزه با آزار جنسی زنان) در بهترین زمان ممکن ساخته شد و به نمایش درآمد؛ «داستان» ساخته جنیفر فاکس با بازی لارا درن روایتی تکان‌دهنده و تاثیرگذار از آزار جنسی زنی است که از قضا روی صندلی کارگردانی همین فیلم نشسته است.

«داستان» که چهار ماه پیش در ساندنس به نمایش درآمد، حتی فیلم‌بین‌ترین و سخت‌جان‌ترین تماشاگران جشنواره را میخکوب و حیرت‌زده کرده بود. فاکس که بیشتر در مقام تهیه‌کننده فیلم‌های مستند شناخته می‌شود، ماجرایی دردناک از زندگی خود را در نخستین تجربه کارگردانی روایت کرده است؛ داستانی که از ۱۳ سالگی او آغاز می‌شود و تا چهل و چند سالگی ادامه می‌یابد تا مشخص شود آزار جنسی محدود به سن و مکان خاص نیست.

کارگردان «داستان» پس از اکران آن در ساندنس به خبرنگاران گفته بود: «از وقتی ۱۳ ساله بودم، می‌خواستم این داستان را بگویم؛ درست زمانی که «داستان» را در قالب یک متن داستانی نوشتم و آن را به کلاس انگلیسی ارائه دادم. حتی وقتی خودم فیلم می‌ساختم این ماجرا را در پس ذهنم داشتم. این ماجراها ادامه داشت تا اینکه از مرز ۴۰ سالگی گذشتم و با خودم گفتم من آماده‌ام. حالا دیگر آنقدر پخته شده‌ام که آن را بسازم. »

پس از آنکه صدها زن در هالیوود و میلیون‌ها زن در دنیا تجربه‌های خود را از آزار جنسی مردان شیطان‌صفت با دیگران به اشتراک گذاشتند و پای غولی چون هاروی واینستین هم در این پرونده به میان کشیده شد، شاید هیچ چیز بهتر از «داستان» نمی‌توانست تجربه واقعی آزار جنسی را به مردم نشان بدهد. فاکس هم به همین نکته اشاره می‌کند: «ناگهان دیدم خیلی از زنان تجربه‌ای شبیه من داشته‌اند. به همین دلیل دست به کار ارائه روایت خودم از این تجربه وحشتناک شدم. »

برخی صحنه‌های فیلم چنان دردناک و تکان‌دهنده است که برخی از تماشاگران «داستان» در ساندنس سالن را ترک کردند. جنیفر (با بازی ایزابل نلیس) در ۱۳ سالگی به کلاس‌های دو و میدانی و اسب‌سواری می‌رود و آنجا از سوی مربیانش آزار می‌بیند اما نکته اینجاست که او تا سال‌ها این خاطره‌های مرگبار را به عنوان تجربه‌های شیرین عاشقانه در ذهن خود حمل می‌کند؛ اتفاقی که شاید باعث می‌شود تا چهل و چند سالگی نخواهد آنها را دوباره به یاد بیاورد.

تجربه نمایش «داستان» در ساندنس چنان عجیب بود که برخی رسانه‌ها به «سکوت مرگبار» پس از پایان فیلم اشاره کردند. با این حال، ستایش جهانی نثار آن شده و سایت معتبر راتن تومیتوز به فیلم نمره ۹۸ از ۱۰۰ داده است. شبکه HBO «داستان» را در آخرین روزهای ماه می برای تماشاگران آمریکایی به نمایش گذاشت و اسکای آتلانتیک در نخستین روزهای ماه ژوئن مخاطبان خود را مهمان یکی از تکان‌دهنده‌ترین فیلم‌های سال کرد.

نظر شما