شناسهٔ خبر: 25923950 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در شیراز؛

نکوداشت استادحسن اجتهادی برگزار شد/کلامی مانند رودخانه آرام

شیراز- آیین نکوداشت استاد حسن اجتهادی، شاعر و نویسنده کازرونی در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که توسط انجمن اهل قلم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس عصر یکشنبه برگزار شد، پس از اینکه صابر سهرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، ضایعه از دست دادن این استاد شعر و ادب را به جامعه فرهنگی تسلیت گفت، دکتر محمدرضا خالصی، استاد دانشگاه و ادیب به بیان ابیاتی از مولانا پرداخت و ضمن عرض تسلیت به خانواده اجتهادی و اصحاب فرهنگ و هنر، گفت: در سال ۱۳۸۱ فقط یک کتاب «غزل های جنوبی» از اجتهادی به چاپ رسیده که در این شمارگان ناچیز کتاب فرصت مغتنمی است.

وی افزود: نخستین ویژگی شعر اجتهادی محکم و استوار بودن است، در حالیکه کلام مانند رودخانه آرام و روان جریان دارد؛ شعر او شفاف و مانند باران است.

خالصی در عین حال گفت: شعر اجتهادی هوای روستایی دارد که وقتی به فضای شهری می رسد به خودی خود به تیرگی می گراید.

در ادامه حسین عسگری به یاد همشهری خویش شعرخوانی کرد، سپس لیلا صبوری زاده به خوانش شعر پرداخت.

همچنین دکتر نادر فخرآور در این مراسم، گفت: ای کاش این مراسم هنگام حیات این شاعر و ادیب برگزار می شد.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های شخصیتی اجتهادی عنوان کرد: او، شاعری صمیمی که سالها در نهایت مظلومیت زندگی کرد و به همه عشق ورزید و در عین حال مورد بی مهری قرار گرفت درحالیکه دارای بیش از ۱۸ اثر در کارنامه خویش بود فقط یکی از آثارش به چاپ رسید، ای کاش متولیان فرهنگ آثار او را دریابند.

فخرآور همچنین به دیگر ویژگی های شعر اجتهادی اشاره کرد و افزود: جدانویسی ابیات غزل به شیوه نیمایی، آشنایی زدایی، حضور همه جانبه زندگی امروز از ویژگی های شعر اوست درحالیکه تصویرسازی نکته بارز ابیاتش به شمار می رود.

او با نمونه آوردن از ردیف های مختلف از سروده های اجتهادی پرداخت و افزود: او خارج از عرف شعر نگفت و همواره با استفاده از نام فرزندان خویش به سرایش پرداخت، در حالیکه در برابر هر پدیده ای واکنش از خود نشان می داد.

این در حالیست که در این نکوداشت که با حضور اصحاب فرهنگ و ادب و خاندان اجتهادی برگزار شد، ایمان زارع و محمدعلی آل مجتبی از شهرستان کازرون به شعرخوانی، سپس ملیکا روستا، نوه استاد اجتهادی و رضا ارفع از اعضای خانواده این شاعر و نویسنده به سخنرانی پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، استاد سید حسن اجتهادی، سوم دی ماه ۱۳۲۵ متولد شد و تحصیلات خویش را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رساند؛ او سه شنبه ۸ خردادماه جاری به علت عارضه مغزی به دیار باقی شتافت و در قطعه هنرمندان شهرستان کازرون به خاک سپرده شد.

نظر شما