شناسهٔ خبر: 25923043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

طی نشستی مطرح شد:

درک شخصیت پیامبر(ص) با حضور امام خمینی برای جامعه امکان پذیر شد

رشت- امام جمعه انزلی با اشاره به ویژگی های منحصربه فرد امام خمینی (ره)، گفت: درک و شناخت شخصیت پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی (ع) با وجود امام خمینی (ره) برای جامعه اسلامی امکان پذیر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید جواد شمس الدین بعدازظهر یکشنبه در نشست بررسی سیره و زندگی امام خمینی (ره) در اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد با بیان اینکه سیره ائمه معصوم (ع) سیره ای منحصربه فرد و استثنایی برای هدایت و رشد انسان ها است، اظهار کرد: اگر بخواهیم در همه ابعاد، زندگی و سلوک امام راحل را بررسی کنیم گسترده و دارای مطالب بسیار مهم است.

امام جمعه انزلی با اشاره به اینکه انسان مومن، مسلمان و معتقد به دین و خداوند  برنامه زندگی خود را از قرآن کریم الگوبرداری می کند، افزود: اگر عالم نسبت به دین، خدا و قرآن ایمان واقعی نداشته باشد نمی تواند مردم را هدایت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تهذیب نفس و خودسازی مهم ترین اصل خلقت انسان و مسیر رسیدن به سعادت است، گفت: فردی که به این معنا رسیده و در مسیر عبادت و تقوا حرکت کند و در طول زندگی به تهذیب نفس و خودسازی بپردازد شیوه زندگی، تعلقات دنیوی و اخروی او با دیگران متفاوت خواهد بود.

امام جمعه انزلی خاطرنشان کرد: امام خمینی شخصیتی بود که رفتار دینی و الهی، حکمت و حکومت را در کنار هم برعهده گرفت که نه از سلوک و معنویت او کاسته شد و نه حکومت داری او حکومت داری غیر الهی و غیر معنوی بود.

تهذیب نفس، سلوک و خودسازی راه رسیدن انسان به سعادت

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) به همگان نشان داد که راه سعادت انسان توجه به مسئله تهذیب نفس، سلوک و خودسازی است، افزود: خدمت و پذیرفتن مسئولیت نباید سبب شود که فرد خودسازی و تهذیب نفس را فراموش کند.

حجت الاسلام شمس الدین با تأکید براینکه خودسازی و تهذیب نفس مبنای رسیدن به مسئولیت است، ادامه داد: یکی از ویژگی های امام راحل این بود که حکومت داری و پذیرفتن مسئولیت منافاتی با دیانت و معنویت ندارد.

وی به تعبیر مقام معظم رهبری درباره امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: شخصیت امام شخصیت بسیار بزرگ و عظیم بوده که بعداز انبیاء و اولیایی الهی و معصومین (ع) همانند امام نمی توانیم پیدا کنیم.

امام جمعه انزلی با اشاره به الگوپذیری امام راحل از پیامبرگرامی اسلام، ادامه داد: ایشان به جایگاهی رسیده بودند که همگان با دیدن ایشان می توانست شخصیت پیامبرگرامی و امام علی (ع) را درک کند.

پایه ریزی تفکری جدید در دنیا با نگاه راهبردی امام در سال 57

در ادامه این نشست مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به سالگرد ارتحال امام خمینی و قیام ۱۵ خرداد، اظهار کرد: با تحلیل اندیشه های امام خمینی (ره) می توانیم با دیدگاه های سیاسی ایشان آشنا شویم.

وی با بیان اینکه تفکرات و اندیشه های امام خمینی شعار اصلی نظام سیاسی ایران تشکیل داده است، افزود: این شعار بر پایه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

هادی نوری با اشاره به اینکه در سال ۵۷ با نگاه راهبردی حضرت امام تفکر دیگری در دنیا پایه ریزی شد، گفت: نظام مقدس اسلامی در این تفکر به دور از جریانات وابسته راه مستقل خود را در میان قدرت های جهان انتخاب کرده است.

وی به تأثیرگذاری این نگاه و نوع تفکر بر روی بسیاری از کشورها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ایران اسلامی ۴۰ سال این مسیر را طی کرده و امسال شاهد چهلمین سالگرد پیروزی انقالاب اسلامی به رغم همه توطئه ها و فشارها است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه امروزه تحلیل گران، جهان را به سه دسته تقسیم کرده اند، تصریح کرد: کشورهای مرکزی، کشورهای پیرامونی و نیمه پیرامونی از جمله این سه دسته هستند.

جلوگیری از نفوذ و قدرت ایران در منطقه و جهان هدف دشمن

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین مواردی دشمنی کشورهای دنیا با ایران را تبدیل شدن از یک کشور پیرامونی به نیمه پیرامونی برشمرد و یادآورشد: ایران به دنبال کسب سهم و نقش در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان است.

نوری به نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره و آن را کانون هدف دشمنان برشمرد و افزود: شروطی که از سوی وزیر امور خارجه آمریکا مطرح شده نیز به حضور و نقش منطقه ای ایران در خاورمیانه اشاره دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه مهم ترین هدف دشمنان جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور قدرتمند در جهان است، اظهار کرد: دشمنان برای جلوگیری از رسیدن به این قدرت در طول سال های گذشته مطالعات بسیاری با عنوان نقشه راه خاورمیانه انجام داده اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای مقابله با این هدف دشمن تکیه به شعار اصلی انقلاب اسلامی و مسیر حضرت امام و مقام معظم رهبری است، افزود: هیچگاه از اصول و آرمان های اصلی انقلاب اسلامی عقب نشینی نشده و درطول این سال ها تلاش شده تا با استفاده از یک شیوه درست وخردمندانه با مذاکرات اصولی و هدفمند به اهداف خود در سطح جهان دست یابیم.

نظر شما