شناسهٔ خبر: 25921634 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لیله القدر، تجلی عظمت الهی در سرزمین نور

مشهد- ایرنا- شب قدر، شب معجزه خلقت و نزول قرآن، که چشم ها به امید غفران الهی گشوده و دست ها رو به آسمان در طلب مغفرتی شایسته است، زنده داری این شب در جوار حریم رضوی صفایی دوچندان به عظمت آن می بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شب قدر فرصتی برای تولدی دیگر است، که اگر قدر آن دانسته شود سرآغازی برای زندگی دوباره آدمی است، در این شب که به گواه سوره قدر برتر از هزار شب است؛ آسمان به زمین نزدیکتر و سفره بخشش الهی به گستره عالم گسترده است.
مسلمانان از هر دین و مذهبی در سراسر دنیای اسلام این شب را تا سپیده دم زنده نگه داشته و با تمسک به قرآن و پرودگار عالم، ضمن طلب عفو و استغفار، مقدرات و سرنوشت خیر برای خود و هم نوعان طلب می کنند.
مشهدالرضا(ع) در لیالی قدر حال و هوای متفاوتی دارد و زائران و مجاوران بارگاه منور امام هشتم (ع) شب را با دعا و توسل در حریم نور به صبح می رسانند و موج خروشان جمعیت شب زنده دار در این بارگاه چشم نواز و کم سابقه است.
بنا به گفته حجت الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، بارگاه ملک پاسبان امام رضا(ع) آماده است تا با برگزاری برنامه های مختلف شب های قدر نظیر مناجات خوانی، قرائت دعای جوشن کبیر، مداحی و بزرگترین محفل قرآنی جهان اسلام، باشکوه ترین محافل لیالی قدر را رقم بزند.

*9 هزار خادم آماده خدمترسانی در لیالی قدر
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی نیز اعلام کرد: در شب‌های قدر 9 هزار خادم آماده خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) هستند.
سیدخلیل منبتی افزود: همچنین بیش از 300 هزار مترمربع از فضای روباز صحن‌ها، بست‌ها، دالان‌ها و دوربرگردان‌های ورودی حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر مفروش می‌شود.
وی ادامه داد: برای برگزاری هرچه بهتر مراسم لیالی قدر، 500 هزار جلد کتاب ادعیه مخصوص این شب‌ها آماده شده و در 35 جایگاه مخصوص که طراحی و اجرای آن از قبل پیش بینی شده بین زائران و مجاوران توزیع می‌شود.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی تاکید کرد: مسیرهای تردد زائران در حرم مطهر رضوی پیش‌بینی شده است و خدام بسیاری وظیفه راهنمایی زائران و باز نگه داشتن این مسیرها را برعهده دارند.
وی با اشاره به پیش‌بینی توزیع کافی آب معدنی در تمامی ورودی‌های حرم مطهر رضوی گفت: تیم هایی نیز برای ارائه پلاستیک کفش پیش از ورود به حرم مطهر رضوی مستقر خواهند شد.
دکتر ناصر سرگلزایی، مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی نیز اعلام کرد: هشت پایگاه ثابت،32 پایگاه سیار فوریت‌های پزشکی و بیش از 10دستگاه آمبولانس، با همکاری مراکز مختلف زیر نظر موسسه درمانی آستان قدس رضوی در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم رمضان، در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی به زائران و مجاوران خدمات‌ درمانی ارائه می‌کنند.
در این میان سایر دستگاههای خدمات رسان نیز برای برگزاری شایسته این مراسم و برقراری آرامش زائران و مجاوران اقدامات مختلفی را برنامه ریزی کرده اند.

*بسیج حمل و نقل عمومی
مقوله تسهیل تردد شب زنده داران به حرم مطهر رضوی با توجه به ازدحام جمعیت از موضوعات مهم است که مدیریت شهری برای تسهیل شرایط تردد،سرویس دهی ویژه در بخش های مختلف ناوگان حمل و نقل عمومی شامل قطارشهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی پیش بینی کرده است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با اشاره به سرویس دهی ویژه این ناوگان در شب های قدر به خبرنگار ایرنا گفت: یکشنبه شب مصادف با شب نوزدهم ماه رمضان سرویس‌دهی به مسافران خطوط اول و دوم قطارشهری از ساعت 6 صبح آغاز و تا 2 و 30 دقیقه بامداد ادامه دارد.
وحید مبین مقدم افزود: همچنین سه شنبه شب هفته جاری مصادف با شب بیست و یکم ماه رمضان سرویس‌دهی در خط یک از ساعت 7 صبح تا 2 و 30 دقیقه بامداد انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: پنجشنبه هفته جاری همزمان با شب بیست و سوم ماه رمضان نیز در خطوط 1و 2 سرویس دهی از 6 صبح آغاز و تا 2 و 30 دقیقه بامداد ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد در خصوص سرویس دهی این ناوگان در لیالی قدر به خبرنگار ایرنا گفت: 2 هزار دستگاه تاکسی با هدف تسهیل در تردد زائران و مجاوران در مبادی اطراف حرم رضوی مستقر می شوند.
سیدمهدی علوی مقدم افزود: یکهزار دستگاه تاکسی فعال در خطوط ویژه و مبادی ورودی شهر در حالت آماده باش خواهند بود و 50 دستگاه ون نیز در اطراف حرم مطهر به صورت صلواتی سرویس دهی خواهند کرد.
وی ادامه داد: یکهزار و 500 دستگاه تاکسی بی‌سیم نیز در شب‌های قدر به صورت ویژه خدمت رسانی خواهند کرد و 20 گروه گشت بازرسی به همراه 50 بازرس نیز در نقاط پرتردد شهر در شب‌های قدر گشت زنی می کنند.
وی تاکید کرد : در این ایام 13هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر در حالت آماده باش هستند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز از سرویس‌دهی یکهزار و 600 دستگاه اتوبوس و مینی بوس در شب های قدر به مقصد حرم مطهر رضوی خبر داد و افزود: سرویس دهی تا حدود ساعت 3 بامداد ادامه خواهد داشت.
علی اصغر نیشابوری افزود: 6 پایانه موقت در اطراف حرم مطهر رضوی شامل چهارراه شهدا به سمت خسروی، چهارراه شهدا به سمت میدان شهدا، میدان بیت‌المقدس مسیر اتوبوس های تندرو، چهارراه خسروی به سمت چهارراه مدرس، پایانه شهید گمنام و میدان شهدا جنب مسجد گوهرشاد برای سرویس دهی در شب های قدر فعال شده است.
وی ادامه داد: همچنین 49 مسیر موقت برای جابه‌جایی مسافران از نقاط پرجمعیت شهر به سمت این پایانه ها ایجاد شده است.

*محدودیتهای ترافیکی
پلیس راهور نیز به منظور فراهم کردن زمینه تسهیل زیارت و تردد برای شب زنده داران، تمهیدات ویژه ترافیکی را در شبهای قدر در اطراف حرم مطهر رضوی از امشب اعمال می کند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به ازدحام جمعیت و در صورت نیاز از ساعت 16 شب های قدر در روزهای 13، 15 و 17 خرداد محدودیت توقف وسایل نقلیه تا پایان مراسم از میدان شهدا به طرف خیابان شیرازی تا حرم مطهر و روگذر شیرازی، خیابان امام رضا(ع) حدفاصل تقاطع دانش و میدان بیت المقدس تا حرم مطهر و رینگ زیرگذر اعمال می شود.
سرهنگ علیرضا حاجی زاده افزود: همچنین این محدودیت در خیابان طبرسی از تقاطع شهید گمنام تا حرم مطهر، خیابان نواب صفوی از میدان پنجراه تا حرم مطهر طول خیابان شهید اندرزگو، میدان بیت المقدس تا تقاطع خیابان خسروی، خیابان شهید رجائی از تقاطع خیابان خسروی تا تقاطع شهدا، خیابان آیت الله بهجت از تقاطع شهدا تا مقابل بهجت 2 در هر دو مسیر اجرا می شود.
وی ادامه داد: همچنین از ساعت 20 شب های احیا تا پایان مراسم در مسیرهای مذکور، تردد تمام وسایل نقلیه شخصی و موتورسیکلت ها به سمت حرم رضوی ممنوع است و در صورت حضور عزاداران در معابر و نبود امکان برای عبور خودرو، محدودیت ترافیکی کامل اعمال خواهد شد.
سرهنگ حاجی زاده از شهروندان خواست در شب های قدر برای تردد از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

*آماده باش آتش نشانی مشهد
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام آماده باش این سازمان در شب های قدر، افزود : در شبهای قدر تمام 43 ایستگاه آتش نشانی مشهد در حالت آماده باش هستند.
آتشپاد حسن جعفری افزود: همچنین 15 دستگاه خودرو عملیاتی اطراف حرم مطهر رضوی از اذان مغرب تا پایان مراسم احیا مستقر خواهند بود.
وی ادامه داد: 30 آتش نشان بانو نیز داخل حرم مستقر هستند و پنج دستگاه موتورسیکلت در نزدیکی درهای ورودی حرم مستقر خواهند بود.
7505/5132

نظر شما