شناسهٔ خبر: 25906011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

وزیر خارجه سوریه:حضور ایران در سوریه قانونی است/ وجود پایگاه‌های ایرانی در سوریه ادعاهای اسرائیلی و «کذب محض» است

نصر: وزیر خارجه سوریه در کنفرانسی خبری تأکید کرد نیروهای ایران به دعوت سوریه به این کشور آمده‌اند و حضور آنها کاملا قانونی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر از فارس، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه امروز (شنبه) کنفرانسی خبری با حضور خبرنگاران برگزار کرد و به سوالات آنان پاسخ داد.

وجود پایگاه ایرانی در سوریه کذب است

المعلم در خصوص سوالی درباره آنکه گفته می‌شود ایران در سوریه پایگاه نظامی دارد، گفت: ایران به دعوت دولت، به سوریه آمده و حضور آن کاملا قانونی است. چیزهایی که درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه و پایگاه‌های ایرانی می‌گویند، حرفهای اسرائیلی و کذب است. در سوریه مستشاران ایرانی هستند که شهید هم داده‌اند؛ در کنار ارتش سوریه در حال مبارزه هستند، ما از سران و مردم ایران متشکریم که در مقابل تروریسم از ابتدا در کنار سوریه ایستاد.

ولید المعلم تأکید کرد: بر خلاف حضور غیرقانونی آمریکا و ترکیه در سوریه، حضور ایران در سوریه کاملا قانونی است.

تروریست‌ها اسناد مالکیت در غوطه را دستکاری کرده‌اند

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوالی درباره «قانون شماره 10» که درباره تعیین تکلیف زمین برخی مناطق تخریب شده در سوریه است، و اینکه این قانون به زیان آوارگان است، گفت: در حقیقت این سوال، هر کس قانون اساسی را بخواند (ماده 15) ، می‌تواند خیال خود را راحت کند و آسوده خاطر باشد. چرا این قانون؟ چون بعد از آزادسازی غوطه، لازم بود. گروههای تروریستی در طول هفت سال گذشته بر کل منطقه غوطه مسلط شده و همه اسناد تملک را سوزانده بودند، در نتیجه باید اسناد بازتنظیم می‌شد تا حقوق افراد بازگردد.

وی ادامه داد: هر کاری که کنیم، توطئه ادامه دارد. هر کاری که انجام شود، علیه‌ آن فضاسازی می‌کنند. این قانون برای روشن شدن مالکلیت افراد است. این افراد در داخل و خارج مهلت دارند که مراجعه کنند. هر گاه که ارتش منطقه‌ای را آزاد میکند، هنوز مین‌های آن را خنثی نکرده که از تغییر بافت جمعیتی سخن می‌گویند.

درباره مکان جلسه تدوین قانون اساسی توافق نشده است

ولید المعلم در پاسخ سوالی درباره قانون اساسی این کشور که قرار است بازنگری و تدوین شود، گفت که هنوز هیچ توافقی درباره مکان نشست کمیته بررسی قانون اساسی حاصل نشده است.

آمریکا باید از سوریه بیرون برود

وزیر خارجه سوریه درباره مسئله جنوب و اظهارات مقامات روسی درباره آن گفت، روسیه کشوری متحد برای سوریه است و با ما در یک سنگر ایستاده است. نیروهای آمریکایی باید از سوریه بیرون بروند. تا آمریکایی‌ها از تنف [مثلث مرزی سوریه-عراق-اردن] بیرون نرفته‌اند، شما خبری در خصوص توافق جنوب باور نکنید. من قبلا گفتم که ایران در سوریه مستشار دارد نه پایگاه. آقای رئیس جمهور هم در گفت‌وگوی اخیر خود این موضوع را تاکید کرد.

المعلم در پاسخ سوال شبکه المیادین مبنی بر اینکه «تماس‌هایی میان طرف روسی و اسرائیلی درباره جنوب سوریه بوده و همچنین آمریکا با اردن،‌ آیا اینها برای این است که مسئله جنوب بدون درگیری تمام شود؟»، گفت: به صراحت می‌گویم که اسرائیل است که بحث حضور ایران در جنوب سوریه را مطرح کرده و همه کارهای اسرائیل در همین خصوص است. [در خصوص جولان] توافقی هست که در سال 1974 امضا شده است. اسرائیل از طریق حمایت و تجمیع گروههای تروریست، این توافق را نقض کرد. اسرائیل درصدد بود با این گروهها کمربندی امن برای خود ایجاد کند اما حالا که نتوانسته است می‌خواهد با مطرح کردن مسئله حضور ایران در سوریه این هدف [تأمین امنیت خود] را محقق کند. ارتش سوریه اطلاعیه‌هایی در جنوب منتشر کرده. گروههای مسلح یا تسلیم می‌شوند یا به مناطق دیگر منتقل می‌شوند. ما در وهله اول دنبال راه‌های مسالمت‌جویانه مثل آشتی ملی هستیم. اگر نپذیرفتند آنگاه این مسئله دیگری است.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به خبرنگار «الاخباریه» سوریه درباره وضعیت جنوب و مذاکرات در خصوص آن گفت:‌ اینکه دولت سوریه بعد از شکست مذاکرات چه می‌کند، در حیطه من نیست که پاسخ بدهم. ما به دستور آقای رئیس جمهور، برای آزادسازی هر وجب از خاک سوریه از اشغال تروریست‌ها یا بیگانگان تلاش می‌کنیم. خروج آمریکا از خاک ما در تنف، نشانه خواهد بود.

ترکیه دشمن و اشغالگر است،؛ هر توافق ترکیه و آمریکا درباره سوریه محکوم است

خبرنگاری پرسید، اخیرا درباره منبج سوریه گفته شده که میان آمریکا و ترکیه توافقی شده است. ولید المعلم گفت: نه فقط در منبج بلکه در عفرین و دیگر نقاط هم هست. ما ترکیه را دشمن و اشغالگر می‌دانیم... ما وظیفه داریم که کل خاک سوریه را طبق اولویت‌هایی که سران تعیین می‌کنند، آزاد کنیم. آمریکا یا ترکیه حق ندارند درباره شهری از سوریه مذاکره کنند. هر توافق آمریکا یا ترکیه محکوم است و نقض حاکمیت سوریه قلمداد می‌شود.

خبرنگار تلویزیون سوریه پرسید «اقای رئیس جمهور گفت که باب مذاکره با نیروهای دموکراتیک سوریه باز شده است. همچنین مردم سوریه می‌پرسند که جنگ در مراحل آخر خود هست،‌بعدش چه می‌شود».

المعلم گفت: آقای رئیس جمهور گفت که دو راه هست. مذاکره سپس گزینه نظامی. به صراحت بگویم که هنوز مذاکره [با کردها در شمال سوریه] آغاز نشده است. ارتباط هست اما مذاکره شروع نشده است. ما آنها را شهروندان سوریه می‌دانیم.

وضعیت میدانی هر روز بهتر می‌شود

دربار سوال دوم شما باید بگویم که هر روز که می‌گذرد، از حیث میدانی بهتر می‌شود... درباره وضعیت شهر در دمشق گزارش‌هایی منتشر شده. اما دیگر شهرها مثل رقه باید بازگردد [به کنترل حکومت]. از حیث اقتصادی با آزادی غوطه تلاش میشود که حداقل هزینه خرید گندم را کم کند. اگر تلاش‌های ما به نتیجه برسد، وضعیت بهتر خواهد شد. در هفت سال جنگ که وارد هشتمین سالش شدیم، قرص نان دست مردم رسید. حتی وضعیت برق بهتر شده است. هر کس به وظیفه خود عمل کند، بزودی در وضعیتی بهتر خواهیم بود. ما خوش‌بین هستیم. شما به حجم توطئه‌ای که از سال 2011 شروع شده و همچنان ادامه دارد نگاه کنید. این توطئه آمریکا برای خدمت به اسرائیل است که با آلت‌دستهایشان در منطقه انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

نظر شما