شناسهٔ خبر: 25895334 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

لبیک مجدد دانشگاهیان به امام و رهبری

دانشگاهیان کشور در هفته گذشته برای تجدید بیعت با امام راحل(ره) به حرم مطهر امام خمینی رفتند، همچنین دیدار دانشگاهیان با رهبر معظم انقلاب نیز در هفته گذشته با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی همراه با سایر دانشگاهیان کشور، در آستانه فرا رسیدن بیست و نهمین سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی با حضور در حرم مطهر، با آرمان‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند.

در این مراسم معنوی، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان و مدیران کل دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم با اهدای گل به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کردند.

*بیان «حرفهایی که در دل دانشجویان مانده بود» در محضر رهبر انقلاب

در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان 1439، جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، در حسینیه امام خمینی (رحمه‌الله) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

بنابراین گزارش در این دیدار وزرای علوم و بهداشت، معاون علمی رئیس‌جمهور، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم حضور داشتند.

همچنین نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این دیدار به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و در لابلای سخنان خود از عملکرد دولت، مسئولان آموزش عالی، وزیر مسکن، رسانه‌ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم انتقاد کردند.

*دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم رونمایی شد

واحد علوم و تحقیقات، الکترومایوگرافی ( EMG ) تکنیکی برای ثبت فعالیت‌های الکتریکی عضلات بدن در مواقع فعالیت و انقباضات ماهیچه‌ها بوده و به نوعی همان اصطلاح کلینیکی «نوار عضله» است.

الکترومایوگرافی به دو روش غیرتهاجمی مانند نصب الکترود سطحی بر روی بدن و یا روشی تهاجمی با وارد کردن الکترود سوزنی به بافت مورد نظر صورت می‌گیرد. از آنجایی که ثبت سیگنال EMG سطحی به صورت غیرتهاجمی ریسک کمتری برای فرد مورد آزمایش یا بیمار دارد، در نتیجه روش اندازه‌گیری نسبتاً متداول‌تری است.

محققان واحد علوم و تحقیقات در مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی این واحد دانشگاهی، با طراحی دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم توانسته‌اند دستگاهی را طراحی کنند که نه تنها محدودیت‌های مشابه خارجی را ندارد، بلکه بدون استفاده از الکترودهای معمول و گران‌قیمت، قابلیت ثبت و ارسال همزمان اطلاعات فعالیت ماهیچه‌های درگیر را به صورت بیسیم بدون نیاز به سایش پوست، مالیدن ژل و حتی نصب الکترود و صرفاً توسط پایه الکترود (سوکت دکمه‌ای) دارد.

مشکل دیگر معمول در ارسال بیسیم الکترومایوگرافی، آرتیفکت حرکتی ناشی از جابجایی سیم‌ها و الکترود روی بدن فرد در حال حرکت است. در این سیستم که طراحی آن بر اساس دانش بومی است، این مشکل مشاهده نمی‌شود.

از آنجایی که برد این دستگاه کوچک و سبک، حدود صد متر بوده و به صورت نواری کش‌مانند به دور عضله بدون نیاز اتصال با سیم به دستگاه مادر بسته می‌شود، سهولت الکترومایوگرافی را فراهم کرده و خطاهای رایج در نوع ثابت آن را ندارد.

این دستگاه در زمینه‌های مختلفی نظیر تحقیقات مهندسی پزشکی، ارتوپدی، تربیت بدنی، طب ورزش، مهندسی ورزش و پزشکی عصب-عضله کاربردهای گوناگونی دارد.

در کنار این رونمایی، کارگاهی جهت ثبت و نمایش بلادرنگ فعالیت عضلانی یک شخص و نیز توضیحات فنی برگزار می‌شود.

* ایجاد 5 فرصت تحقیقاتی برای دانشجویان کشورهای اسلامی

به منظور ارتقای سطح علمی دانشجویان کشورهای اسلامی و ایجاد فرصت­‌هایی برای کسب تجربه‌ای جدید در سطح بین­‌الملل با استفاده از ظرفیت­‌های علمی جهان اسلام، فرصت تحقیقاتی برای دانشجویان این کشورها فراهم شده است.

براین اساس دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) و آزمایشگاه نانوزیستی سنگاپور طی همکاری مشترک، 5 فرصت تحقیقاتی 2 ماهه به دانشجویان کشورهای اسلامی ارائه می‌دهند.

این فرصت تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور جکی‌یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 و عضو ارشد A*STAR  سنگاپور در تابستان سال جاری برگزار می‌شود.

دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی وکارشناسی ارشد زیر 24 سال که مسلط به زبان انگلیسی بوده و در رشته‌های مرتبط با روش‌­های جدید ذخیره‌­سازی انرژی، اندام تراشه­‌ها و میکروتراشه­‌ها، سنسورهای هوشمند در آلودگی­‌های محیط زیستی و صنایع غذایی، کیت­‌های تشخیص قابل حمل برای بیماری­‌های واگیردار و پاتوژن­های غذایی، مواد زیست سازگار برای کشت سلول و استفاده در موارد پزشکی و ابزار دقیق در حوزه انتقال دارو فعالیت کرده باشند، می‌توانند با ارسال رزومه علمی خود در این دوره شرکت کنند.

* موافقت‌نامه همکاری بین واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه لودز لهستان منعقد شد

تفاهم‌نامه همکاری بین واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه لودز لهستان به امضاء قاسم عموعابدینی قائم مقام واحد علوم و تحقیقات و پروفسور Nadzw و دکتر پاول، نمایندگان قانونی همکاری‌های بین‌المللی و داخلی دانشگاه لودز لهستان رسیده است.

بر اساس این موافقت‌نامه که در قالب برنامه اراسموس پلاس اتحادیه اروپا منقعد شده است، مبادله دانشجویان و اعضای هیأت علمی بین دو واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه لودز لهستان به هزینه برنامه ارسموس اتحادیه اروپا فراهم شده است.

دانشجویان علاقمند در رشته‌های زبان و مهارت زبانی، ادبیات و زبانشناسی، علوم انسانی، تاریخ و باستان‌شناسی، فلسفه و الهیات، زیست شناسی و علوم مربوطه، حقوق، بازرگانی و علوم اداری، علوم رفتاری و اجتماعی، اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، بازاریابی و تبلیغات لازم است مراحل پیگیری را از طریق دانشکده خود انجام دهند.

برنامه اراسموس، برنامه‌ای در راستای مبادله اعضاء هیأت علمی و دانشجو ویژه کشورهای اتحادیه اروپا بوده که به سایر کشورهای جهان نیز گسترش یافته است. اساس کار این برنامه بر پایه روابط دوسویه بین گروهی متشکل از دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و غیراروپایی به منظور مبادله اعضاء هیأت علمی و دانشجو است.

از سال 2013 تحولی در برنامه اراسموس موندوس رخ داد و موجب جایگزین شدن آن با برنامه اراسموس موندوس پلاس شد که در چارچوب آن، هدف برگزارکنندگان، همکاری دو طرفه بین دانشگاه‌های دنیا است.

* ثبت بیش از 52 هزار پایان‌نامه در سامانه ملی ثبت پایان‌نامه‌، رساله در سال 96

در سال گذشته،52 هزار و 363 پایان‌نامه در سامانه ملی ثبت پایان‌نامه‌، رساله و پیشنهاده(پروپوزال) به ثبت رسیده است.

بیشترین پایان‌نامه‌های ثبت شده در سامانه ثبت مربوط به گروه علوم انسانی با بیش از 22 هزار رکورد بوده و پس از آن به ترتیب گروه فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، هنر و علوم پزشکی و دامپزشکی قرار دارند.

در این میان، بیش از 46967 هزار پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و 4634 هزار پایان‌نامه در مقطع دکتری بوده است که دانشجویان بیش از 324 موسسه اقدام به ثبت پایان‌نامه‌های خود در این سامانه می‌نمایند.

در سال 1396 دانشگاه‌های فردوسی مشهد، تبریز، تربیت مدرس، پیام نور استان تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به ترتیب بیشترین آمار را در بین دانشگاه‌های کشور در ثبت پایان‌نامه به خود اختصاص داده‌اند.

در حال حاضر اطلاعات بیش از 482 هزار پایان‌نامه در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) در دسترس کاربران قرار گرفته است.

* رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ابقا شد

در حکمی از سوی منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سید احمد معتمدی به مدت چهار سال دیگر در سمت رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ابقاء شد.

* آغاز پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه دانشگاه تهران

مراسم آغاز پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه دانشگاه تهران روز شنبه 5 خرداد با حضور سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور،  محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دانشگاه تهران برگزار شد.

صندوق‌های جسورانه در قالب یک هلدینگ تشکیل می‌شوند که زیر مجموعه آن شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرند.

این صندوق‌ها در ازای سهام با آن شرکت‌ها شریک می‌شوند و حتی در نحوه حساب و کتاب‌ها و نقل و انتقال پول نیز نقش مهمی دارند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه از ایده تا انتهای پروژه منابع مالی را تامین می‌کنند.

*12 مؤسسه ایرانی در فهرست مؤسسه‌های برتر جهان

برپایه تازه‌ ترین گزارش «مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان» ویرایش 2018، 12 مؤسسۀ ایرانی در فهرست مؤسسه‌های برتر جهان هستند.

دانشگاه‌های «آزاد اسلامی (همۀ واحدها)»، «تهران»، «علوم پزشکی تهران»، «صنعتی شریف»، «صنعتی اصفهان»، «صنعتی امیرکبیر»، «تربیت مدرس»، «علم و صنعت ایران»، «شیراز»، «فردوسی مشهد»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، و «شهید بهشتی» مؤسسه‌های ایرانی برتر در این نظام رتبه‌بندی هستند و در جایگاه نخست تا هشتم ملی جای گرفته‌اند.

* نام دانشگاه تهران در دفترچه کنکور دانشگاه «عاری از دخانیات» شود

حسن به‌نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: بر اساس برنامه سوم توسعه دانشگاه تهران، از مهم‌ترین اهداف این دانشگاه، ایجاد محیط سالم، حفظ محیط زیست و حرکت به سوی دانشگاه سبز است و دانشگاه بدون دخانیات در رسیدن به این اهداف کمک شایانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سال 1987 سازمان بهداشت جهانی روز 31 ماه می مصادف با 10 خرداد را به عنوان روز دنیای بدون دخانیات در سراسر دنیا نامگذاری کرده و به تبعیت این روز هفته‌ای نیز به آن اختصاص یافته است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران افزود: دانشگاه تهران به همراه دانشگاه علوم پزشکی تهران به تاسی از جامعه بین‌الملل طرح «دنیای عاری از دخانیات» را مطرح و روز عاری از دخانیات را برای تشویق افراد برای ترک سیگار حداقل در یک بازه زمانی 24 ساعته برنامه‌ریزی کردند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به برنامه‌های دانشگاه تهران گفت: براساس مطالعات تطبیقی ما خیلی از دانشگاه‌های دنیا امروزه دانشگاه بدون دخانیات هستند. از این رو دانشگاه تهران به علت وظیفه ذاتی خود برای اولین بار در کشور «طرح دانشگاه بدون دخانیات» را مطرح کرد. وزرات علوم، تحقیقات و فناوری نیز این طرح را پذیرفته و حامی این طرح است و به تمام سطح کشور این طرح را ابلاغ کرده تا تمام دانشگاه‌ها آن را اجرا کنند.

وی افزود: دیدگاه کلی این‌خط‌مشی‌ها به تشویق بر ترک دخانیات برمی‌گردد و هیچ‌گونه رویکرد انضباطی در آنها وجود ندارد. در این خط‌مشی جامعه هدف تمامی دانشگاهیان اعم از دانشجو، کارکنان، اعضای هیات علمی و مدیران در نظر گرفته شده است. محیط تحت پوشش این طرح را تمام فضاهای دانشگاه شامل پردیس‌ها، خوابگاه‌ها و فضاهای ورزشی در نظر گرفته‌ایم.

به‌نژاد افزود: در این طرح پیش‌بینی شده سه ماه قبل از اجرای طرح اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد و بسته‌های فرهنگی را در این زمینه توزیع می‌کنیم. از سازمان سنجش هم خواهیم خواست که در دفترچه انتخاب رشته دانشجویان، دانشگاه تهران را به عنوان دانشگاه عاری از دخانیات اعلام کند تا اگر فردی مایل به حضور در چنین دانشگاهی نباشد، دانشگاه دیگری را برای تحصیل انتخاب کند. پیش‌بینی می‌شود که با اجرای این طرح نه تنها دانشگاه تهران بلکه سایر دانشگاه‌های کشور نیز به این طرح خواهند پیوست.

* ظرفیت‌های زیستی و طبیعی آب‌های جنوب ایران شناسایی شد

مرحله دوم گشت تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی با کشتی کاوشگر دریایی خلیج‌فارس در تنگه هرمز – خلیج‌فارس و دریای عمان به پایان رسیده است، در این مرحله 15 محقق از پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر حضور داشتند.

طرح پایش خلیج‌فارس تنگه هرمز و دریای عمان طرحی بلندمدت است که زیر نظر پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی انجام می‌شود و در این فرایند رصد آسیب‌ها و کشف ظرفیت‌های زیستی و طبیعی در آب‌های جنوب ایران عمده هدف گشت تحقیقاتی است.

کاوشگر اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی خلیج‌فارس به‌عنوان اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت ایران توسط صنعتگرانی از 150 مرکز صنعتی و تحقیقاتی با 27 میلیارد تومان هزینه در صنایع کشتی‌سازی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مدت چهار سال ساخته‌شده که 40 درصد صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است.

در ابتدا ساخت این شناور به صنایع دریایی کشور واگذار و مقرر شد کار طراحی را یک شرکت ایتالیایی انجام دهد که به علت وجود تحریم و برخی مشکلات پیش‌آمده در آن زمان شرکت ایتالیایی از همکاری در این پروژه سرباز زد، ازاین‌رو تمام‌کار طراحی و ساخت آن کاملاً بومی و توسط محققان داخلی انجام‌شده است.

* پژوهشگران برتر سال 96 واحد علوم و تحقیقات معرفی شدند

موسی اکرمی، مهدی شمسایی مهرجان، داود درانیان و بابک رضایی افشار به عنوان پژوهشگران برتر واحد علوم و تحقیقات در سال 96 در حوزه‌های علوم انسانی، کشاورز و منابع طبیعی، علوم پایه و فنی و مهندسی معرفی و تقدیر شدند.

موسی اکرمی، نویسنده و مترجم و استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در زمینه‌هایی چون مابعدالطبیعه، معرفت‌شناسی در حوزه فلسفه تحلیلی، فلسفه علم، تاریخ علم، فلسفه هنر و سیاسی فعالیت می‌کند و آثاری چون «کانت و مابعدالطبیعه»، «کیهان‌شناسی افلاطون»، «درآمدی بر تحلیل فلسفی» (جان هاسپرس)، «فلسفه سیاسی معاصر» (رابرت گودین و فیلیپ پتیت) را تالیف و ترجمه کرده است.

مهدی شمسایی مهرجان عضو هیات علمی گروه شیلات، داود درانیان دارای دکتری فیزیک پلاسما و عضو هیات علمی دانشکده فیزیک واحد علوم و تحقیقات و بابک رضایی افشار دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

لوح‌های تقدیر این پژوهشگران برتر توسط فاطمه عزیزآبادی فراهانی سرپرست معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات به این پژوهشگران اعطا شد.

این آئین در حاشیه مراسم رونمایی از دستگاه الکترومایوگرافی بیسم در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
انتهای پیام/

نظر شما