شناسهٔ خبر: 25873368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش تحلیلی؛

دستاوردهای میدانی نیروهای یمنی در برابر متجاوزان

درحالی که یمنی ها طی هفته های اخیر ضربات سهمگینی را به ائتلاف متجاوز سعودی وارد آورده اند، ایالات متحده با متهم ساختن ایران تلاش می کند تا افکار عمومی را از واقعیت‌های میدانی منحرف سازد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: ارتش و کمیته های مردمی یمن اخیرا ضربات سهمگینی را بر پیکره متجاوزان سعودی و مزدوران آنها در جبهه های مختلف نبرد در این کشور وارد آورده اند. نیروهای یمنی طی روزهای اخیر تعدادی از هواپیماهای جاسوسی، بالگردها و جنگنده های رژیم سعودی را بر فراز آسمان یمن ساقط کرده اند؛ اقدامی که خشم مقامات سعودی و متحدان آمریکایی آن ها را برانگیخته است.

در همین ارتباط، روز گذشته یک منبع نظامی در وزارت دفاع یمن اعلام کرد: نیروهای دفاع هوایی جنبش انصارالله یک فروند بالگرد آپاچی ارتش عربستان را در آسمان پایگاه جحفان در جیزان سرنگون کردند. منبع مذکور تاکید کرد که همه سرنشینان این بالگرد کشته شدند. روز گذشته همچنین نیروهای یمنی یک فروند پهپاد جاسوسی متعلق به ائتلاف متجاوز سعودی را در منطقه ای مرزی جنوب عربستان هدف قرار دادند. این پهپاد که با هدف جاسوسی از مواضع نیروهای یمنی به این منطقه اعزام شده بود، با آتش پدافند ارتش و کمیته های مردمی یمن ساقط شد.

در همین حال، اوایل خرداد نیز ارتش و کمیته های مردمی در جریان عملیات علیه ائتلاف سعودی موفق شدند یک پهپاد وابسته به متجاوزان را سرنگون کنند. روند سریالی ساقط شدن هواپیماها، بالگردها و جنگنده های رژیم سعودی بر فراز آسمان یمن توسط ارتش و کمیته های مردمی این کشور موجی از هراس و وحشت را بر صفوف سعودیها و متحدان آمریکایی آنها حاکم ساخته است؛ به گونه ای که آنها در حال حاضر از هیچ تلاشی برای منحرف ساختن افکار عمومی از شکست های میدانی خود در نبرد با فقیرترین کشور عربی، دریغ نکرده و نمی کنند. 

با این حال، دستاوردهای میدانی نیروهای یمنی علیه سعودیها و مزدوران آنها تنها به هدف قرار دادن هواپیماها و جنگنده های آنها ختم نمی شود؛ بلکه هدف قرار گرفته شدن مواضع نظامی استراتژیک سعودیها و مزدوران در مناطق مختلف را نیز در بر می گیرد. در همین ارتباط، چندی پیش یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن با پرتاب یک فروند موشک بالستیک از نوع «قاهرام۲» یکی از مواضع مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی را هدف قرار دادند.

این موشک به پادگان و محل استقرار مزدوران ائتلاف سعودی در منطقه «اللبنات» واقع در استان الجوف اصابت کرد. همچنین یک منبع نظامی یمنی اعلام کرد که نیروی هوایی یمن اتاق های عملیات فرماندهی مزدوران ائتلاف سعودی را در جبهه ساحل غربی هدف قرار داد. از سوی دیگر، یگان موشکی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با پرتاب چند موشک بالستیک، مواضع متجاوزان ائتلاف سعودی در جبهه ساحل غربی را هدف قرار دادند.

این دستاوردهای میدانی در حالی محقق شدند که نمی توان نقش متحدان عربستان سعودی در جنگ بیش از سه ساله علیه یمن را نادیده گرفت و به آسانی از کنار آن عبور کرد. در حال حاضر متحدان منطقه ای و بین المللی عربستان سعودی و در رأس آنها امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا نقش بسزایی را در کشتار مردم بی دفاع و بی گناه یمن ایفا می کنند. علت پررنگ تر شدن نقش متحدان سعودی در جنگ یمن نیز به شکست ریاض در این جنگ باز می گردد؛ چراکه مقامات سعودی خود به این نتیجه رسیدند که به تنهایی قادر به غلبه بر مردم یمن و نیروهای مقاومت این کشور نیستند. 

در همین راستا، «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن در سخنان تلویزیونی خود گفته است: نبرد ساحل غربی یمن بر پایه تصمیمات آمریکا آغاز شده و افسران سعودی و اماراتی که با اتاق های عملیات آمریکا و اسرائیل و انگلیس در ارتباط هستند آن را مدیریت می کنند. وی در ادامه افزود: محال است که ائتلاف سعودی بتواند این نبرد را به نفع خود به پایان برساند. دشمن می تواند درگیری جدیدی در الحدیده ایجاد کند اما محال است بتواند آن را به پایان برساند.

الحوثی تاکید کرد: مردم یمن هم چنان کنترل مناطقی که به عمق استراتژیک ما برمی گردد را در دست دارند. عربستان و امارات میلیاردها دلار برای حمایت از اقدامات گروه های تکفیری در برخی استانهای یمن هزینه کرده اند. هر کسی که علیه ملت یمن به خارج دل خوش کرده است به نتیجه نخواهد رسید. بدین ترتیب رهبر انصارالله یمن در سخنان تلویزیونی خود به خوبی به نقش ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی در جنگ یمن و همراهی آنها با عربستان سعودی برای به زانو درآوردن مردم و نیروهای مقاومت یمن اشاره کرده است.

اکنون که نیروهای یمنی با کمک مردم این کشور موفق شدند دستاوردهای میدانی زیادی را علیه سعودیها و متجاوزان محقق سازند، این آمریکایی ها هستند که علاوه بر ارائه کمک های میدانی و تسلیحاتی به عربستان سعودی، حمایت های رسانه ای و تبلیغاتی از متجاوزان را نیز کلید زده اند. هدف اصلی ایالات متحده آمریکا از هجمه های رسانه ای و تبلیغاتی اخیر، منحرف ساختن افکار عمومی از شکست هایی است که سعودیها و متجاوزان به ویژه طی هفته های اخیر در نبرد با نیروهای یمنی متحمل شده اند. 

آمریکایی ها در همین راستا هجمه های خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران متمرکز ساخته اند. در همین ارتباط، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا چندی پیش بار دیگر ایران را به تسلیح حوثی‌های یمن متهم کرد و گفت موشکی که در تاریخ ۲ آوریل به سمت نفتکش عربستان سعودی شلیک شد، از جانب ایران در اختیار حوثی‌ها قرار گرفته بود. ماتیس در این باره مدعی شد: تهدید علیه کشتیرانی در دریای سرخ کاملا در شلیک موشکی که از سوی ایران برای حوثی‌ها تامین شد، مشخص بود. بنابراین، چنانچه این مسئله را تحت کنترل نگیریم، پیامدهای مهمی خواهد داشت.

این ادعای مضحک در حالی مطرح می شود که چندی پیش سازمان ملل متحد صراحتا اعلام کرد هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه موشک های شلیک شده به مواضع سعودی، ایرانی است، وجود ندارد. آمریکایی ها در حالی از نقش ایران در حملات موشکی نیروهای یمنی به مواضع سعودی سخن می گویند که خود نیز برای اثبات این ادعای خود هیچ مدرک و سندی به افکار عمومی ارائه نکرده اند و تمامی ادعاهایشان را بر پایه فرضیه و حدس و گمان استوار ساخته اند و این همان چیزی است که دروغ بودن تمامی ادعاهایشان را برای افکار عمومی آشکار ساخته است. 

نظر شما