شناسهٔ خبر: 25864850 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تصمیم ترامپ برای خروج از برجام سبب می‌شود تا عربستان بار دیگر بازارهای نفتی را در اختیار گیرد

خروج احتمالی ایران از «ان پی تی» به مثابه ریختن سوخت موشکی بر بازار جهانی نفت

خروج ایران از معاهده ۱۹۶۸ می تواند به مثابه ریختن سوخت موشک بر روی بازارهای نفتی و افزایش قیمت نفت باشد و به طور بالقوه باعث رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری «سی ان بی سی» آمریکا با انتشار گزارشی اشاره می کند که خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران این خطر را افزایش داده است که ایران نیز از توافق ۵۰ ساله منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی (ان پی تی) خارج شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خروج ایران از معاهده ۱۹۶۸ می تواند به مثابه ریختن سوخت موشک بر روی بازارهای نفتی و افزایش قیمت نفت باشد و به طور بالقوه باعث رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه شود. تحلیلگران می گویند تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا برای خروج از برجام سبب می شود تا عربستان سعودی بار دیگر بازارهای نفتی را در اختیار گیرد.

خروج احتمالی ایران از «ان پی تی» به مثابه ریختن سوخت موشکی بر بازار نفت!

این شبکه خبری در ادامه می نویسد: «قیمت نفت اخیرا به بالاترین سطح در سه سال و نیم گذشته رسیده است. خروج امریکا از برجام و کاهش تولید نفت توسط ونزوئلا عامل اصلی این افزایش قیمت بوده است. با این حال، قیمت نفت هفته گذشته پس از اعلام آن که عربستان سعودی و روسیه به زودی تولید خود را افزایش می دهند تا حدودی کاهش یافت. با این حال، ترس از گسترش تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه به سرعت می تواند باعث افزایش قیمت نفت شود. یک مقام ایرانی هفته گذشته از احتمال خروج ایران از «ان پی تی» پس از خروج ترامپ از برجام گفته بود».

این شبکه خبری می افزاید: «برخی کارشناسان می گویند که اگر ایران به این باور برسد که امریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش خواستار تغییر نظام در ایران هستند، من فکر می کنم که ما شاهد واکنش بسیار ناراحت‌کننده‌ای از سوی ایران خواهیم بود. در صورت خروج ایران از «ان پی تی» ایرانی ها نه تنها نشان می دهند که می خواهند برنامه خود را از سر گیرند بلکه استفاده از گزینه نظامی نیز را در دستور کار قرار می دهند. در ماه مارس گذشته نیز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی گفته بود در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد عربستان سعودی نیز در اقدامی متقابل در اسرع وقت به آن سلاح دست خواهد یافت».

این شبکه خبری می افزاید: «در حال حاضر اقدامات ترامپ می تواند ایران را به سوی لغو برجام و خروج از «ان پی تی» سوق دهد. اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ برجام است اما نفوذ امریکا بر سیستم مالی بین المللی بدان معناست که بسیاری از شرکت‌های اروپایی ممکن است از خط مشی امریکا حمایت کنند؛ علیرغم تلاش های اتحادیه اروپا برای جلوگیری از تحریم های گسترده».

«سی ان بی سی» در ادامه می نویسد: «سعودی‌ها موافقت کرده‌اند که تولید نفت خود را افزایش دهند تا فقدان نفت ایران را جبران کنند. وزیر خزانه داری امریکا نیز اخیرا به خبرنگاران گفت که امریکا مذاکراتی را با کشورهای مختلفی انجام داده تا کاهش صادرات نفت ایران جبران و از افزایش قیمت بنزین برای رانندگان امریکایی جلوگیری شود.»

نظر شما