شناسهٔ خبر: 25859616 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اذغان آقای وزیر بر عقب‌ماندگی مکانیزاسیون کشاورزی

ايسنا : وزیر کشاورزی گفت: در حوزه مکانیزاسیون باغداری، صنعت طیور و آبزی پروری که روز به روز در حال گسترش است، همچنان عقب هستیم و با نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

صاحب‌خبر -

محمود حجتی در گفت‌ وگو با ایسنا، درباره موضوع جایگزینی صنعت با کشاورزی به عنوان راهکار حفظ اشتغال در دوران بحران آب که اخیرا مطرح شده، بر ارتباط مستقیم توسعه کشاورزی با توسعه صنعتی تاکید و اظهار کرد: هرگونه توسعه صنعتی که امکان آن وجود دارد و ما در آن مزیت داریم باید انجام شود. بخش عمده ای از این صنایع هم می تواند در خدمت کشاورزی باشد و بخشی از توسعه صنعتی می‌تواند در خدمت توسعه کشاورزی باشد.

وی با اشاره به نیاز بخش کشاورزی به صنایع بالادستی و پایین دستی، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از صنایع اشتغالزا که دارای ارزش افزوده بالایی هستند و با ظرفیت نسبی بالاتری نسبت به سایر حوزه ها فعالیت می کند صنایع غذایی و محصولات کشاورزی موجب پایداری صنایع غذایی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی از صنعت و کشاورزی به عنوان زنجیره متصل بهم تعبیر کرد و گفت: اثبات هیچکدام موجب نفی دیگری نمی ‌شود.

وی با اشاره به کمبود منابع آبی در ایران نسبت به سایر کشورها، اظهارکرد: منابع آبی موجود در کشور کم است، ولی همین آب موجود حجم زیادی دارد و می توانیم بسیار بهتر از آن استفاده کنیم و باید در این راستا اقدام شود.

وزیر جهاد کشاورزی درخصوص ارزیابی‌اش از توانمندی های مجتمع کشت و صنعت فدک زرندیه و ایجاد مزرعه تحقیقاتی کشت گندم، جو و کلزا در زرندیه گفت: مجتمع کشت و صنعت فدک زرندیه یک مجتمع کارآفرین موفق است که در حوزه زنجیره تولیدات کشاورزی فعالیت می‌کند.

وی کشت ارقام گوناگون بذر در مزرعه تحقیقاتی این مجتمع برای اولین بار در کشور را نشانگر فعالیت علمی و تحقیقاتی این مجتمع در حوزه کشاورزی دانست و گفت: این گونه کشت‌ها موجب افزایش راندمان و ارتقای بهره‌وری در حوزه زراعت خواهد شد و الگویی برای کشاورزان در سراسر کشور است.

حجتی به توسعه باغات پسته و فرآوری بذر در این مجتمع نیز اشاره و تصریح کرد: سرمایه گذاری در حوزه بذر و ساخت ادوات کشاورزی نظیر تراکتور از دیگر مزیت های کشاورزی است.

وی گفت: جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید کود و سموم کشاورزی از نقاط قوت این مجتمع است. آزمایشگاه مرجعی که می تواند در این مرکز ایجاد شود می تواند پاسخگوی نیازهای مربوط به آزمایش سم در سطح ملی و منطقه ای باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم توسعه مکانیزاسیون در کشور تاکید کرد و گفت: در چند سال گذشته نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون سرمایه گذاری شده است و با توجه به مکانیزمی که در بانک کشاورزی ایجاد شد اقدامات خوبی در توسعه مکانیزاسیون صورت گرفت.

 

نظر شما