شناسهٔ خبر: 25842864 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نائورت: هنوز با ترکیه بر سر منبج به توافق نرسیده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هنوز در مسئله منبج سوریه توافقی میان واشنگتن و آنکارا حاصل نشده است.

صاحب‌خبر -

نائورت: هنوز با ترکیه بر سر منبیج به توافق نرسیدیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: هنوز با ترکیه به توافقی بر سر شهرمنبج، در شمال سوریه دست نیافته‌ایم. ما در حال ادامه گفتگوهای مداوم در مورد سوریه با مقامات ترکیه هستیم.

او در نشست خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: تاکنون به هیچ توافقی با دولت ترکیه دست نیافته‌ایم. ما پیشتر اعلام کردیم که آمریکا و کار گروه ترکیه در آنکارا روز جمعه گذشته با هم دیدار داشته‌‌اند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود: ما مذاکرات خود درباره سوریه و دیگر موضوعات مورد نگرانی دو طرف را با مقامات ترکیه ادامه خواهیم داد. پس از آن دو طرف خطوط کلی خود را درباره یک نقشه راه برای همکاری آنکارا و واشنگتن در آینده از جمله مسئله منبج را مشخص خواهند کرد.

پس از دیدار ماه فوریه گذشته رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا از آنکارا، ترکیه و آمریکا مکانیسمی را برای پرداختن به مسائل به طور جداگانه در کار گروه‌ها تعیین کردند. از جمله مسائل مورد بحث برای مطرح شدن در این کار گروه‎‌ها ایجاد ثبات در منبیج و جلوگیری از بروز هر گونه درگیری‌ناخواسته است.

نائورت همچنین اعلام کرد مایک پمپئو، وزیرخارجه فعلی آمریکا و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه قرار است در 4 ماه ژوئن در واشنگتن با هم دیدار کنند.

ارتش آمریکا که از گروه‌های ی پ گ و پ ک ک - که ترکیه آن‌ها را تروریستی می‌داند- در منبج حمایت می‌کند. این امر باعث بروز تنش در روابط میان آنکارا و واشنگتن شده است و در نتیجه نگرانی‌های در خصوص احتمال بروز درگیرهای نظامی میان این دو هم پیمان عضو پیمان ناتو را افزایش داده است. این نگرانی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که نزدیک به حدود 2 هزار نیروی نظامی آمریکا در شهر منبج حضور دارند.

در ماه ژانویه ترکیه عملیات غیرقانونی موسوم به شاخه زیتون را در شهر عفرین واقع در شمال سوریه و به بهانه از بین بردن گروه‌های تروریستی در این منطقه آغاز کرد. پس از آزادسازی شهر عفرین، آنکارا اعلام کرد ترکیه احتمالا عملیات خود را تا شهر منبج ادامه می‌دهد ، مگر اینکه گروه‌های تروریستی مذکور این شهر استراتژیک را ترک کنند.

اولین نشست کار گروه سوریه در تاریخ 8 و 9 ماه مارس در واشنگتن برگزار شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما