شناسهٔ خبر: 25840878 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قانون | لینک خبر

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد:

موشک شلیک‎شده به نفتکش سعودی ایرانی بود

وزیر دفاع آمریکا، در یک نشست خبری در پنتاگون مدعی شده که ایران به انصارالله یمن موشک بالستیک داده و آنها برای هدف قرار دادن یک نفتکش در دریای سرخ از آن استفاده کردند.

صاحب‌خبر -

قانون- وزیر دفاع آمریکا، در یک نشست خبری در پنتاگون مدعی شده که ایران به انصارالله یمن موشک بالستیک داده و آنها برای هدف قرار دادن یک نفتکش در دریای سرخ از آن استفاده کردند.

به گزارش قانون به نقل از فارس، در ادامه اتهام‌زنی‌های مقام‌های امریکا علیه ایران درباره مسائل مختلف منطقه‌ای، وزیر دفاع این کشور درباره یمن، اتهام تکراری واشنگتن و متحدان عربی‌اش درباره ارسال سلاح به انصارالله یمن توسط تهران را تکرار کرد.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری درباره موضوعات مختلف از قبیل کره شمالی، سوریه، ایران و یمن اظهارنظر کرد.

طبق بیانیه منتشر شده پنتاگون، ژنرال متیس درباره اوضاع کنونی در منطقه غرب آسیا، ابتدا از سوریه شروع کرد و گفت: «ما به فشار برای پیش بردن فرایند (مذاکرات) ژنو در رابطه با سوریه ادامه می‌دهیم. ما هم اکنون گفت‌وگوهای فعالانه‌ای با ترکیه درباره وضعیت داعش در شمال سوریه داریم و این مذاکرات با حمایت وزارت دفاع و با رهبری وزارت خارجه (آمریکا) در حال انجام است».

وزیر دفاع آمریکا سپس به یمن پرداخت و اتهام‌زنی‌های واشنگتن به ایران درباره یمن را تکرار کرد.

رئیس پنتاگون گفت: «فکر می‌کنم هفته پیش یا یک هفته قبل از آن بود که با نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن که دیپلمات بسیار با تجربه‌ای از بریتانیا است، دیدار داشتم. از وقتی به این سمت تعیین شد، من دو بار با او دیدار داشته‌ام و با او دو بار هم تلفنی صحبت کردم و او دارد با سعودی‌ها، حوثی‌ها، اماراتی‌ها دیدار می‌کند و اینها به موازات تلاش ما برای پایان دادن به آنچه آنجا (یمن) در حال اتفاق است، انجام می‌شود».

وزیر دفاع آمریکا سپس مدعی شد: «تهدیدِ کشتیرانی در دریای سرخ خیلی واضح بود وقتی که شما دیدید یک نفتکش با موشک بالستیکی که ایران به حوثی‌ها داد، هدف قرار گرفت. در نتیجه اگر ما نتوانیم این موضوع را تحت کنترل در بیاوریم، پیامدهای آن ناچیز نیست».

متیس که کشورش انواع حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی را از ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی در جنگ یمن کرده است، درباره وضعیت انسانی یمن هم اظهارنظر کرد.

رئیس پنتاگون گفت: «همچنین در آنجا (یمن) یک فاجعه انسانی وجود داشته است که توسط نماینده ویژه سازمان ملل به آن پرداخته شده است و این موضوع با حمایت کامل ما و حمایت مالی بسیار زیاد اماراتی‌ها و سعودی‌ها مواجه شده است».

بخش اعظم اظهارات متیس در این نشست خبری به موضوع کره شمالی اختصاص داشت.

وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر اولویت پیگیری دیپلماتیک موضوع کره شمالی گفت: «دیپلمات‌ها دارند دیدار می‌کنند و به دیدارها هم در پام مون جون ادامه می‌دهند و برخی همین حالا در سنگاپور (محل دیدار احتمالی آتی ترام با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی) هستند. در نتیجه به جای فشار بر من برای دریافت اطلاعات درجه دوم، شما باید به وزارت خارجه برای جزئیات بیشتر فشار بیاورید».

وی افزود: «ما به کارزارِ دیپلماتیک محورمان ادامه می‌دهیم و همچنین به توسل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، حفظ کارزار فشاری که توسط جامعه بین‌المللی در سازمان ملل اعمال شده، ادامه می‌دهیم».

برچسب‌ها:

نظر شما