شناسهٔ خبر: 25826118 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شام نیوز:

ترکیه با تروریست ها در شمال سوریه همدست است

دمشق- ایرنا-پایگاه خبری 'شام نیوز' سوریه نوشت: روند تحولات جاری در شمال سوریه پس از نشست آستانه و استقرار 12 پست بازرسی ترکیه در حومه شهرهای ادلب و حلب حاکی از همدست بودن آنکارا با گروه های تروریستی در شمال سوریه می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'شام نیوز' سه شنبه در گزارشی افزود: به دنبال تحولات اخیر میدانی در سوریه، دخالت های زمینی شکل گرفته در این کشور به نام ترکیه و عربستان ثبت شده است.همان ترکیه ای که همواره از تروریسم حمایت کرده و زمینه ورود تروریست ها به شمال سوریه را فراهم آورده و تجهیزات نظامی در اختیارشان قرار داده است.
آنکارا به طور علنی نسبت به کم رنگ شدن بحران سوریه به شدت ابراز نگرانی کرده است. ترکیه از همان ابتدای آغاز بحران سوریه نگران تجزیه این کشور و قدرت گرفتن کردها در آن بود و به همین دلیل از هر فرصت برای دستیابی به یک راه حل دوجانبه با دولت سوریه پافشاری می کرد اما پس از شکست در این زمینه از گروه های تروریستی در این کشور حمایت کرد.
'شام نیوز' افزود: ازسوی دیگر شبه نظامیان کرد به بهانه ادامه نبرد با گروه تروریستی داعش توانستند به پیشروی خود در استان الحسکه در شمال شرق سوریه ادامه دهند و پس از تسلط بر شهر تل ابیض قلمرویی برای خود در شهر عین العرب در استان حلب تشکیل دهند.
در نتیجه آن تشکیلات نظامی به اصطلاح 'یگان های حامی کردها' در اوایل ژوئیه سال 2015 بر بیش از 400 کیلومتر از مرزهای سوریه با ترکیه تسلط یافت که شامل تمامی مرزهای واقع در منطقه میان شرق رود فرات می شد که از الحسکه تا شهر جرابلس به علاوه شهر عفرین و حومه آن در استان حلب امتداد می یافت.
براساس این گزارش، ارتش اشغالگر ترکیه به بهانه در امان ماندن کشورشان از خطر تروریسم برپایه توافق به عمل آمده در گفت وگوهای نشست آستانه پایتخت قزاقستان پست های بازرسی تشکیل داد.
به نوشته این گزارش ، ترکیه در مجموعه 9 پست بازرسی تشکیل داد که شامل سه پست در عندان واقع در حومه شمالی حلب، سه پست در حومه غربی حلب، یک پست در تله العیس در جنوب حلب و دو پست در تل الطوقان و حومه معره النعمان در شرق ادلب می شود.
مرکز رسانه ای وابسته به گروه های تروریستی تصاویری از یک ستون نظامی شامل بیش از 50 دستگاه خودروی نظامی ترکیه به همراه عناصر گروه تروریستی 'جنبش احرار الشام' را منتشر کرد که نشان می داد این ستون با عبور از مرزهای سوریه و ترکیه رهسپار شهر مورک در حومه شمالی حماه است.
به نوشته شام نیوز، ترکیه نهمین پست بازرسی خود را 2 روز پس از نشست روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران در آنکارا برپا کرد که هدف از برگزاری آن بررسی پرونده سوریه و تاکید بر ادامه روند نشست آستانه بود و همزمان با آن گروه های مسلح از بیم پیشروی ارتش سوریه به سوی آنان به عشایر شمال سوریه دستور دادند تا خواستار سرعت یافتن استقرار پست های بازرسی از سوی ترکیه شوند.
این بدان معناست که تروریست های شمال سوریه برای در امان ماندن از حملات ارتش سوریه چشم امید به ترکیه دوخته اند.
ارتش ترکیه برهمین اساس نیروهایش را وارد نقاط بازرسی جدید کرد که براساس توافقنامه امضا شده در شهر آستانه در مناطق حومه ادلب توزیع شده اند و بدین ترتیب آنکارا در چارچوب اجرای مناطق 'کاهش تنش' 12مرکز بازرسی مستقر کرد و هرچند هدف اعلام شده برای این اقدام کاهش تنش در منطقه قلمداد شده اما واقعیت کاملا برعکس این موضوع است.
براساس این گزارش، ترکیه در ابتدای استقرار نقاط بازرسی کاملا زمام امور را در اختیار گرفت اما پس از استقرار دوازدهمین پست بازرسی ترکیه مشکلات به طور ناگهانی نمایان شدند و افراد ناشناس به سمت پست های بازرسی تیراندازی کردند به گونه ای که برخی از این حملات منجر به زخمی شدن شماری از سربازان ترکیه شد.
ترکیه پس از این حملات ادعایی، از روسیه خواست تا با دمشق پرواز بالگردهایش بر فراز ادلب را هماهنگ کند تا بتوانند در هنگام حملات مشکوک افراد ناشناس به نیروهایش به پرواز درآیند.
ترکیه در واقع پس از حملات ناشناخته مشکوک شکل گرفته علیه پست های بازرسی، چنین درخواستی را مطرح کرد و قبلا در نشست اخیر آستانه چنین موضوعی مطرح نشده است.
شام نیوز افزود: حملات ناشناخته مشکوک یاد شده به شکل ساختگی شکل گرفتند تا ترکیه بتواند به هدف موردنظر خود تحقق بخشد و به طور کامل بر منطقه ادلب و حریم هوایی آن تسلط یابد تا گروه های تروریستی در این استان بتوانند به حیات خود ادامه دهند یعنی در واقع همان گروه هایی که توسط ترکیه بار دیگر سازماندهی شده اند و در نتیجه این گروه ها بتوانند زیر چتر حمایتی ترکیه در قلمرو وسیع تری به فعالیت هایشان ادامه دهند.
نیروهای ترکیه در واقع به طور رسمی نخستین مرحله استقرار خود را در مناطق تحت نفوذ گروه های مسلح در 13 اکتبر 2017 ( 21 مهر 96 ) آغاز کردند و همزمان با آن اولین ستون نظامی از نقطه کفرلوسین در مرز سوریه، ترکیه در شمال ادلب وارد شد که شامل خودروهای نظامی ، تانک ها و زره پوش های سنگین بود.
این ستون رهسپار خط مقدم جبهه واقع در میان حومه حلب و منطقه عفرین شد که قبل از آن از سوی هیات های اعزامی ترکیه به همراه عناصر گروه تروریستی تحریرالشام مورد بازدید و شناسایی قرار گرفته بود و بدین ترتیب تصمیم گرفته شد تا نیروهای ترکیه به تدریج 12 پست بازرسی از شمال ادلب تا جنوب آن مستقر کنند.
پیروزی های ارتش سوریه گروه های تروریستی را واداشت تا زیر نقاب ترک ها در ادلب مخفی شوند و به همین منظور ارتش اشغالگر ترکیه حوادث تیراندازی ساختگی به راه انداخت به گمان اینکه می تواند بقای این گروه ها را تضمین کند و می تواند به اشغال سرزمین سوریه در برابر ارتش آن ادامه دهد.
اما ارتش سوریه عزم خود را جزم کرده تا آخرین وجب از خاک خود را از اشغالگران ترکیه بازپس بگیرد.
ترکیه با دخالت آشکار خود در سرزمین سوریه می خواست این گونه به جهان وانمود کند که می خواهد مرزهایش را از هرگونه تجاوز احتمالی در امان نگه دارد به ویژه پس از آنکه گروه های تروریستی پس از خارج شدن از غوطه شرقی، قلمون، حومه حماه و حومه شمالی حمص در شمال سوریه گردهم جمع شدند.
در ادامه باید دید آیا شمال سوریه نیز به زودی از حضور نیروهای تروریست تخلیه خواهد شد و یا آنکه در آنجا شاهد درگیری نظامی میان ارتش سوریه و ترکیه خواهیم بود؟
شبک**خاورم ** 1487 **8005**1392

نظر شما