شناسهٔ خبر: 25804351 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همزمان با پایان یافتن انتخابات شوراهای صنفی در اکثر دانشگاه‌ها؛

برخی واحدهای دانشگاهی همچنان بدون شورای صنفی ماندند

شوراهای صنفی نهادهایی کاملا مستقل و دانشجویی در دانشگاه‌ها هستند که به صورت خودجوش با هم‌افزایی ظرفیت‌های دانشجویی و مشارکت فعال دانشجویان به مسائل صنفی و دانشجویی می‌پردازند و اعضای این شوراها به عنوان بازوی مشورتی مسئولان دانشگاه، مطالبات دانشجویان را به مسئولان فرهنگی و دانشجویی گوشزد کرده و برای تحقق این مطالبات تلاش می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، انتخابات شوراهای صنفی دانشگاه‌ها بر اساس روال مرسوم ماه گذشته (اردیبهشت ماه) در اکثر دانشگاه‌های کشور برگزار شد و دانشجویان توانستند دبیران و اعضای شوراهای صنفی را به عنوان نمایندگان اصلی خود برای پیگیری مطالبات صنفی، رفاهی و آموزشی انتخاب کنند، اکنون باید تلاش شود تا بسترهای لازم جهت افزایش مشارکت هر چه بیشتر این نمایندگان در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مختلف، پیگیری حقوق و حریم دانشجویی فراهم شود تا این انتخابات بصورت نمادین و نمایشی به انتخاب چند نفر به عنوان نماین ده منتهی نشود.

جای خالی شورای صنفی خوابگاه‌ها در دانشگاه امیرکبیر

در همین رابطه ابراهیم ابرامی دبیر شورای مرکزی صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به وضعیت فعالیت شورای صنفی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تمامی دانشکده‌ها به جز دانشکده‌های دریا و عمران دانشگاه امیرکبیر دارای شورای صنفی هستند و انتخابات شوراهای صنفی این دانشگاه براساس امسال نیز آئین نامه ابلاغی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در اردیبهشت ماه برگزار شد.

وی در ادامه تصریح کرد: تنها بخش و یا به نوعی مهم‌ترین واحدی که در دانشگاه امیرکبیر شورای صنفی وجود ندارد، خوابگاه‌ها است که متاسفانه مسئولان برخلاف آئین نامه قانونی وزارت علوم زیر بار برگزاری این انتخابات در خوابگاه‌ها که دانشجویان در آن با مشکلات صنفی بسیاری مواجه هستند، نمی‌شوند.

دبیر شورای مرکزی صنفی دانشگاه امیرکبیر نگرانی از شفاف‌سازی را مهم‌ترین دلیل مقاومت مسئول امور دانشجویی برای برگزاری انتخابات شورای صنفی در خوابگاه‌های این دانشگاه دانست و گفت: در این زمینه با مسئولان رایزنی‌های بسیاری انجام داده‌ایم اما آن‌ها تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش این امر نیستند. امیدواریم در این دوره بتوانیم به خواسته قانونی دانشجویان خوابگاهی برای داشتن شورای صنفی جامه عمل بپوشانیم و انتخابات شورای صنفی خوابگاه‌های دختران و پسران برگزار شود.

ابرامی گفت: متاسفانه مسئولان، اداره خوابگاه‌ها توسط دانشجویان را علت اصلی خودداری از برگزاری انتخابات شورای صنفی در خوابگاه‌های این دانشگاه می‌دانند، این در حالی است که مسئول و کادر خوابگاه مستقیما با حکم اداره امور خوابگاه‌ها که عمدتا از یک طیف فکری هستند، مشخص می‌شوند و به هیچ کسی جز اداره امور خوابگاه ها پاسخگو نیست و بارها ثابت شده است این اداره به شورای صنفی به صورت غیر واقعی پاسخ داده بنابراین اعتماد ما کاملا به آنها از بین رفته است.

این دانشجوی رشته مکانیک تاکید کرد: من به عنوان دبیر شورای مرکزی صنفی دانشگاه امیرکبیر معتقد هستم بارها اداره امور خوابگاه ها گزارش‌های غلط و دستکاری در خصوص مسایل خوابگاه‌ها داده است و ما نمی توانیم مسایل خوابگاهی را با استناد به آنها پیگیری کنیم و معتقد هستیم نمایندگان منتخب خود دانشجوها در قالب شوراهای صنفی  می توانند به عنوان چشم و گوش دانشجویان در خوابگاه‌ها حضور داشته باشند و در این شرایط است که ما در شورای مرکزی می توانیم گزارشات صحیح و نزدیک به واقعیت از خوابگاه‌ها دریافت و متناسب با آنها اقدام کنیم.

ابرامی همچنین سنوات آموزشی را مهم‌ترین دغدغه و مشکلات دانشجویان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سنوات آموزشی به مهم‌ترین مطالبات و خواسته‌های دانشجویان در آشفته بازار انواع مشکلات آموزشی دانشجویان تبدیل شده است. متاسفانه برآوردن خواسته‌های رفاهی دانشجویان به بهانه‌هایی نظیر کمبود امکانات و بودجه به فراموشی سپرده می‌شود، اما مشکلات و دغدغه‌ها آموزشی دانشجویان که اغلب در اختیار اساتید و مسئولان دانشگاه است را می‌توان با پیگیری شورای صنفی رفع شود.

وی همچنین افزود: سنوات دانشجویان از جمله مواردی بود که از طریق شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر بسیار مورد پیگیری قرار گرفت و دانشگاه با استفاده از اختیارات خود تا حدودی سقف سنواتی را کاهش داد و در حال حاضر دانشجویان تا 10 ترم تحصیلی می‌توانند بدون هزینه از غذا و خوابگاه نیز استفاده کنند.

این دانشجوی رشته مهندسی مکانیک خاطرنشان کرد: عدم پرداخت گرنت کمک هزینه پژوهشی به دانشجویان کارشناسی ارشد از سوی اساتید از دیگر مشکلات فعلی دانشجویان به حساب می‌آید که متاسفانه هیچگاه این گرنتها به دانشجویان نمی‌رسد و البته ما معتقد هستیم نفوذ برخی از اساتید عامل اصلی مشکلات آموزشی دانشگاه امیرکبیر است.

ابرامی خاطرنشان کرد: انتخابات شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از 15 اردیبهشت ماه جاری آغاز و نتایج آن تا پایان ماه اعلام شد.

ضرورتی برای داشتن شورای صنفی خوابگاهی نمی‌بینیم

مهندس یوسفی‌خواه مدیرکل دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز در گفت و گو با ایسنا، اداره خوابگاه‌ها توسط دانشجویان را علت اصلی عدم برگزاری انتخابات شورای صنفی در خوابگاه‌ها عنوان کرد و گفت: هر خوابگاه این دانشگاه توسط یک کادر 6 تا 20 نفره اداره می‌شود، بنابراین چون معتقد هستیم خود دانشجویان خوابگاه‌ها را اداره می‌کنند در نتیجه ضرورتی برای داشتن شورای صنفی نمی‌بینیم.

وی در ادامه در پاسخ به ضرورت برگزاری انتخابات شورای صنفی دانشجویان در تمامی واحدهای دانشگاهی براساس آئین نامه ابلاغی شوراهای صنفی توسط وزارت علوم، گفت: آئین نامه وزارت علوم در زمینه شورای صنفی در دانشگاه‌ها بومی سازی می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند با توجه به شرایط خود بندهای این آئین نامه را بومی کنند، ولی در اصل به کلیات اجرای آن معتقد هستیم. به همین دلیل ترجیح دادیم شورای صنفی در خوابگاه‌ها نداشته باشیم.

مهندس یوسفی‌خواه با تاکید بر اینکه تصمیمی برای برگزاری انتخابات شورای صنفی در خوابگاه‌ها نداریم، گفت: خوشبختانه تعامل ما با شورای صنفی مرکزی دانشگاه بسیار خوب است و اگر مساله‌ای در حوزه خوابگاه‌ها باشد از طریق این شورا به مسئولان منعکس خواهد شد.

با وجود تعاملات مثبت، برخی مطالبات دانشجویان به سرانجام نمی‌رسد

به دلیل انحلال شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۸۸ و آغاز به کار مجدد آن در سال ۹۴ این شورای صنفی به گفته دبیر شورای صنفی این دانشگاه تا حدودی تضعیف شد و این مساله موجب شد تا فعالین صنفی این دانشگاه تصمیم به انتخابات به برگزاری انتخابات زود هنگام در این دانشگاه بگیرند تا پس از دو سال از راه اندازی مجدد آن جان تازه ای به فعالیت های این شورا بدهند.

همچنین علی پروهان دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه شورای صنفی دانشگاه به جهت اینکه تمام ارزش و مقام خود را از طرف دانشجویان کسب کرده قوی ترین تشکل دانشجویی محسوب می‌شود، گفت: انتخاب اعضای شوراهای صنفی از بین دانشجویان موجب شده است که این شوراهای دانشجویی فارغ از جناح‌بندی های سیاسی و بدون وابستگی به طیف و گروهی خاص تبدیل به موثر ترین تشکل دانشگاه شود.

وی ادامه داد: به دلیل منحل شدن شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۸۸ و توقف فعالیت  آن به مدت ۷ سال، این تشکل دانشجویی در زمان راه اندازی مجدد در سال ۹۴ تا حد زیادی تضعیف شده بود، اما در سال ۹۵ با برگزاری انتخابات منظم، فعالیت‌ها با قوت بیشتری پیگیری شد و در ۴ دانشکده شورای صنفی راه اندازی شد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: به دلیل توقف ۷ ساله فعالیت‌های این شورا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، سال تحصیلی گذشته تصمیم به برگزاری انتخابات زود هنگام در دانشگاه علوم پزشکی تهران گرفته شد و انتخابات بهمن ماه و با مشارکت گسترده‌ای برگزار شد. بر اساس نتایج این انتخابات دانشکده‌های پیراپزشکی، دندان پزشکی و توابخشی و خوابگاه‌های کوی دانشگاه دارای شورای صنفی شدند.

پروهان با اشاره به اینکه از مهمترین ویژگی شورای صنفی ایجاد خط ارتباطی بین دانشجویان و مسئولین دانشگاه است، گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های این شورا وضعیت سلف و تغذیه دانشجویان بهبود پیدا کرد علاوه بر افزایش کیفیت، غذای سلف از یک منویی به دومنویی تغییر کرد.

وی ادامه داد: دیداری نیز با معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ترتیب داده شد و با رایزنی دانشجویان با این معاونت بودجه مناسبی برای تجهیز خوابگاه ها اختصاص داده شد. همچنین یکی دیگر از مواردی که با پیگیری های شوراهای صنفی اتفاق افتاد کاهش اجاره‌بهای خوابگاه‌ها و بازگشت آن به مبلغ سابق بود که در سال های اخیر دو نیم برابر شده بود.

 دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: از دیگر فعالیت های انجام شده پیگیری مشکلات دانشجویان در زمینه آزمون پره انترنی( پیش کارورزی) بود که با چالش های زیادی همراه بود و خوشبختانه با پیگیری‌های شورای صنفی دانشگاه و رایزنی با معاون آموزشی وزارت بهداشت، به نحوی حل شد و با وجود اینکه تقویم آزمون ها بسته شده بود توانستیم با رایزنی هایی که انجام دادیم هم برای دندان پزشکی و هم پزشکی آزمون مجددی  برگزار کنیم. 

وی با اشاره به تعامل مثبت مسئولان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با شورای صنفی این دانشگاه گفت: اما هنوز جا دارد که این تعاملات بیشتر شود و به نظر می‌رسد اگر در تصمیم گیری در برخی اموراتی که مربوط به دانشجویان می‌شود بدنه دانشجویی حضور داشته باشند اتفاقات مثبتی در این حوزه خواهد افتاد.

شوراهای صنفی در برخی دانشکده‌ها حتی یک اتاق هم ندارند

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شورای صنفی به دنبال مطالبات به‌حق دانشجویان و از هر گونه جهت گیری سیاسی به دور است و بیشتر از هر چیز به دنبال این است که ارتباط موثری بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه برای پیگیری مطالبات رفاهی و حقوقی ایجاد کند.

پروهان تصریح کرد: متاسفانه با وجود تعاملات مثبت هنوز برخی مطالبات دانشجویان به سرانجام نمی رسد به طوریکه همچنان شوراهای صنفی در برخی دانشکده‌ها حتی یک اتاق هم ندارند و به غیر از این نیازهای بزرگتری نیز وجود دارد که هنوز برآورده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تغذیه و خوابگاه ها نیازها شدیدا زیاد است و ظرفیت خوابگاه ها و همچنین فضاهای آموزشی بسیار کم است گفت: در حال حاضر دانشجویان پیراپزشکی در ۵ رشته در دو تا آپارتمان تحصیل می‌کنند و این مساله جدای از اینکه به دور از شأن دانشجو است، حداقل نیازهای آنان را نیز در حوزه آموزش برطرف نمی‌کند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: به طور کلی شورای صنفی دانشگاه درکنار تمام بازخوردهای مثبتی که از معاونت دانشجویی دانشگاه دریافت کرده است کماکان به دنبال تقویت ارتباط با مسئولان و همچنین پیگیری مجدانه مطالبات دانشجویی است.

اصلاح فرایندهای پاسخگویی به شکایات در دانشگاه علوم پزشکی تهران

در این رابطه دکتر فرزین حلب چی معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های این معاونت تشویق دانشجویان به شرکت در برنامه‌های غیرآموزشی و پژوهشی است، گفت: معتقدیم حوزه علوم پزشکی حوزه بسیاری گسترده‌ای است و دانشجویانی که در این رشته ها تحصیل می‌کنند باید فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی گسترده ای داشته و در حوزه های مختلف توانمند باشند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای صنفی در ۲۹ بهمن ۹۶ اظهار کرد: متاسفانه پیش از این شوراهای صنفی که باید به دنبال بهبود شرایط دانشجویی و صنفی باشند با عدم استقبال از سوی دانشجویان مواجه بودند، اما با فعالیت‌هایی که در معاونت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد انتخابات اخیر شورای صنفی این دانشگاه با افزایش ۵۰ درصدی مشارکت دانشجویان و استقبال کاندیداها مواجه شد.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: در انتخابات گذشته شوراهای صنفی، ۴ دانشکده، به اضافه خوابگاه کوی دانشگاه علوم پزشکی تهران که شورای صنفی نداشتند، با مشارکت دانشجویان دارای شورای صنفی شدند.

وی با بیان اینکه مسئولان دانشگاه در حوزه های صنفی و فرهنگی حمایت کننده دانشجویان هستند، افزود: دانشجویان معمولا حرکت های خودجوش خود را دارند و ما در راستای فعالیت‌هایی که آن ها انجام می‌دهند حمایت‌های خود را ابراز می‌کنیم.

حلب چی با اشاره به اصلاح برخی فرایند ها در حوزه روابط بین دانشجویان تصریح کرد: در گذشته اگر دانشجویان می خواستند با معاون دانشجویی ملاقات داشته باشند این امکان برای آنان فراهم نبود اما در حال حاضر هر سه شنبه ساعت ۱۳ الی ۱۵ فعالین صنفی و به طور کلی دانشجویان می توانند با معاون دانشجویی ملاقات داشته باشند و هر چه دل تنگشان می خواهد بگویند و ما نیز تلاش می کنیم حتی الامکان تقاضاها و مطالبات دانشجویان را رسیدگی کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران از اصلاح  فرایندهای پاسخگویی به شکایات در این دانشگاه خبرداد و گفت: مشخص کرده‌ایم که هر دانشجویی اعتراض دارد چطور باید به مراجع بالاتر اطلاع دهد و نحوه رسیدگی به این اعتراضات نیز در ادارات مشخص شده است و همه ادارات در دانشگاه دارای فلوچارت رسیدگی هستند. 

وی با اشاره به راه اندازی رسانه دانشجویی با عنوان ساختمان ۴۳ در دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: این رسانه مربوط به دانشجویان فعال حوزه صنفی و فرهنگی دانشگاه است که حدود ۱۸۰۰ عضو دارد و دانشجویان در آن شرکت مستمری دارند.

سیاست دانشگاه شهید بهشتی در شوراهای صنفی

دکتر مهدی کدخدازاده معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جایگاه شوراهای صنفی در این دانشگاه، اظهارکرد: شورای صنفی یکی از مهمترین گروه های دانشجویی فعال در دانشگاه هاست که به عنوان پل ارتباطی بین دانشجویان و مسوولین دانشگاه فعالیت می کنند.

 وی با اشاره به ضرورت تقویت مشارکت های دانشجویی در امور صنفی، عنوان کرد: شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مباحث صنفی دانشجویان مانند تغذیه، خوابگاهها و سایر امور رفاهی ورود پیدا کرده ولی سطح فعالیتها باید بیش از پیش ارتقا پیدا کند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فعالیت دانشجویان در سطح خوابگاهها، عنوان کرد: در این رابطه طرحی در سطح خوابگاه ها اجرا شده که طی آن دانشجویان عضو شوراهای صنفی به عنوان کمک ناظم به سرپرستان امور خوابگاه ها کمک کرده و در موارد ممکن مداخلات نیز توسط خود دانشجویان انجام می شود. همچنین شوراهای صنفی در بحث تغذیه هم دارای نمایندگانی هستند که برفرآیند تغذیه نظارت می کنند. به اعتقاد ما با این شیوه و رویه هم برآیند کار بهتر خواهد بود و هم می توان به اهداف تبیین شده برای شورای صنفی نزدیک تر شد.

وی ادامه داد: تمایل ما در برگزاری شوراهای صنفی این است که شوراهای صنفی در تمامی حوزه های رفاهی حضور جدی و فعالی داشته باشد و عملاً فعالیت های این حوزه به دست خودشان انجام شود، چراکه دانشجویان به دلیل حضور مستمر در فضاهای دانشگاهی نسبت به مسایل آگاه تر بوده و می توانند در سریعترین زمان ممکن مشکلات را به حوزه دانشگاه و مسوولین مربوطه منتقل کنند.

دکتر کدخدازاده همچنین با اشاره به برگزاری سومین دوره انتخابات شورای صنفی دانشجویان و اولین دوره انتخابات شورای صنفی تحصیلات تکمیلی در روزهای دوشنبه و سه شنبه 7 و 8 خرداد ماه، عنوان کرد: ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کلیه سیاست های اجرایی خود را بر اساس ابلاغیه جدید وزارت بهداشت تبیین کردیم.

وی با اشاره به دلایل تغییر زمان برگزاری انتخابات شوراهای صنفی از اردیبهشت ماه، اظهار کرد: به دلیل عدم تکمیل نمایندگان در حوزه های انتخابی، زمان ثبت نام برای شرکت در انتخابات و به تبع آن تایید صلاحیت‌ها، تمدید شد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شوراهای صنفی و سایر تشکل های دانشجویی در واقع پل های ارتباطی بین حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی و در سطح وسیعتر مدیریت دانشگاه با دانشجویان هستند، گفت: انتظار ما از دانشجویان فعال در این تشکل ها و شوراها این است که این ارتباط یک طرفه نباشد و کلیه مسائل و خواسته های مطرح شده از سوی دانشگاه  نیز به دانشجویان منتقل شود. بنابراین از آنجاکه اعضای نهادهای دانشجویی به خصوص شوراهای صنفی توسط دانشجویان انتخاب می شوند باید به عنوان نماینده دانشجو تمامی پیام ها را درست، دقیق و به موقع منتقل کنند.

بستر حضور حداکثری دانشجویان در انتخابات فراهم شده است

امیرحسین حکیمیان مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به انتخابات پیش روی شوراهای صنفی، خاطرنشان کرد: شورای صنفی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وارد سومین مرحله انتخابات شده، بر اساس ماهیت فعالیت این شورا در امور صنفی شامل امور رفاهی، خوابگاهی و تغذیه، دانشجو موظف است به عنوان نیروی مثبت و همکار در کنار همکاران دانشگاه فعالیت کند. این مساله برای دانشگاه یک فرصت است، چراکه در کنار دانشجو راحت تر و صمیمی‌تر می‌توان خدمات را ارایه کرد.

حکیمیان درباره مشارکت دانشجویان در انتخابات شورای صنفی اظهارکرد: دانشجویان در ثبت نام، مشارکت خیلی خوبی داشتند و  با توجه به تغییر زمان انتخابات از 24 و25 اردیبهشت ماه به 7و 8 خرداد ماه یک زمان مناسب تر و بازه زمانی بازتری برای تقویت و حضور حداکثری دانشجویان فراهم شده است.

آغاز فعالیت منتخبین شورای صنفی دانشگاه زنجان از مهرماه

 دکتر نجفیان رئیس دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ اظهارکرد: خوشبختانه براساس آئین‌نامه ابلاغی وزارت علوم در خصوص شوراهای صنفی دانشجویان، انتخابات این شورا هر ساله در دانشگاه زنجان مطابق آئین‌نامه در تمامی واحدهای دانشگاهی برگزار می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تا یک سال پیش فقط یک نوع شورای صنفی در دانشگاه زنجان فعال بود، اما براساس آئین‌نامه جدید در حال حاضر تمامی واحدهای این دانشگاه یعنی دانشکده‌ها و مجتمع‌های خوابگاهی دارای شورای صنفی هستند.

رئیس دانشگاه زنجان با تاکید بر اینکه برگزیدگان شوراهای صنفی فعالیت خود را از مهر ماه جاری آغاز خواهند کرد، گفت: با توجه به اینکه دوره یکساله فعالیت شوراهای فعلی به اتمام نرسیده و تا مهر ماه مهلت دارند، بنابراین با وجود برگزاری انتخابات این شورا در اردیبهشت ماه جاری، برگزیدگان فعالیت خود را از مهر جاری آغاز خواهند کرد.

برگزاری انتخابات شورای صنفی در 10 واحد دانشگاه تهران

دکتر حسین به‌نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: براساس آئین‌نامه شورای صنفی دانشجویان وزارت علوم، این اختیار به دانشگاه‌ها داده شده است در واحدهایی که از نظر جغرافیایی و تعداد دانشجویان شرایط لازم برای ایجاد شوراهای صنفی دارند، امکان برگزاری انتخابات شورای صنفی فقط در آن واحدها داده شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از واحدهای دانشگاه تهران نظیر خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها نیز شرایط مشابهی با سایر واحدهای دانشگاه برای برگزاری انتخابات دارند. در این مواقع به منظور اتخاذ سیاست‌های واحد و شرایط یکسان توصیه می‌شود این واحدهای مشابه یک شورای صنفی مشترک و واحد داشته باشند، اما با این وجود شورای صنفی مرکزی دانشگاه در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه انتخابات شوراهای صنفی از امروز ۵ خرداد ماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود،‌گفت: مرحله اول این انتخابات در ۱۹ واحد دانشگاهی برگزار شد و بر اساس نتایج آن مقرر شد مرحله دوم انتخابات شورای صنفی در ۱۰ واحد دانشگاه برگزار شود که این انتخابات از امروز برگزار می‌شود.

دکتر به‌نژاد خاطرنشان کرد: بر اساس آئین نامه انتخابات شورای صنفی دانشجویان، منتخبین شورای صنفی مرکزی دانشگاه، مسئولیت کمیته اجرایی انتخابات را بر عهده دارند، لذا هر برنامه‌ای که این کمیته داشته باشد و تقویمی را در خصوص انتخابات آتی مصوب کند، دانشگاه براساس آن عمل خواهد کرد.

دکتر نجفیان همچنین نقش فعالیت شوراهای صنفی دانشجویی در دانشگاه‌ها را موثر ارزیابی کرد و افزود: یکی از فواید حضور شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها این است که فعالیت‌های صنفی دانشجویان را سازماندهی می‌کند و بر این اساس دانشجویان به راحتی می‌دانند خواسته‌های صنفی و رفاهی خود را از چه راهی باید پیگیری نمایند،‌ ضمن اینکه به عنوان بازوی کمکی به مسئولان در پیشبرد اهداف و حل مشکلات نیز کمک خواهند کرد.

وی یادآور شد: شکل‌گیری ارتباط نظام‌مند بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه از طریق شوراهای صنفی امکان‌پذیر است و دانشگاه نیز با توجه به اینکه شوراهای صنفی به عنوان نهاد قانونی تعریف شده هستند، از نظرات و عقاید آن‌ها در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری استفاده خواهد کرد و ضمن اینکه در حال حاضر رابطه متقابل و نزدیکی بین این شوراها و مسئولین در دانشگاه زنجان وجود دارد.

اصلاح آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشگاه‌ها در آینده نزدیک

دکتر مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انتخابات شورای صنفی دانشگاه‌ها به روال معمول هر ساله در اریبهشت ماه جاری نیز برگزار شد و دانشگاه‌ها موظف بودند به انتخاب خود در یکی از روزهای این یک ماه انتخابات شوراهای صنفی را برگزار کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما پیگیری می کنیم در دانشگاه‌هایی که شوراهای صنفی تشکیل نشده است تا حتی‌المقدور این شورا را تشکیل بدهند و امیدواریم ارتباط بهتری بین شوراهای صنفی و مدیریت دانشگاه‌ها در سال 97 بهتر شود.

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم همچنین از اصلاح شیوه‌نامه شوراهای صنفی دانشگاه‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: بر این اساس در بندهایی که شوراهای صنفی در مواردی نظیر سقف شرکت کنندگان در انتخابات با محدودیت مواجه بودند اصلاح شوند تا این محدودیت‌ها مانع تشکیل شوراها نشود.

دکتر صدیقی تاکید کرد: اصلاحیه آیین نامه شوراهای صنفی به زودی انجام خواهد شد و انتخابات شوراهای صنفی اردیبهشت ماه بر اساس همان آیین نامه فعلی برگزار شد.

وی با تاکید بر الزام تمامی دانشگاه‌ها به برگزاری انتخابات شوراهای صنفی، اظهار کرد: تمامی دانشگاه‌ها مشروط بر اینکه شرایط آیین نامه را حفظ کنند باید شورای صنفی داشته باشند و اگر هم در دانشگاه‌هایی انتخابات شورای صنفی تشکیل نشده است به دلیل عدم استقبال دانشجویان یا به به حدنصاب نرسیدن جمعیت شرکت کننده در انتخابات این شوراها بوده است. اما بطور کلی تمامی دانشگاه‌ها موظف به برگزاری انتخابات شوراهای صنفی هستند.

به گزارش ایسنا،  اگر چه بر اساس آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌ها موظف به برگزاری انتخابات شورای صنفی در تمامی واحدها اعم از دانشکده‌ها، پردیس‌ها و خوابگاه‌ها هستند و دانشگاه‌ها نمی‌توانند بر اساس سلیقه خود مانع برگزاری این انتخابات در یکی از واحدهای خود باشند  اما با این وجود هنوز دانشگاه‌ها از برگزاری این انتخابات در برخی از واحدهای خود بخصوص خوابگاه‌ها به دلایلی نظیر حدنصاب نرسیدن شرکت‌کنندگان و یا استقلال دانشگاه‌ها در تبیین برخی بندهای آیین نامه مذکور جلوگیری می کنند.

انتهای پیام

نظر شما