شناسهٔ خبر: 25785583 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

تیم کی‌روش در استانبول جدی‌‌تر از همیشه محک خواهد خورد

ایران - ترکیه؛ بعد از نیم قرن

مهم‌ترین بازی تدارکاتی تیم ملی قبل از جام جهانی 2018، بازی امشب با تیم ملی ترکیه است؛ دیداری که از ساعت 22 و 45 دقیقه در استانبول برگزار می‌شود و به معنای واقعی کلمه، محکی جدی برای شاگردان کارلوس کی‌روش، قبل از رویارویی با تیم‌های بزرگ و آماده‌ای چون اسپانیا، پرتغال و مراکش به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

از آخرین بازی تیم ملی فوتبال ایران در استانبول دقیقا شش سال میگذرد. کیروش و تیمش هفتم خرداد سال 1391، در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی آلبانی رفت و با یک گل مغلوب این حریف اروپایی شد. حالا یک بار دیگر هفتم خرداد است و تیم ملی باید در استانبول، یک بازی تدارکاتی اروپایی دیگر را تجربه کند؛ بازی با تیم ملی ترکیه.

آخرین بار 44 سال پیش تیمهای ملی ایران و ترکیه مقابل هم بازی کردند؛ چیزی حدود نیم قرن پیش. در آن بازی که سال 1974 برگزار شد، تیم ملی ایران با نتیجه یک بر صفر مغلوب ترکیه شد تا طلسم شکست ناپذیری ترکیه مقابل ایران همچنان پابرجا باشد. ایران و ترکیه جمعا 11 بار در بازیهای دوستانه به مصاف هم رفتهاند اما ایران در هیچ یک از این بازیها پیروز نبوده است. شکست 6 بر یک ایران مقابل ترکیه در سال 1329، با گذشت نزدیک به 70 سال، همچنان سنگینترین شکست فوتبال ایران مقابل یک تیم اروپایی محسوب میشود.

البته حالا به جرات میتوان گفت فاصله فوتبال ایران و ترکیه بهمراتب کمتر از 50 یا 60 سال پیش است. ترکیه از جام جهانی 1998 تا کنون فقط یک بار حضور در جام جهانی را تجربه کرد و عجیب آنکه در همان یک تجربه، توانست عنوان سومی جام جهانی 2002 را به دست بیاورد. با این حال ایران در 20 سال اخیر، برای چهارمین بار است که مجوز حضور در جام جهانی را به دست میآورد.

نکته جالب دیگر جایگاه چسبیده بههم دو تیم در ردهبندی اخیر فیفاست؛ جایی که ایران با 727 امتیاز تیم سی و ششم ردهبندی است و 714 امتیاز، یک پله پایین‌‌تر از ایران، در رتبه سی و هفتم قرار داد.

با این حال تقابل با شاگردان میرکا لوچسکیو می‌تواند یک محک جدی برای شاگردان کی‌روش پیش از رفتن به روسیه باشد تا بتوانند هم ترکیه را پس از سال‌ها شکست دهند و هم با روحیه‌ای بهتر به استقبال دیدار با مراکش بروند. ترکیه‌ای‌ها قطعا با تلفیقی از بازیکنان جوان داخلی و لژیونر به مصاف ایران می‌آیند. تیم ملی ترکیه در دو بازی دوستانه قبلی خود در سال 2018، ابتدا مقابل ایرلند جنوبی به پیروزی یک بر صفر رسید و سپس مقابل مونته‌نگرو به تساوی 2بر2 رضایت داد.

ستایش لوچسکیو

میرکا لوچسکیو ، سرمربی تیم ملی ترکیه درباره بازی دوستانه با تیم ملی ایران گفت:‌ بازی سختی با تیم قدرتمند ایران در پیش داریم و در روزهای قبل تمرین‌های خوبی برگزار کردیم تا با قدرت برای این دیدار آماده شویم. ایران تیمی قدرتمند و خوب است و سازماندهی بالایی دارد. کی‌روش سال‌ها در ایران بوده و توانسته افکار خود را در این تیم پیاده کند. بازی‌هایی ایران را بررسی کردیم و می‌دانیم که قدرت دفاعی تیم ملی ایران بالاست. از نظر من دیدار با ایران دیداری بسیار جدی برای ما محسوب می‌شود. او در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما ترکیب جوانی را برای این دیدار و بازی با روسیه و تونس به تیم ملی دعوت کردیم که بعضی از بازیکنان متولد 1994 به بعد هستند و این نشان از ظرفیتی است که فوتبال ترکیه دارد. ما باید به آینده امیدوار باشیم و انتظار داشته باشیم بازیکنان جوانی که در تیم ملی ترکیه هستند بتوانند تا سال‌ها تیم ملی را بخوبی همراهی کنند.

دایی؛ تماشاگر ویژه

علی دایی، سرمربی تیم فوتبال سایپا به عنوان مهمان فدراسیون فوتبال ترکیه تماشاگر بازی ایران و ترکیه خواهد بود. از دایی به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی کارلوس کی‌روش، بعد از اتمام جام‌جهانی یاد می‌شود.

ایران - لیتوانی؛ پشت درهای بسته

شاگردان کارلوس کی‌روش قرار است 18 خرداد ماه هم دیداری دوستانه برابر لیتوانی در ورزشگاه دینامو مسکو برگزار کنند که این دیدار پشت درهای بسته برگزار خواهد شد و هیچ‌کدام از هواداران و رسانه‌ها نمی‌توانند از آن دیدن کنند. ظاهرا این تصمیم با نظر کارلوس کی‌روش اتخاذ شده است. آلکسی سوروخین رئیس کمیته سازماندهی جام جهانی 2018 روسیه با تائید این موضوع گفت: ایران نخستین تیم حاضر در این رقابت‌ها خواهد بود که زودتر از سایر تیم‌ها به روسیه سفر می‌کند. بازی ایران با لیتوانی در زمین تمرینی اسپارتاک در توشینو و پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

برای کیروش مشتری جدید پیدا شد؛ این بار آمریکا

این اظهارنظر کیروش که گفته بود بعد از جامجهانی در ایران نمیمانم، کافی بود تا سیل پیشنهادات به سمت این مربی کاربلد پرتغالی روانه شود. در شرایطی که آخرین پیشنهادها به کیروش از سوی ازبکستان و الجزایر بوده است این بار نوبت آمریکاییهاست تا برای مذاکره با یکی از بهترین مربیان فوتبال جهان پا پیش بگذارند. تیم ملی آمریکا با یورگن کلینزمن نتوانست به جامجهانی 2018 صعود کند و حال آنها به این فکر افتادهاند تا کیروش را جذب کنند. پیش از این فدراسیون آمریکا با کیروش همکاری داشته و سرمربی تیم ملی ایران و دستیار سرالکس فرگوسن، لیگ MLS را طراحی کرده بود.

رضا پورعالی

روزنامه‌نگار

نظر شما