شناسهٔ خبر: 25785569 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیرجند|حمایت از کالای ایرانی چشم انتظار تدبیر مسئولان

R41348/P1361/S6,56/CT7

«حمایت از کالای ایرانی» عنوانی است که توسط مقام معظم رهبری برای نامگذاری سال ۹۷ انتخاب شده و به ذنبال آن ایشان از مردم و مسئولان خواستند تا با حمایت از کالای ایرانی زمینه اشتغالزایی هرچه بیشتر نیروی کار در کشور را فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، معنای حمایت از کالای ایرانی اجبار مردم به خرید آن نیست و این امر زمانی محقق می‌شود که بتوانیم کالای با کیفیت و قیمت مناسب برای مصرف‌کننده تولید کنیم اما تولید برخی از محصولات از سال‌ها قبل در کشور پایه‌ریزی شده و افراد زیادی در حال ارتزاق در تولیدی‌ها و واحدهای صنعتی هستند که انتظار می‌رفت در سال 97 و با توجه به اهمیت حمایت از کالای ایرانی اوضاع این واحدهای صنعتی بهتر شود.

صد البته نباید از حق گذشت و واقعیت این جا است که در بسیاری از موارد نیز شاهد رونق واحدهای صنعتی هستیم و در برخی موارد هم شاهد هیچ گونه تغییری نبودیم.

اصلی‌ترین راه در راستای محقق کردن شعار سال این است که مردم را اجبار به خرید کالای ایرانی نکنیم چون با اجبار کردن افراد نمی‌توان به معنای حمایت از کالای ایرانی دست پیدا کنیم.

مسئولان باید به گونه‌ای با مردم رفتار کنند و آنها را به سوی حمایت از کالای ایرانی سوق دهند تا آنها کالای ایرانی را با علاقه و میل شخصی خریداری کنند.

دولت در راستای اطاعت از سخن مقام معظم رهبری یک برنامه ویژه تدوین کند

میرمالکی یکی از بازاریان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: زمانی که در کشور به تولید کالاهای باکیفیت، قیمت مناسب، تبلیغات و برندسازی مناسب بپردازیم مصرف‌کننده از اینکه کالای ایرانی خریداری کرده است به خود افتخار می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر این اقدامات موثر در تولید کالای ایرانی لحاظ شود یعنی ما از کالای ایرانی حمایت کرده‌ایم.

این کاسب بیرجندی بیان کرد: در شرایط مساوی از منظر کیفیت با وجود اینکه کالای خارجی با تعرفه سنگین و قاچاق وارد کشور می‌شود اما با این وجود قیمت آن در بازار مناسب‌تر از نوع مشابه داخلی با همان کیفیت است به همین علت مردم به خرید آن سوق پیدا می‌کنند.

میرمالکی تاکید کرد: دولت باید در راستای اطاعت از سخن مقام معظم رهبری برنامه‌ای را تدوین کند و به صورت ویژه به آن بپردازد.

توجه به تولیدکنندگان داخلی بسیار مهم است

یزدانی یکی دیگر از کاسبان بازار بیرجند گفت: برای حمایت از کالای ایرانی توجه به تولیدکنندگان داخلی به ویژه کسانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند بسیار مهم است.

وی افزود: در حال حاضر متاسفانه قیمت سکه و ارز به صورت افسار گسیخته رشد کرده و همین امر منجر به بی‌ثباتی در اقتصاد کلان ایران شده است و چنین وضعیتی قطعاً سرمایه‌گذار را نسبت به ورود به بازار دلسرد می‌کند.

این کاسب بیرجندی ادامه داد: باید با فرهنگ‌سازی زمینه‌ استفاده از کالای ایرانی را فراهم کرد و رسانه‌ها می‌توانند در این امر مهم مفید واقع شوند.

حمایت از کالای ایرانی؛ رمز موفقیت کشور

دروگر یکی دیگر از کاسبان و فعالان  بازار بیرجند نیز رمز موفقیت کشور و راه برون رفت از مشکلات را حمایت از تولید و کالای ایرانی عنوان کرد و گفت: امیدوارم این حرکت عظیم فرهنگی در حد یک شعار باقی نماند و به مرحله عمل برسد.

عمل به پیام نوروزی رهبر در دستور کار همه قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز با با اشاره به اینکه باید عمل به پیام نوروزی و شعار سال در دستور کار همه قرار گیرد، گفت: باید همه تلاش کنیم تا در جهت عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری گام برداریم و به آنچه در پیام نوروزی ایشان آمده اطاعت کنیم.

آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی خواستار جلوگیری از عرضه کالای نامطلوب و کالای قاچاق شد و افزود: در صورت محقق شدن این امر، شاهد رشد جوانان شاداب و شاغل خواهیم بود.

وی بیان کرد: کالای قاچاق بسیار ساده و راحت وارد کشور می‌شود و با ورود این کالاها، تعداد زیادی کارگر ایرانی بیکار می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکل ما از نوع کار نبوده بلکه از مدیریت است گفت: کالای قاچاق به گونه‌ای نیست که مخفیانه وارد شود بلکه از طریق گمرک یا بازارچه‌های مرزی و منطقه آزاد وارد کشور می‌شود و علامت سوالی است که آیا ورود این کالاها قابل کنترل نیست؟

نسبت به تولید کالاهای داخلی کارشکنی نشود

عبادی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود تا نسبت به تولید کالاهای داخلی کارشکنی نشود گفت: بعد از فرمان رهبری یک سری دستورات داده می‌شود اما شرط آن این است که تکمیل شود و نسبت به انواع تولیدات و اشتغال داخلی کارشکنی نشود و تا به صورت تکمیلی اجرا نشود حرف مسئولان را باور نمی‌کنیم.

وی افزود: اگر از تولید داخلی حمایت شود اما کیفیت تولید رعایت نشود نیز آسیب بزرگی ایجاد خواهد شد و زمانی صداقت عمل به دستورات ویژه را احساس خواهیم کرد که از یک سو پشتیبانی از آن هم در بخش دولتی و هم خصوصی انجام و کنترل شوند.

امام جمعه بیرجند خاطرنشان کرد: استعدادهای ایران اگر به درستی مدیریت شود هم در تولید و هم در کیفیت تولید در صادرات و واردات موفق خواهیم بود اما به شرطی که طرح جامعی ارائه دهند که می‌خواهند چه کنند چون ما وعده‌های دروغ زیاد شنیده‌ایم.

حمایت از کالای ایرانی ابتدا باید از مسئولان و دستگاه‌های اجرایی آغاز شده و سپس بین مردم نشر داده شود و حال باید ببینیم تا چه حد می‌توانیم به فرمان رهبر معظم انقلاب گوش فرا دهیم و از کالای ایرانی حمایت کنیم که این مهم نیازمند فرهنگ سازی ویژه است.

انتهای پیام/ش

نظر شما