شناسهٔ خبر: 25785332 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان| مردم همدان فریضه اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند

R41405/P1361/S6,75/CT1

مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان گفت: از مردم می‌خواهیم که خون مورد نیاز روزانه بیماران را در نظر بگیرند و اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند.

صاحب‌خبر -

 افشین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: متاسفانه هرسال درصد زیادی از اهداکنندگان خون در ماه مبارک رمضان اهدای خون را به شب‌های قدر موکول می‌کنند، در حالیکه به آن‌ها توصیه می کنیم در ایام غیر از شب‌های قدر نیز به کمک بیماران نیازمند به خون بشتابند.

وی با بیان اینکه مدت زمان نگهداری پلاکت خون  با محدودیت مواجه است و بیش از پنج روز نمی‌توان آن را نگاه داشت، ابراز کرد: بنابراین ازدحام جمعیت برای اهدای خون در شب قدر امری بی‌فایده است چراکه هرچقدر هم که میزان پلاکت‌های اهدایی زیاد باشد باز هم برای نگهداری آن با محدودیت زمانی مواجه‌ایم.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان همدان با اشاره به اینکه در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری و ضعف بدنی، آمار اهدا کنندگان خون کمی‌ پایین‌تر از سایر ایام سال است، گفت: با این حساب باید اهدا کنندگان  از تمام روز های ماه مبارک رمضان برای اهدای خون استفاده کنند تا ذخایر ما پایین نیاید و بتوانیم نیاز بیمارستان‌ها را پاسخ دهیم.

*شیفت کاری شبانه برای خدمت رسانی به متقاضیان اهدای خون

محمدی از شیفت کاری شبانه پرسنل سازمان اهدای خون در ماه مبارک رمضان خبر داد و تصریح کرد: از آن جا که اگر اهداکنندگان خون به مدت چهار ساعت چیزی نخورده باشند از آن‌ها خون گرفته نمی‌شود بنابراین در ساعات ظهر ماه مبارک رمضان از اهداکنندگان خون گیری نمی‌شود و به جای آن می‌توانند از زمان پس از اذان مغرب تا ساعت 23 شب برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان از آمار اهداکننگان خون در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت: در این مدت سه هزار و 396 واحد خون توسط مردم همدان اهدا شده که از این تعداد سه هزار و 277 واحدخون مربوط به اهدا کنندگان مرد و 119 واحد مربوط به اهداکنندگان زن بوده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان با بیان اینکه 66 درصد از اهداکنندگان خون  جزو اهدا کنندگان مستمر بوده اند، تصریح کرد: در مواقع بحرانی و کمبود، به این دسته از اهداکنندگان فراخون داده می‌شود تا برای اهدای خون مراجعه کنند.

محمدی افزود: در حال حاضر ذخایر خونی ما نیاز بیمارستان‌ها را جبران می‌کند و کمبودی احساس نمی‌شود اما آمار اهداکنندگان خون در ماه رمضان نسبت به سایر ایام کمتر شده است.

انتهای پیام/ش

نظر شما