شناسهٔ خبر: 25784431 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

چهره‌ها

صاحب‌خبر -

کیوس گوران؛ شاعر

کیوس گوران اوریمی شناخته شده با نام‌های میرزعمو و کیوس ( زاده ۷ خرداد ۱۳۱۷) شاعر و روزنامه‌نگار ایرانی اهل مازندران و پایه‌گذار شعرهای انتقادی و اجتماعی زبان مازندرانی در عصر معاصر است. پدر کیوس میرزداش نام داشت و از مخالفان حکومت پهلوی در مازندران بود و در دوران کودکی او،زندانی سیاسی بود.
کیوس پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در مازندران، به تهران آمد و برای گرفتن مدرک پزشکی در تبریز امتحان داد که مردود اعلام شد. سپس جلوی ادامه تحصیلش را گرفتند و گفتند که تا ۱۰ سال نمی‌تواند درسش را در ایران ادامه دهد؛ به همین دلیل به هلند رفت ولی پس از مدتی اعلام شد که وزارت علوم مدرک صادر شده از دانشگاه هلندی را هم قبول ندارد. در نتیجه کیوس به ایران بازگشت. او کار مطبوعاتی را با روزنامه اقتصادی بورس در تهران شروع کرد و سپس به روزنامه  تهران جورنال، که روزنامه انگلیسی‌زبان مؤسسه اطلاعات بود، رفت. پس از مدتی محرمعلی خان (مأمور سانسور اخبار در زمان پهلوی دوم) از انتشار نویسه‌ هایش در روزنامه‌ها جلوگیری نمود. کیوس پس از مدتی مجبور به ترک تحصیل شده و به علت شغلش به جنوب کشور رفت. وی هم‌اکنون به زبان‌های مازندرانی و فارسی شعر می‌گوید. کیوس شعرهای مازندرانی‌اش را دکلمه کرده و در چندین آلبوم با نام‌های مازرون، مازرون ۲، چهل سال عاشقی، پس تو کجایی؟ و یاد آن روزها به خیر منتشر نموده‌است. وی در برخی آلبوم‌های استودیویی دیگر نظیر سوزگلام و شبی به نغمه و نوا نیز همکاری داشته‌است. کیوس گوران به موازات سرایش شعر، با نشریات محلی مازندران هم همکاری کرده و سرمقاله‌های برخی هفته‌نامه‌ها را می‌نویسد. او بر اثر بیماری گوش- مغزی، ناشنوا شد و هم‌ اکنون به کمک لب‌ خوانی با دیگران ارتباط کلامی دارد.

ایان فلمینگ؛ نویسنده

ایان فلمینگ (زاده ۲۸ مه ۱۹۰۸ – درگذشته ۱۲ اوت ۱۹۶۴) نویسنده انگلیسی و خالق داستان‌های مشهور جیمز باند بود. فلمینگ خانواده ثروتمندی داشت و پدرش عضو پارلمان بریتانیا بود. فلمینگ در دانشگاه آیتون، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه ژنو تحصیل کرد. ایان فلمینگ پیش از این‌که به نویسندگی بپردازد چندین شغل و حرفه را تجربه کرد. او در سال ۱۹۵۳ میلادی اولین کتاب از مجموعه جیمز باند را با عنوان «کازینو رویال» منتشر کرد. جیمز باند هم‌چنین با کد ۰۰۷ نیز مشهور بود. داستان‌های باند در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ قرار گرفت و بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آنها در سرتاسر جهان به فروش رفت. وی مجموعاً نویسنده ۱۴ کتاب از مجموعه جیمز باند بود. در سال ۲۰۰۸ روزنامه تایمز، فلمینگ را چهاردهمین فرد در فهرست ۵۰ نویسنده برتر بریتانیا از سال ۱۹۴۵ قرار داد. فلمینگ در ۱۲ اوت ۱۹۶۴در ۵۶ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت. آخرین کتاب فلمینگ با عنوان «اختاپوس و روشنایی‌های روز»، در سال ۱۹۶۶، دو سال بعد از مرگ وی، منتشر شد.

لئوپلد موتزارت؛ موسیقیدان

یوهان گئورگ لئوپلد موتسارت (زاده ۱۴ نوامبر ۱۷۱۹ - درگذشته ۲۸ مه ۱۷۸۷) موسیقی‌دان و معلم موسیقی بود. او در شهر آوگسبورگ در آلمان به دنیا آمد. لئوپلد مقیم شهر زالتسبورگ (سالزبورگ) در اتریش بود، اما برای زمان طولانی در شهر وین زندگی کرد. آوازه او به این دلیل است که پدر و آموزگار ولفگانگ آمادئوس موتسارت بوده‌است. اما در طول زندگی خودش، شخص بسیار معروفی بود. او در آموزش موسیقی به ولفگانگ آمادئوس و نیز دخترش (خواهرِ بزرگ ولفگانگ) بسیار سختگیری می‌کرده‌ است. او فرزند یوهان گئورگ موتسارت و همسر دوم او، آنا ماریا سولتزر، بود. رشته تحصیلی او الهیات بود که در کنار آن، رشته‌هایی چون فلسفه و حقوق هم در دانشگاه بِنِدیکتینر در شهر زالتسبورگ تحصیل کرد. در سال ۱۷۴۷ با آنا ماریا پرتل ازدواج کرد که ثمره آن هفت فرزند بود.

نظر شما