شناسهٔ خبر: 25783881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موضع ما کاملا روشن است، وارد هیچ مذاکره دیگری نخواهیم شد/ به توانایی اروپا برای حفظ برجام اطمینان نداریم

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (6 خرداد ماه) به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات با اروپا در خصوص برجام بدون آمریکا پرداخت.

صاحب‌خبر -

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (6 خرداد ماه)  با حضور معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان به بررسی موضوع محک برجام اروپایی با شروط ایرانی پرداخت.

فراتر از تعهدات برجامی خود یک قدم نخواهیم رفتبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛    سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با حضور در برنامه گفتگو ویژه خبری امشب یکشنبه ۶ خرداد به موضوع محک برجام اروپایی با شروط ایرانی پرداخت.

عراقچی در ابتدا درباره این که با خروج آمریکا وضعیت برجام چه خواهد شد، اظهار کرد: موضع ما همواره این بوده که تا زمانی در برجام خواهیم ماند که منافع کشور از این توافق تامین شود. آنچه ما در حوزه رفع تحریم‌ها خواسته‌ایم ادامه داشتن گشایش‌ها برای کشور است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان این که ترامپ ۱۶ ماه تلاش کرد و مصمم بود از برجام خارج شود، ادامه داد: وی قصد داشت در ابتدا هزینه خروج از برجام را جمهوری اسلامی ایران بپردازد، اما ما در این دام گرفتار نشدیم و گفتیم اگر ترامپ قصد خروج دارد باید خود هزینه آن را بدهد و پس از آن به سراغ اروپا رفت تا این هزینه را آن‌ها پرداخت کنند، اما باز هم ناموفق بود.

وی تصریح کرد: بعد از این ناکامی ها، ترامپ قصد کرد توپ خروج از برجام را در زمین کنگره بیاندازد که باز هم موفق نبود و در نهایت از برجام خارج شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: در آن زمان موضع ما بر این مبنا بود که  تصور نمی‌کردیم با خروج آمریکا منافع ما تامین شود چرا که از ابتدا به اروپا هم اعتمادی نداشتیم پس بسیار روشن بود که این موضوع را اعلام کنیم و بگوییم ما نیز از برجام خارج می‌شویم.

خروج آمریکا از برجام برای اروپایی ها گیج کننده بود 

عراقچی گفت: پس از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها از ما خواستند تا به آن‌ها فرصتی دهیم تا با تلاش منافع کشورمان را تامین کنند و پس از بررسی در سطوح عالی رئیس جمهور تصمیم گرفت تا به میزان چند هفته به آن‌ها فرصت دهیم و به همین دلیل در حال حاضر مشغول مذاکره هستیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چه اقدامی از سوی کشورمان اجرایی شده تا اروپایی‌ها تضمین لازم را بدهند، بیان کرد: بعد از خروج آمریکا یک آشفتگی در میان اروپایی‌ها ایجاد شد و علت آن این بود که کشور‌های اروپایی چندین ماه با آمریکا برای ماندن در برجام مذاکره کرده بودند و حتی تا آخرین لحظه تصور می‌کردند حتی اگر آمریکا تعلیق تحریم‌ها را تصویب نکند، از برجام هم خارج نمی‌شود، اما این خروج صریح برای آن‌ها گیج‌کننده بود و به همین دلیل تعبیر‌هایی که ما از آن‌ها شنیدیم دارای تناقض بود.

وی افزود: امروز به تدریج هم ما و هم اروپایی‌ها به یک وضعیت روشن‌تری رسیدیم و می دانیم که باید دو کار صورت پذیرد؛ اول این که اروپایی‌ها باید نحوه تامین خواسته‌های ما را روشن کنند. همان گونه که در اظهارات سران سه کشور اروپایی بود این موضوع مطرح شده که یک بسته پیشنهادی در حوزه اقتصادی برای ایران برنامه‌ریزی خواهد شد که در آن راه‌حل‌های عملی برای تامین خواسته‌های ما دیده شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با بیان این که در برجام یکسری تحریم‌ها باید برداشته شود و برای این آثاری داشته باشد، ادامه داد: اروپایی‌ها باید راه‌های عملیاتی را در حوزه‌های مختلف چون فروش نفت و معاملات بانکی مشخص کنند تا بدون حضور آمریکا بتوانند خواسته‌های ما را تامین کنند و آن‌ها را به ما ارائه کنند.

اروپا باید به طور ملموس بگوید که با چه تضمینی منافع ما را در برجام تامین می‌کند 

عراقچی با بیان این که در ۲ سال اخیر گشایش‌های زیادی داشتیم، گفت: آن‌ها باید در تمامی حوزه به ما بسته پیشنهادی ارائه کنند و به صورت ملموس و عملیاتی بگویند که چگونه می‌خواهند آن‌ها را تامین کنند که این مرحله اول است، اما در مرحله دوم آن‌ها باید بگویند که این بسته را چگونه تضمین می‌کنند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در این مرحله شروطی که رهبر معظم انقلاب فرمودند مصداق پیدا می‌کند که چگونه راه‌حل‌های خود را تضمین می‌کنند تا ما با بدعهدی، تاخیر و بهانه‌گیری روبه‌رو نشویم، این دو مرحله مهم است که برای آن در حال مذاکره هستیم.

وی درباره این که چه تدابیری در مذاکره برای حضور شرکت‌‎های خصوصی اروپایی اندیشیده شده و آیا این شرکت‌ها با بسته پیشنهادی اروپا در ایران حضور خواهند یافت، گفت: در طول بیش از دو سالی که از برجام می‌گذرد روشن شد که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ وارد ایران شدند و امروز که صدای خروج آن‌ها بلند شده این موضوع که چه فرصت‌هایی در دو سال گذشته ایجاد شده بیشتر خودنمایی می‌کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران افزود: بیشتر قرارداد‌ها اجرایی شد برای نمونه شرکت ایرباس طبق قرارداد ۳ فروند را تحویل داد و قرار بود از سال ۲۰۱۸ به بعد مابقی قرارداد نیز اجرایی شود و امروز که برخی شرکت‌ها به خاطر تحریم‌ها دچار تردید شدند نشان از حضور شرکت‌های بزرگ در اقتصاد ایران است و اصلا همین موضوع آمریکایی‌ها را به خروج ترغیب کرد.

عراقچی ادامه داد: ما باید این را درک کنیم که اروپایی‌ها برای همکاری با ایران در برجام بدون حضور آمریکا با دو مشکل روبه‌رو هستند؛ اول مشکل سیاسی است چرا که اروپا و آمریکا اتحادی راهبردی و شراکتی استراتژیک دارند، هر چند در یکسال اخیر با اختلاف‌ها زیادی که بین این دو به وجود آمد نشان داد که مانند هم فکر نمی‌کنند، اما این اتحاد وجود دارد و هیچ شخصی نمی‌تواند ادعا کند اروپا و آمریکا در یک جبهه نیستند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان این که فاصله گرفتن اروپایی‌ها از شریک استراتژیک خود و ایستادن پشت ایران برای حفظ برجام در کنار روسیه و چین برای آن‌ها در عالم سیاست ثقیل است، بیان کرد: آن‌ها هم نمی‌خواهند اتحاد با آمریکا و هم نمی‌خواهند برجام را از دست دهند و به همین خاطر کار اروپایی‌ها سخت شده؛ این اظهارات ضد و نقیض اروپایی‌ها هم به خاطر سختی برقراری تعادل بین این دو موضوع است.

وی افزود: آن‌ها هم تحت فشار آمریکا برای کار نکردن با ایران هستند و حتی از آن‌ها برای حضور در اتحادی علیه ایران  دعوت شد که آن‌ها قبول نکردند و از سوی دیگر فشار ایران است و مهلتی که داده شده تا خواسته‌های ما را تامین کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با بیان این که این موضوع فضای سخت سیاسی را برای اروپایی‌ها ایجاد کرده، تصریح کرد: اروپایی‌ها از لحاظ فنی هم مشکلاتی دارند چرا که در کشور‌های اروپایی شرکت‌ها سیستم مستقل تصمیم‌گیری دارند و برای آن‌ها سود اقتصادی مهم است؛ نکته قابل اشاره این است که خیلی از شرکت‌های بزرگ بازار‌های وسیعی در آمریکا دارند که نمی‌خواهند آن را از دست بدهند برای نمونه ۴۰ درصد سهام‌داران شرکت توتال آمریکایی هستند و یا شرکت ایرباس در ۴۰ ایالت آمریکا پایگاه دارد.

عراقچی اظهار کرد: بازار آمریکا برای آن‌ها مهم است و همین موضوع باعث تردید این شرکت‌ها می‌شود؛ آن‌ها می‌خواهند شرایطی را در ایران داشته باشند تا بازار‌های اروپایی را هم حفظ کنند و این یکی از چالش‌های اروپا برای ماندن در برجام است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید به این موضوع که مذاکره ما به همین خاطر است که ببینیم آیا اروپا می‌تواند این چالش‌ها را رفع کند، ادامه داد: اروپایی‌ها اگر می‌خواهند ایران در برجام بماند باید این چالش‌ها را برطرف کنند، این که توتال از ایران خارج می‌شود مشکل اروپاست و باید دید آن‌ها می‌توانند برای آن راه‌حلی پیدا کنند.

وی افزود: این که ما امروز مذاکره می‌کنیم بدان معنا نیست که فقط یک تفاهمی داشته باشیم؛ باید دید آیا اروپایی‌ها این چالش‌های پیش‌روی ناشی از عدم حضور آمریکا در برجام را چگونه رفع می‌کند برای نمونه سیستم دلار آمریکا در جهان غالب است باید دید آن‌ها می‌توانند سیستم یوریی برای مبادله با ایران ایجاد کنند.

ما جدیت اروپا برای حفظ برجام را دیدیم اما به توانایی آنها برای حفظ توافق اطمینان نداریم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: ما جدیت اروپا برای حفظ برجام را دیدیم اما به توانایی آنها برای حفظ توافق اطمینان نداریم، این دو موضوع جدا است که در مذاکره مشخص خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط آمریکا مطرح شده است، بیان کرد: این موضوع در مذاکره جمعه بود و یکی از موضوع‌هایی است که در دستور کار قرار دارد، اروپایی‌ها باید اقدامی در شورای امنیت انجام دهند که جزء شروط رهبر معظم انقلاب هم هست.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان این که آمریکا عضو شورای امنیت است و می‌تواند هر تصمیمی را وتو کند، ادامه داد: این که اروپایی‌ها به شورای امنیت مراجعه و حرکتی را در آن انجام دهند از نظر ما شرطی است که باید صورت گیرد، اما درباره این که شکل آن چگونه باشد تا با وتوی آمریکا روبه‌رو نشود موضوعی است که باید مورد بررسی قرار دهیم.

وی درباره این که آیا هدف اروپایی‌ها از مذاکره با توجه به بیانیه‌ای که پس از خروج آمریکا از برجام دادند ملزم کردن ایران به پایبندی یک طرفه در توافق هسته‌ای است، اظهار کرد: اروپایی‌ها ممکن است هر نیتی داشته باشند، اما این ما هستیم که تشخیص می‌دهیم وارد چه مسیری شویم، چگونه آن را ادامه دهیم تا منافع کشور تامین شود؛ به هر حال عرصه دیپلماسی محل تقابل اراده‌های کشور‌هاست و این که چگونه آن را تحمیل کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران تصریح کرد: ترامپ مدعی بود که برجام بدترین توافقی است که آمریکا به آن ورود پیدا کرده و ادعا داشت که ایراد‌های اساسی دارد و باید آن‌ها رفع شود.

عراقچی با بیان این که یکی از ایراد‌های رئیس جمهور آمریکا این بود که چرا در برجام به موضوع موشکی پرداخته نشده است، ادامه داد: همه می‌دانند در طول ۱۰ سالی که تحریم‌ها و چالش هسته‌ای وجود داشت یکی از مورادی که غربی‌ها توانستند در آن عمل کنند گره زدن موضوع موشکی و هسته‌ای ایران بود وطبق فصل ۷ آن را ممنوع کردند، اما در برجام این گره باز شد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: در همان اوایل برجام دوستان منتقد می‌گفتند که موضوع موشکی وجود دارد و اگر ما در این حوزه کاری کنیم تحریم‌ها باز می‌گردد در حالی که معلوم شد این گونه نبوده و ترامپ هم گفت که از ایراد‌های برجام است، ایراد دوم آمریکا این است که چرا در برجام دسترسی نظامی تضمین شده نیست که این هم روشن شد و ایراد سوم این بود که چرا دوره برجام کوتاه است.

وی تصریح کرد: این که ایران محدویت‌ها را برای ۱۰ سال قبول کرده عدد خاصی نیست؛ این ایراد‌هایی است که آمریکایی‌ها در برجام قائل بودند و می‌گفتند باید اصلاح شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در واکنش به این موضوعی که نگرانی‌های آمریکا در بیانیه ۳ کشور اروپایی هم هست بیان کرد: این ۳ کشور اروپایی گفتند که ما از ایران می‌خواهیم به برجام پایبند بماند و با این موضوع هم باید از رفع تحریم‌ها برخودار شود که بسیار کلیدی است.

عراقچی با بیان این که نگرانی‌هایی که بین ایران و غرب بر موضوع‌های هسته‌ای، موشکی، حقوق بشر و سیاست‌های منطقه‌ای بوده است، افزود: ما در برجام فقط بحث هسته‌ای را مدیریت و حل کردیم و ۳ نگرانی دیگر وجود دارد، کاری که ما کردیم این بود که برجام را از سایر موضوع‌ها جدا کردیم، اما ترامپ می‌خواهد باز هم آن‌ها را باهم یکی کند؛ حرف اروپایی‌ها این که است که نگرانی‌های دیگر ما وجود دارد، اما ربطی به برجام ندارد.

وی با بیان این که ترامپ نگرانی جدیدی را ایجاد کرده است، گفت: این نگرانی جدید آن است که بعد از ۱۰ سال چه می‌شود و آیا ایران به سراغ سلاح هسته‌ای می‌رود و اروپایی‌ها هم می‌گویند باید برای برجام بعد از سال ۲۰۲۵ هم فکر کنیم؛ این که آن‌ها خواستار مذاکره برای بعد از سال ۲۰۲۵ هستند و می‌خواهند روی موضوع موشکی و سیاست منطقه‌ای مذاکره کنند مشکل آن‌هاست و ما برای این مذاکره به هیچ وجه آماده نیستیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه برنامه با اشاره به بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام گفت: بند ۳۶ مکانیسم حل اختلاف برجام است، لذا این بند شامل ما هم می‌شود و هر زمان بخواهیم می‌توانیم فعال کنیم و در پایان گفتگو با اروپا اگر به نتیجه نرسیم با همین بند از برجام خارج شویم.

عراقچی با اشاره به بند ۳۷ افزود: این بند به آمریکا اجازه می‌داد در حالتی که برجام از بین برود، تحریم‌های شورای امنیت را برگرداند، با شیوه‌ای که آمریکا از برجام خارج شد خود را از استفاده از بند ۳۷ برجام محروم کرد.

آمریکا نمی‌تواند از مکانیسم‌های داخل برجام استفاده کند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا از برجام خارج شد و اعلام کرد مشارکت ما در برجام خاتمه پیدا می‌کند، ادامه داد: آمریکا به همین خاطر نمی‌تواند از مکانیسم‌های داخل برجام استفاده کند.

عراقچی با اشاره به اینکه اگر از برجام خارج شویم همه چیز به حالت قبل برمی‌گردد، اظهار داشت: در این صورت تمام محدودیت‌های هسته‌ای به حالت قبل برمی‌گردد و اروپا هم تحریم‌های یکجانبه خود را برمی‌گرداند و تحریم‌های شورای امنیت هم برمی‌گردد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سقف زمانی برای مذاکره با اروپا گفت:  سقف ما در مذاکره با اروپا همان چند هفته‌ای است که رئیس جمهور اعلام کردند و اگر تمدید شود یا نشود به تصمیم سطوح عالی نظام بستگی دارد البته بستگی به پیشرفت مذاکرات هم دارد، ممکن است که ببینم مذاکرات خوب پیشرفت می‌کند و به بسته پیشنهادی و تضمین‌ها می‌رسیم و به آن سمت حرکت می‌کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: در دو هفته‌ای که گذراندیم به نظر پیشرفت‌های خوبی داشتیم، ولی هنوز در نقطه‌ای نیستیم که بتوانیم بگوییم می‌توانیم به نتیجه برسیم.

عراقچی با اشاره به دو جلسه مهمی که برگزار شد، افزود: ظریف یک دور سفر به چین، روسیه و بروکسل داشت و در بیانیه موگرینی، اروپایی‌ها عادی سازی تجارت و همکاری‌های اقتصادی با ایران را تقبل کردند که شرط اساسی در بقای برجام است.

عراقچی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک که در روز جمعه گذشته برگزار شد گفت: به آن‌ها گفته ایم که این گونه نیست که ما در تهران بنشینیم و شما بسته‌ای را ارائه کنید.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه بیانیه کمیسیون مشترک از بیانیه موگرینی یک قدم جلوتر است، عنوان کرد: در این دو هفته حرکت‌های خوبی شده و موضوعاتی را که باید حل و فصل شود، مشخص کرده ایم لذا تمام خواسته‌های ما به آن‌ها منتقل شده است، ادامه مذاکرات کارشناسی باید صورت بگیرد.

عراقچی اظهار داشت: ما به آن‌ها گفته ایم باید با هم قدم به قدم جلو برویم و خواسته‌های ما در آن لحاظ شود و اگر به نقطه‌ای رسیدیم که بسته نظر ما را تامین کند، در این صورت برای ادامه کار تصمیم می‌گیریم.

 عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اظهارات مکرون گفت: بعد از مذاکرات وین گفتم که ما مطمئن‌تر شدیم که با بقیه اعضای برجام به توافق برسیم، به خاطر پیشرفتی است که این دو هفته حاصل شد و این پیشرفت به ما چشم‌اندازی را داده است ، الان می‌دانیم چه می‌خواهیم.

وی ادامه داد: برداشت کلی ما از مذاکرات در بروکسل، چین ، روسیه و کمیسیون مشترک این است که چشم انداز ، برای رسیدن به توافق روشن‌تر است ، اما اینکه می‌رسیم یا نه هنوز در آن نقطه‌ای نیستیم که درباره آن حتی بخواهیم قضاوت کنیم.

عراقچی اظهار داشت: ممکن است اروپایی‌ها مایل باشند با ایران درباره مسائل موشکی مذاکره کنند، ولی مذاکره دو طرف دارد، ممکن است آنها علاقه مند باشند اما تا زمانی ایران رضایت نداده باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

درباره آینده برجام وارد هیچ مذاکره و گفت‌وگو یی نخواهیم شد

 عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با تاکید بر اینکه تا زمانی ایران اراده نداشته باشد مذاکره شکل نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: به اروپایی‌ها گفته‌ایم برجام به هیچ چیز دیگری ربطی ندارد، موضع ما خیلی روشن است لذا، درباره آینده برجام وارد هیچ مذاکره و گفت‌وگو یی نخواهیم شد.

وی بیان کرد: از کودتای 28 مرداد تاکنون موارد منفی و تجربیات تلخ تاریخی از عملکرد اروپا را دیده ایم، حتی در موضوع برجام تجربیات تلخی داریم، ما براساس اعتماد و خوشبینی با کسی مذاکره نمی‌کنیم بلکه براساس واقعیات عمل می‌کنیم.

عراقچی با اشاره به اینکه ما با چهار کشور رفیق مواجه نیستیم بلکه با چهار کشوری مواجه هستیم که علیه ما جبهه بندی کرده اند روبرو هستیم که در جبهه مقابل ما قرار دارند افزود: کماکان در جبهه انقلاب اسلامی هستیم و در تقابلی که وجود دارد سعی می کنیم منافع خود را تامین کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه برجام براساس بدبینی و عدم اطمینان شکل گرفته است، عنوان کرد: در برجام به نقطه‌ای رسیده ایم که آمریکا احساس کرد ضرر می‌کند به طوری که از برجام خارج شد.

وی ادامه داد : ما براساس اعتماد با اروپا حرکت نمی‌کنیم بلکه براساس تضمین هایی که باید بدهند عمل خواهیم کرد، اگر تعهداتی که اروپایی‌ها می‌دهند در صحنه عمل اجرا نشود ، مکانیسم‌های برگشت برنامه خودمان را پیش بینی خواهیم کرد.

عراقچی با اشاره به اینکه باید برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم مقرراتی گذاشته‌ شود که همه کشورها پایبند آن باشند تا جلوی تامین مالی گروه‌های تروریستی را بگیرند، گفت: شورای امنیت چهار گروه داعش، طالبان، القاعده و النصره را گروه تروریستی شناخته است ‌ که ما با آنها مشکل امنیتی داریم ، تروریسم به دو صورت ما را تهدید می‌کند، یکی گروه‌های تروریستی و دیگری سوء استفاده‌ای است که غربی‌ها از مفهوم تروریسم می‌کنند و می‌خواهند گروه‌های مقاومت را در این لیست‌ها قرار دهند لذا ما باید با گروه‌های تروریستی واقعی مبارزه کنیم و هم اینکه مراقب باشیم کسی سوء استفاده ابزاری نکند.

برای  مبارزه با گروه‌های تروریستی نیاز به همکاری جهانی داریم

وی با اشاره به اینکه در مبارزه با گروه‌های تروریستی نیاز به همکاری جهانی داریم، خاطرنشان کرد: بسیاری از گروه‌های تروریستی منابع مالیشان قاچاق مواد مخدر از افغانستان است و متاسفانه در برخی سیستم‌های مالی ما این پول قاچاق وارد و تبدیل به پول سفید می‌شود و به جاهایی که آنها می خواهند استفاده کنند منتقل می‌شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه باید سیستم مالی خود را در مقابل پولشویی و سوء استفاده گروه‌های تروریستی ایمن کنیم، گفت : انجام دادن آن شفافیتی را در سیستم مالی ما ایجاد می کند که اتصال سیستم مالی ما را به سیستم مالی دیگر کشورها راحت‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در دوران تحریم‌ها بانک‌های ما تحریم بودند، افزود : به همین دلیل به بحث‌های پولشویی اهمیت داده نشد لذا ، در لیست تحریم ها رفتیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در دو سال گذشته حضور ما در لیست سیاه تعلیق شد ادامه داد: ممکن است اگر سیستم ما نقاط ضعفی داشته باشد در جلسه آینده ما را وارد فهرست تحریم‌های FATF و فهرست سیاه قرار دهند و لذا این موضوع یک مقوله جدا از برجام است.

 عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با اشاره به اینکه باید در FATF به یک نوع همکاری برسیم خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با حضور دستگاه های مالی، امنیتی و پولی در این زمینه برگزار شد، امیدوارم قواعد مربوطه را شفاف سازی کنیم و خودمان را در لیست تحریم‌های FATF قرار ندهیم و خودتحریمی نکنیم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بدعهدی‌‌ها و نقض‌های مکرر و متعدد آمریکا در برجام گفت: این بدعهدی ها از دوران اوباما بود و در دوران ترامپ تشدید پیدا کرد ، در مجلس، قانون مقابله با ماجراجویی آمریکا تصویب شد.

وی تصریح کرد: کار بزرگ و منفی که آمریکا در این مدت انجام داد این بود که فضای مساعد همکاری برای شرکت‌ها را به فضای نامطمئن تبدیل کرد و این همان نقض بند 28 برجام بود.

اگر منافعمان بدون آمریکا در برجام تامین شود می‌مانیم، اگر تامین نشود خارج می‌شویم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اگر منافعمان بدون آمریکا در برجام تامین شود می‌مانیم، اگر تامین نشود خارج می‌شویم، افزود : اگر از برجام خارج شویم تحریم‌ها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه برجام یک توافق سیاسی و امنیتی در حوزه عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است، گفت :یکی از معدود نمونه‌هایی است که یک بحران هسته‌ای را حل و فصل کرده است لذا، از دست رفتن آن کل نظام عدم اشاعه را سست می‌کند.

 عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با اشاره به اینکه منطقه ما منطقه آرامی نیست ادامه داد: اروپایی‌ها می‌دانند منطقه ما بدون برجام امن‌تر و بهتر نخواهد بود و برای اروپایی‌ها برجام یک موضوع اقتصادی نیست بلکه امنیتی ، سیاسی و حیثیتی است به طوری که منافع اقتصادی ته خط اولویت‌های اروپا قرار دارد.

عراقچی با اشاره به سفر مکرون و مرکل به واشنگتن و دست خالی برگشتن آنها افزود: آنها سه ماه مذاکره کردند ولی آمریکا اهمیت نداد بنابراين بحث حیثیتی برای آنها به وجود آمده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه باید از شکاف و اختلاف ایجاد شده بین آمریکا و اروپا استفاده کنیم، اظهار داشت: برای اولین بار موفق شدیم آمریکا را منزوی کنیم، قبل از برجام به جز دوستانمان همه جهان علیه ایران بودند اما، الان ایران و همه جهان علیه آمریکا هستند البته به جز رژیم صهیونیستی و عربستان که با آمریکا هستند.

وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم آنها هزینه‌های دیگری را به ما تحمیل کنند، الان زمان به نفعمان است به طوری که دست خودمان است که چه زمانی از برجام خارج شویم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ما باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم آنها هزینه‌هایی را به ما تحمیل کنند گفت: ما تلاش خواهیم کرد جلوی هزینه‌ها را بگیریم.

هر زمان اراده کنیم می‌توانیم از برجام خارج شویم

وی تاکید کرد: طبق بند 36 و طبق حاکمیت ملی جمهوری اسلامی هر زمان اراده کنیم می‌توانیم از برجام خارج شویم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون فروش نفت افزود: قبل از تحریم‌های نفتی فروش نفت حدود دو و نیم میلیون بشکه بود، بعد از اعمال تحریم‌ها این مقدار به یک میلیون و هشتصد هزار بشکه رسید، لذا در توافق ژنو قرار شد تحریم‌ها همان جایی که هست متوقف شود و فروش نفت یک میلیون و هشتصد هزار بشکه ثابت ماند، اما بعد از برجام نفت به فروش رسید و وزارت نفت توانست بازار‌های از دست رفته را احیا کند به طوری که پول فروش نفت از مسیر‌های بانکی بازگشته است.

 عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با اشاره به اینکه تمام نفتکش‌ها و کشتی‌های ایران از بیمه‌های بین‌المللی برخوردار هستند، گفت: مشکلات بانکی ما تقریبا یک چهارم آن به تحریم‌های هسته‌ای مربوط می‌شود، بعد از برجام یک چهارم مشکلات بانکی رفع شد و از بن‌بست‌های بانکی خارج شدیم، مشکلاتی داریم، ولی در بن بست نیستیم.

وی یادآور شد: شعب بانک‌های ایرانی در اروپا، بانک ملی، تجارت و صادرات در لندن، فرانکفورت و پاریس فوق العاده کار کرده اند که تراز تجاری بالای چند میلیارد یورویی دارند لذا اروپا باید کانال‌های ویژه بانکی برای ایران ایجاد کند، البته سخت است، ولی شدنی است.

انتهای پیام/ 

نظر شما