شناسهٔ خبر: 25782914 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

حسینی پور در دیدار با رئیس مؤسسه فرهنگی اکو بیان کرد:

استفاده از ظرفیت موسسه اکو برای راه اندازی ایران فرهنگی

نیکنام حسینی پور در دیدار با رئیس مؤسسه فرهنگی اکو بیان کرد: موسسه فرهنگی اکو یک ظرفیت برای خانه کتاب است که با استفاده از این ظرفیت می توانیم بخش بین الملل موسسه خانه کتاب و ایران فرهنگی را فعال کنیم.

صاحب‌خبر -
 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمد مهدی مظاهری، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو ، یک شنبه (ششم خرداد ماه) در دیدار با نیکنام حسینی پور؛ مدیر عامل خانه کتاب ضمن اطلاع از آخرین روند فعالیت ها و رویدادهای مؤسسه خانه کتاب به بحث و تبادل نظر درباره فعالیت های مشترک پرداختند.

حسینی پور، در ابتدای این دیدار، موسسه فرهنگی اکو را یک ظرفیت برای خانه کتاب عنوان کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت این موسسه می توانیم بخش بین الملل موسسه خانه کتاب و ایران فرهنگی را فعال کنیم.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس روسای کتابخانه ها در تاجیکستان گفت: این اجلاس می تواند نقطه ثقلی برای انجام فعالیت های مشترک ما بین خانه کتاب، موسسه فرهنگی اکو و کشورهای عضو آن باشد.

حسینی پور بیان کرد: برگزاری نشست های تخصصی با حضور نویسندگان ایرانی و نویسندگان کشورهای عضو اکو برای گفت و گو در مناسبت های مختلف، ترجمه کتاب های ایرانی در کشورهای عضو اکو و بر عکس و حضور ناشران در ایران برای فروش رایت و بالعکس از جمله فعالیت های مشترکی است که می توان با همکاری خانه کتاب و موسسه فرهنگی اکو انجام داد.
 

مدیر عامل موسسه خانه کتاب، جایزه جهانی کتاب سال را از دیگر ظرفیت های این موسسه دانست و گفت: رایزن های فرهنگی کشور های عضو اکو می توانند کتاب های مختلفی که در حوزه ایرانشناسی منتشر می شوند به این جایزه معرفی کنند.

حسینی پور بیان کرد: خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی در حوزه کتاب می تواند ظرفیت مناسبی برای معرفی فعالیت های موسسه فرهنگی اکو باشد.

وی ضمن درخواست از دکتر مظاهری برای ارائه پیشنهاداتی جهت برگزاری برنامه های فرهنگی مشترک، برای اجرای این برنامه ها هم به صورت دو طرفه و هم به صورت گروهی با حضور سایر کشورها اعلام آمادگی کرد.

در بخش دیگری از این دیدار، محمد مهدی مظاهری پس از معرفی مختصر مؤسسه فرهنگی اکو و فعالیت های گسترده آن در عرصه های مختلف گفت: اکو یک سازمان منطقه ای است که توسط دولت های ایران، پاکستان و ترکیه به منظور توسعه همکاری های فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد.

وی ادامه داد: موسسه فرهنگی اکو مجموعه ای از جنس فرهنگ، هنر و ادب است و همه مولفه های دیپلماسی عمومی همچون محیط زیست، خانواده، صلح و... را دارد و می تواند با همکاری خانه کتاب فعالیت های مشترک و ماندگاری انجام دهد و دیگران آن را به صورت ساختاری ادامه دهند. ایران و دیگر کشورهای عضو اکو مولفه های مشترکی مانند اقبال لاهوری، نظامی، مولانا و.. دارند که می توان از همه این ظرفیت ها استفاده کرد.

مظاهری بیان کرد: موسسه اکو، کتابخانه تخصصی دارد که تاکنون 6 هزار جلد کتاب از طرف نهادهای مختلف به این کتابخانه اهدا شده است که ظرفیت خوبی برای استفاده دانشجویان فراهم کرده است.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو گفت: در اجلاس روسای کتابخانه های ملی در تاجیکستان اعلام شد که در منطقه اکو سال فرهنگ کتاب و کتابخوانی اعلام کنیم. همچنین، مجله اکو فرصت های خوبی برای فعالیت های مشترک فراهم کرده است.

مظاهری در پایان راه اندازی اتحادیه ناشران و نویسندگان منطقه اکو، اهدای نشان عالی اکو به حوزه کتاب و.. را دیگر برنامه های دانست که می توان به صورت مشترک با خانه کتاب انجام داد.

نظر شما