شناسهٔ خبر: 25782795 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فصل گرما و هلاک شدن مردم در اتوبوس‌های بدون کولر و پنجره

سفر شهری با اتوبوس‌های فرسوده

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
با گرم شدن هوا در پایتخت، شهروندان تهرانی با یک مشکل قدیمی مواجه شدند و آن مصیبت سوار شدن اتوبوس در تابستان است.
سال‌ها از ورود اولین اتوبوس بی‌آرتی به تهران می‌گذرد، بیش از یک دهه است که خیابان‌های تهران و شهروندان به اتوبوس‌های تندرو عادت کرده‌اند، اتوبوس‌هایی که روز‌های آغازین ورود به تهران، نو و مدرن محسوب می‌شدند.
اتوبوس‌هایی که در گرما و سرما وسیله‌ای مناسب برای شهروندان بودند و به واسطه کولر‌های قدرتمند، در تابستان بیش از سایر اتوبوس‌ها مورد استقبال شهروندان قرار می‌گرفتند.
اما این روز‌ها بعد از گذشت یک دهه از تردد روزانه این اتوبوس‌ها در شهر، آن‌ها تبدیل به مصیبتی برای شهروندان شده‌اند. مطابق آمار‌ها بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده است و اتوبوس‌های بی‌آرتی خط یک نیز به واسطه فعالیت بیش از یک دهه‌ای خود، سردمدار این اتوبوس‌های فرسوده هستند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید: تا دو سال دیگر تمام اتوبوس‌های پایتخت به سن فرسودگی می‌رسند و باید دست‌کم ۲ هزار اتوبوس تازه وارد ناوگان شود. علیخانی با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران دست‌کم نیاز به ۲ هزار اتوبوس دارد، گفت: نیاز شهر تهران به اتوبوس بیش از ۲ هزار دستگاه است، اما ما بدون بلندپروازی این تعداد را اعلام می‌کنیم که نیاز اورژانسی تهران است.
او افزود: باید ۵ میلیون سفر در تهران توسط اتوبوس‌ها انجام شود و ما با این آمار فاصله زیادی داریم. ناهماهنگی‌هایی که تاکنون میان مدیریت شهری و دولت وجود داشته سبب شده تهران از بسیاری از حقوق خود محروم شود.
علیخانی با اشاره به جدی بودن بحران اتوبوس‌های فرسوده گازسوز اضافه کرد: ۲ هزار و ۶۰۰ اتوبوس فرسوده در شهر تهران وجود دارد و این اتوبوس‌ها عمدتاً به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.
به گفته مسئولان شهری ۳ هزار و ۵۶۳ اتوبوس فرسوده در شهر تهران است که عمرشان از هشت سال گذشته است.
پیمان سنندجی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران گفت: در حال حاضر ۶ هزار و ۲۶۸ دستگاه اتوبوس در ۲۴۱ خط اتوبوسرانی فعالیت می‌کنند که بیشترین درصد آن‌ها متعلق به اتوبوس‌های گازسوز تک‌کابین با ۲ هزار و ۶۶۹ دستگاه و کمترین متعلق به اتوبوس‌های برقی و هیبریدی است که با توجه به آلودگی شهر تهران اتوبوس‌های برقی و هیبریدی باید افزایش پیدا کنند.
وی اظهار کرد: باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است و موجب آلودگی هوا و آلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی و بصری می‌شوند که هرچه سریع‌تر باید نوساز شوند. بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۰ عمر مفید اتوبوس‌ها هشت سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده است.
به گفته سنندجی، هزار و ۷۱۰ اتوبوس در تهران کمتر از هشت سال سن دارند که ۲۷/۳ درصد ناوگان را تشکیل می‌دهند. سن ۹۹۵ اتوبوس به هشت سال رسیده که ۱۵/۹ درصد ناوگان را تشکیل می‌دهند و ۳ هزار و ۵۶۳ دستگاه اتوبوس سنشان بیش از هشت سال است که ۵۶/۸ درصد ناوگان را تشکیل داده‌اند.

اتوبوس‌های بدون کولر و پنجره

نکته جالب در مورد اتوبوس‌های فرسوده به خصوص اتوبوس‌های خطوط تندرو این است که بیشتر این خودرو‌ها فاقد پنجره هستند و همین موضوع سبب می‌شود در صورت از کار افتادن کولر، شهروندان دچار سختی فراوان شوند.
این مشکل در سال‌های گذشته نیز دیده می‌شد و حالا با توجه به عدم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و فرسوده‌تر شدن آن‌ها در این یک سال اخیر، باید شاهد فرار مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم.

نظر شما