شناسهٔ خبر: 25782785 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کنترل و پایش حریم تهران با «هلی‌شات» و تصاویر ماهواره‌ای

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
حریم پیرامونی شهر تهران از لحاظ اقتصاد و اکوسیستم زیست شهری دارای ارزش بسیار بالایی است تا آن‌جایی که وجود اراضی بکر و فضا‌های سبز آن را به تنفس‌گاه شهر تهران تبدیل کرده است و هرگونه تعرض و تبدیل و تغییر کاربری بدون مجوز می‌تواند به زیست شهری پایتخت ۱۳ میلیونی صدمات و لطمات بسیاری وارد سازد، به همین منظور معاون نظارت اداره کل حریم شهرداری تهران از کنترل مستمر و هوشمند حریم پایتخت خبر داد.
حمید اسدبیگی با اشاره به آخرین وضعیت حریم پایتخت گفت: حریم، موضوعی ملی و در عین حال فرابخشی است که دارای ساختار و قوانین متعدد می‌باشد که بعضاً در قسمت‌هایی با هم هم‌پوشانی دارند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات حریم پایتخت نخاله‌ریزی ساختمانی است، گفت: بر اساس قوانین، شهرداری مسئولیتی در این خصوص خارج از محدوده شهر را ندارد و تنها می‌تواند با سایر سازمان‌ها همکاری کند که در این ارتباط نیز به‌رغم مشکلات متعددی که در حوزه‌های مختلف داریم، کماکان در مناطق نسبت به نخاله‌برداری اقدام می‌کنیم و در حال رایزنی برای ایجاد یک برنامه واحد با سایر سازمان‌های مرتبط هستیم. معاون نظارت اداره کل حریم شهرداری تهران با بیان اینکه برای کنترل عدم ورود مصالح به حریم نظارت تصویری را در دستور کار قرار دادیم، گفت: دوربین‌های کنترلی و نظارتی در مبادی ورودی و خروجی نصب می‌شود؛ چراکه معتقدیم زمانی می‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم که مانع ورود مصالح و بروز تخلف در عرصه‌های پرخطر شویم. وی با بیان اینکه برای کنترل حریم نیازمند رصد و کنترل هوشمند هستیم، گفت: ۳۵ دوربین در مناطق مختلف حریم و مبادی ورودی پیش‌بینی شده است، همچنین در قسمت‌هایی از حریم که به علت صعب‌العبور بودن امکان پایش پیاده ممکن نیست و یا زمانبر می‌باشد از هلی‌شات استفاده می‌کنیم. اسدبیگی با بیان اینکه پایش ماهواره‌ای حریم در دستور کار قرار دارد، گفت: در بازه‌های زمانی خاص تصاویر ماهواره‌ای جدید حریم را با تصاویر قبلی مقایسه می‌کنیم و در صورت تعارض نسبت به رفع و تعیین تکلیف آن‌ها اقدام می‌کنیم.

نظر شما