شناسهٔ خبر: 25782630 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی:

رونمایی از آثار فاخر قرآنی، کمک به عمومیت یافتن آنهاست

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، گفت: وقتی یک اثر فاخر قرآنی رونمایی می‌شود مثل این است که آن اثر از محفلی خصوصی خارج شده و جنبه عمومی یافته و به مردم و مخاطب عام عرضه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی عصر امروز یکشنبه (6 خرداد) با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس این پژوهشکده در بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم با ابراز خرسندی از برگزاری آئین رونمایی گفت: نمایشگاه قرآن هر سال سنت حسنه‌ای شده که در آن شاهد رونمایی از مجموعه آثاری باشیم که به همت و کوشش پژوهشگران و محققان این پژوهشکده به بار نشسته است.

وی ادامه داد: امسال به نسبت سال گذشته وضع بهتری در تولید آثار هم در بخش دیجیتال و هم مکتوب داریم که بر این اساس 4 اثر دیجیتال و 13 اثر مکتوب را آماده رونمایی داریم که من در ادامه تعدادی از آنها را برخواهم شمرد.

یوسفی‌مقدم تصریح کرد: آثار مکتوبی که شاهد رونمایی از آنها هستیم، عبارتند از «پیام‌های آسمانی» ویژه کودکان که از مدت‌ها پیش کار روی آن را در دستور کار داریم؛ «اعجاز قرآن با گرایش شبهه‌پژوهی» که جلد سوم آن را شاهد خواهیم بود، «وفاق و اتحاد در اندیشه مفسران» که نیاز امروز جامعه محقق و پژوهشگر ماست، «اصطلاحات و مفاهیم سیاسی قرآن» که در 600 صفحه گردآوری شده است، «اعجاز هدایتی قرآن کریم»، «تفسیر قرآن به قرآن در آئینه روایات» در 2 جلد، «تفسیر‌شناسی قرآن»(منابع و قواعد تفسیری)، «دانشنامه علوم قرآنی»(دانشنامه معارف عقلی قرآن)، «دانشنامه علوم قرآن کریم»، «ترجمه عرب فرهنگ قرآن»(جلد ششم) و «فقه قرائت» که این کتاب آخر از تألیفات این حقیر است.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی گفت: از قدیم‌الایام با فعالیت این مرکز آشنایی کامل داشته و دارم و تصور می‌کنم که پیشتر نام «مرکز» داشت و سه سالی است که به نام پژوهشکده مسمی گشته است.

وی ادامه داد: این پژوهشکده میان 300 مرکز پژوهشی که زیرنظر حوزه علمیه قم در حال فعالیت است، از جایگاه مرتبه والایی برخوردار است که دلیل این امر را در موارد بیشماری می‌دانم که به تعدادی از آنها اشاره خواهم کرد؛ به عنوان نخستین دلیل عمیق بودن آثار این پژوهشکده را از جمله پراهمیت بودن این پژوهشکده می‌دانم؛ مستند بودن نیز از جمله دیگر شاخصه‌های آثار این پژوهشکده است؛ به روز بودن و اینکه آثار می‌توانند متناسب با نیاز به روی جامعه هدف تولید و عرضه شوند از جمله دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این پژوهشکده است.

محمدی تصریح کرد: جذاب بودن آثار این پژوهشکده که موجب شده است از منظر مخاطب خواستنی باشد و آنها را ترغیب به خواندن اثر تا به آخر کند و در عین حال منظومه‌وار بودن و اینکه آثار به یکی دو جلد محدود نمی‌شود و تا هر زمانی که جا دارد، مباحث پژوهشی پیرامون یک موضوع خاص ادامه پیدا می‌کند از دیگر ویژگی‌های آثار این پژوهشکده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه گفت:  حقیقت این است که اثر یک پژوهشگر نمادی ارزشمند از تلاش و ممارست او حول یک موضوع است که در قالب یک اثر متجلی می‌شود و اگر این اثر قرآنی باشد به جرئت باید گفت که اثر پژوهشی یک محقق تبدیل عمر به عنوان یک امر نفیس به کالایی نفیس‌تری از خودش است که پیرامون قرآن است.

محمدی افزود: به نظر من رونمایی از آثار فاخر قرآنی در واقع خروج از پرده‌نشینی و عمومیت یافتن آنهاست و باید تلاش شود که این آثار در خور شأن محقق و پدیدآورنده آنها به منظور استفاده جامعه هدف معرفی و تبلیغ شوند.

وی با اشاره به اینکه از جمله اهداف اصلی شورای عالی توسعه فرهنگی قرآنی حمایت از روند تحقیقی و پژوهشی پژوهشکده‌هایی قرآنی از جمله پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن است گفت:  به عنوان نماینده‌ای از کمیسیون توسعه و پژوهش قرآن  چند پیشنهاد هم به منظور غنای بیشتر فعالیت‌های این پژوهشکده بیان می‌کنم که از جمله آنها اینکه این پژوهشکده باید جامعه مخاطب خود را گسترش دهد و به نیاز عمومی جامعه به ویژه مخاطب کودک و نوجوان بیش از پیش توجه نشان دهد که البته اقداماتی صورت گرفته اما بسیار کم است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: از جمله نکات دیگری که باید به آن توجه شود بین‌المللی کردن آثار است که در گام نخست بهتر است آثار به 7 زبان مطرح دنیا ترجمه شود که البته این ترجمه باید با توجه و اشراف کامل به خصوصیات زبانی و فرهنگی زبان مقصد صورت گیرد.

وی در پایان گفت: بازسازی و بازنویسی آثار گذشته را نیز باید پژوهشکده در دستور کار خود قرار دهد و به ویژه برای مخاطب نسل جوان آثار را ساده‌نویسی کند چرا که اغلب آثار این پژوهشکده از زبان ثقیل و دشوارفهم برخوردار است.

در انتهای این مراسم نیز از 13 اثر مکتوب و 4 اثر دیجیتال پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی به عمل آمد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

   

نظر شما