شناسهٔ خبر: 25781716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

خاویار ایرانی به آمریکا رفت؛ راه برنج خارجی باز شد

ايسنا : بارش برف سنگین در تهران و دیگر شهر های تهران و مخاطراتی که در پی داشت بخش زیادی از اخبار رسانه هار به سمت خود کشید؛ در این میان موضوع تفریغ بودجه و حواشی آن هم بخش دیگری از اخبار به خود اختصاص داد.

صاحب‌خبر -

پایتخت و دیگر شهرهایی که طعم بارش برف کم سابقه روزهای اخیر را چشیدند هنوز درگیر تبعات آن هستند؛ به طوری که امروز نیز صفحه اقتصادی ایسنا میزبان تعداد زیادی از تیترهای مربوط به بارش ها بود. از جمله مواردی که در روزهای برفی افتاد و عملا بخش زیادی از مردم را به خود مشغول کرد، موضوع افزیش قیمت خدمات در این ایام بود که چشمگیرترین این خدمات موضوع حمل نقل بود.

می توان گفت که انواع مختلف حمل نقل، از هوایی گرفته تا زمینی و با انواع مختلف مقاصد، از درون شهری گرفته تا بین شهری و حتی بین المللی از مبدأ شهرهای برف زده دچار اختلالات جدی شدند. به طوری که بنا بر گزارش ایسنا با وجود این که برنامه پروازی دو فرودگاه تهران به سمت عادی شدن حرکت می‌کند اما هنوز تعدادی از پروازها تاخیر دارند و مسافرانی هستند که پس از ۷۲ ساعت در فرودگاه ها سر گردانند. در گزارشی که به همین موضوع پرداخته است آمده که فرودگاه امام خمینی (ره) در جدیدترین اطلاعات خود اعلام کرده که پروازها در این فرودگاه در جریان است و دلیل تجمع مسافران آن نه مشکلات فرودگاهی که مشکلات ایرلاین‌ها در نهایی کردن مقدمات پرواز بوده است. این فرودگاه همچنین گفته تمام امکانات برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده و شب گذشته نیز به مسافران غذای رایگان داده‌اند. همچنین گفته میشود در فرودگاه مهرآباد طبق اعلام شرکت فرودگاه‌ها در دو روز گذشته بیش از ۷۰۰ نشست و برخاست انجام شده و طبق اعلام این شرکت پروازها به سمت عادی شدن حرکت می‌کنند. البته مشکلات مسافران در فرودگاه ها منحصر به لغو یا تاخیر پرواز ها نبود بلکه آنها با کرایه های نجومی تاکسی های فرودگاه هم مواجه شدند.

ماجرای گرانی تاکسی‌ها و روزهای برفی

افزایش کرایه تاکسی ها در روزهای برفی در فرودگاه ها نماند، بلکه در سطح خیابان های شهر نیز قیمت تاکسی ها بالا رفت. گرچه بالا رفته کرایه تاکسی ها و البته صرفا دربستی شدن آنها در شرایط بد جوی تازگی ندارد، ولی موضوعی که در این میان تازگی داشت افزایش قیمت های عجیب تاکسی های اینترنتی بود که حتی به دو برابر قیمت هم رسید. در گزارشی که برای پیگیری وضعیت قیمت گذاری تاکسی های اینترنتی به سراغ دبیر اتحادیه کسب و کار های اینترنتی رفت مطالب جالبی به چشم می خورد که از جمله آنها موضوع نبود عزمی از جانب هیات مدیره این اتحادیه برای نظارت بر قیمت گذاری ها و جای خالی نهاد های ناظر حامی حقوق مصرف کننده در این عرصه است. فرشاد وکیل زاده -دبیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی- در این گزارش گفت: یک کسب و کار موفق و منصف اگر یک یا دو روز در سال با بارندگی شدید مواجه شود، برای مجاب کردن رانندگان به سرویس دهی، تفاوت هزینه ها را از بودجه خود پرداخت می‌کند تا بتواند بازار را حفظ کند، نه اینکه با  افزایش نامتعارف قیمت، کل بار هزینه را بر دوش مصرف‌کننده بگذارد. البته این مواضع در جلسات اتحادیه نیز بیان می‌شود اما به نظر می‌رسد عزم جزمی برای رسیدگی به این مشکلات در اتحادیه وجود ندارد. مردم نباید اجازه ندهند که از اعتمادشان در این زمینه سوء استفاده شود.

خبر صادرات خاویار ایران برای اولین بار به مریکا جز اخبار قابل توجه اقتصادی بود؛ به طوری که در این خبر به گفته عباس رجایی - مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی- با مجوزی که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از سازمان FDA آمریکا دریافت شد سال گذشته حدود ۱۰ کیلوگرم خاویار طبیعی به آمریکا صادر شده که ارزشی بالغ بر ۶۰ میلیون تومان داشت. هم چنین در این خبر با اشاره به قیمت خاویار آمده است که خاویار پرورشی بسته به کیفیت آن بین ۲.۵ تا ۶.۵ میلیون تومان قیمت دارد و خاویار وحشی نیز که انحصارا در اختیار این شرکت است هشت تا ۱۲ میلیون تومان عرضه می‌شود که البته قیمت کنونی آن ۹.۵ میلیون تومان است. خبر دیگر قابل توجه تجاری در اقتصادی احتمال افزایش واردات برج هندی با لغو ممنوعیت واردات است که کفته می‌شود از سرگیری واردات برنج از سوی ایران ممکن است صادرات برنج باسماتی هند را افزایش دهد.

همه حواشی تفریغ بودجه

پرونده بودجه ۱۳۹۵ هنوز مختومه نشده است و گزارشاتی که از آن منتشر شده اصطکاکاتی را میان دولت و دیوان محاسبات به وجود آورد. از این موضوع منتشر کرد به تفضیل در باره موضوع تفریغ بودجه پرداخته شده و در بخشی از آن با اشاره به انتشار گزارش مستقل تفریغ بودجه توسط رئیس دیوان محاسبات به نقل از یک کارشناس نوع مواجهه دوت با گزارش دیوانم محاسبات را درست ندانسته و معتقد است رفتار دولت می‌تواند به نوعی موجب ایجاد تشویش در جامعه و شکل‌گیری علامت سوال‌های متفاوتی در بین عموم شود.

 

نظر شما