شناسهٔ خبر: 25781194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

تحولات آفریقا|درخواست ۱۴ شخصیت الجزایری از بوتفلیقه؛ دخالت آشکار فرانسه در انتخابات لیبی

۱۴ شخصیت الجزایری از رئیس‌جمهور این کشور خواستند که قدرت را تحویل داده و از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری خودداری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه العربی الجدید، 14 شخصیت سیاسی، اجتماعی و دانشگاهی در الجزایر با امضای نامه ای از عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور این کشور خواستند که در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد نشود.

این شخصیت ها از بوتفلیقه خواستند که قدرت را تحویل داده و به سخنان گروه های خبیث سوء استفاده گر که از او می خواهند برای پنجمین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود، گوش ندهد.

در این نامه آمده است: تنها تصمیمی که می تواند کشور را وارد مرحله جدیدی کند، عدم نامزدی بوتفلیقه در انتخابات پیش رو است.

این شخصیت ها تاکید کردند که پنجمین دوره ریاست جمهوری بوتفلیقه به دلیل کهولت سن و وضعیت سلامتی او، کشور را وارد بحران جدیدی خواهد کرد.

این افراد تاکید کردند که اطلاعاتی موثق حاکی از اقدام بوتفلیقه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

این نامه به امضای "احمد بن بیتور" نخست وزیر سابق الجزایر، "صالح دبوز" رئیس انجمن دفاع از حقوق بشر الجزایر، "عبدالغنی بادی" فعال حقوقی الجزایر، "سفیان جیلانی" رئیس حزب نسل جدید، "علی بن وإری" رئیس حزب نداء الوطن، "زبیده عسول" رئیس حزب اتحاد برای تغییر و پیشرفت رسیده است.

معارضان معتقدند که سفرهای اخیر بوتفلیقه برای بازدید از تاسیسات و زیرساخت ها در پایتخت الجزایر که ماه گذشته و در آستانه ماه مبارک رمضان صورت گرفت، به منزله آغاز اعلام نامزدی او است و این در حالی است که وی از آوریل سال 2013 میلادی دچار سکته شده و با ویلچر رفت و آمد می کند.

بوتفلیقه برای نخستین بار در انتخابات ریاست جمهوری سال 1999 با کسب بیش از 90 درصد آرای مردم بر کرسی ریاست تکیه زد. وی در انتخابات 2004 و 2009 هم برای بار دوم و سوم پس از تعدیل قانون اساسی که شرط دو دوره ریاست جمهوری را لغو کرد، به کاخ المرادیه راه یافت. بوتفلیقه در انتخابات قبلی ریاست جمهوری که در فروردین سال 1393 ه.ش برگزار شد، با کسب 81/53 درصد آرا برای چهارمین دور متوالی رئیس جمهور الجزایر شد.

وی طی دوران حکومت خود با بحران های سیاسی متعددی روبه رو بود که به لطف پول های نفتی و ذکاوت و تجربه دیپلماتیک خود به سلامت از آنها عبور کرد.

بازداشت مسئول سابق بخش جوانان ستاد انتخاباتی السیسی

نیروهای امنیتی مصر بامداد امروز یکشنبه "حازم عبدالعظیم" مسئول سابق بخش جوانان ستاد انتخاباتی عبدالفتاح السیسی را بعد از حمله به منزلش در حومه "التجمع الخامس" در شرق قاهره، دستگیر کردند.

فعالان نزدیک به عبدالعظیم گفتند که اشخاص نقابدار به منزل او حمله کرده و محتویات منزل او را تخریب کردند.

بازداشت عبدالعظیم در راستای کامل شدن موج سرکوب معارضان به ویژه فعالان شبکه های اجتماعی منتقد السیسی اندکی قبل از رونمایی از بسته اقتصادی دولت که بر اساس آن بهای سوخت و انرژی افزایش خواهد یافت، صورت گرفته است.

عبدالعظیم در ژانویه سال 2016 میلادی در افشاگری های خود علیه نظام السیسی گفته بود که نشست های تشکیل فهرست "فی حب مصر" که ائتلاف اکثریت پارلمانی (دعم مصر) از آن برخاست، در داخل مقر سازمان اطلاعات عمومی این کشور و با حضور "محمد بهاء أبو شقة" مشاور حقوقی السیسی و پسر او محمود السیسی برگزار شد.

وی همچنین گفته بود که در سال 2014 میلادی زمانی که جزو ستاد تبلیغاتی السیسی بود، حزب "مستقبل وطن" توسط سازمان اطلاعات جنگی برای حمایت از السیسی قبل از استعفای او از سمت وزیر دفاع و نامزدی برای ریاست جمهوری تاسیس شد.

تحرکات فرانسه برای مدیریت روند انتخابات در لیبی

یک منبع دیپلماتیک گفت که ریاست جمهوری فرانسه روز سه شنبه آینده کنفرانسی بین المللی زیر نظر سازمان ملل برای جمع کردن همه گروه های لیبی به منظور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار خواهد کرد.

در این کنفرانس که به ریاست امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و زیر نظر سازمان ملل برگزار می شود، فایز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی، خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی، عقیله صالح رئیس پارلمان لیبی و خالد المشری رئیس شورای عالی لیبی شرکت دارند.

هدف از برگزاری این کنفرانس فراهم کردن شرایطی برای برون رفت از بحران لیبی و مشخص کردن چارچوبی برای ادامه فعالیت نهادهایی است که توسط جامعه بین الملل به رسمیت شناخته می شود.

کاخ الیزه، 19 کشور از جمله 5 عضو دائم شورای امنیت، ایتالیا، مصر، تونس، چاد، امارات، قطر، کویت، ترکیه، الجزایر و مغرب را به این کنفرانس دعوت کرده است.

پیش از این در جولای سال 2017 میلادی نشست بین فایز السراج و خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی زیر نظر امانوئل ماکرون برگزار شد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما