شناسهٔ خبر: 25780472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اهداف فرانسه از برگزاری نشست لیبی در پاریس

R36348/P36355/S8,88,89/CT10

یک کارشناس مسائل استراتژیک لیبی با بیان " نشست طرف‌های لیبی در پاریس هیچ فایده‌ای ندارد"، هدف از برگزاری این نشست را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "عبدالله عثامنه" کارشناس مسائل استراتژیک و استاد روابط بین‌الملل لیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که نشست بین طرف‌های لیبی در فرانسه، هیچ فایده‌ای ندارد.

وی افزود: ابتکار فرانسه درباره لیبی، با هدف سلطه بر اوضاع این کشور است و این امر بحران را عمیق‌تر خواهد کرد.

عثامنه اظهار داشت: برخی از طرف‌های بین‌المللی از تلاش‌های فرانسه برای سلطه بر اوضاع لیبی اعتراض دارند، به‌ویژه اینکه این نقش بر عهده سازمان ملل است.

این کارشناس مسائل استراتژیک لیبی در ادامه گفت: وظیفه طرف‌های لیبی این بود که این نشست را تحریم کنند و در صورت شکست تلاش‌های سازمان ملل می‌توان درباره راه‌حل‌های داخلی گفت‌وگو کرد.

وی تاکید کرد که راه حل بحران لیبی باید به دست خود مردم لیبی محقق شود و دلیل اصلی اختلاف در لیبی دخالت خارجی است.

عثامنه افزود: انتخابات ریاست‌جمهوری برای جلوگیری از بحران‌های مختلف در داخل، امری ضروری است و نتایج این انتخابات هر چه که باشد بهتر از آنچه است که در گذشته محقق نشد.

یک منبع دیپلماتیک پیش از این گفت که ریاست‌جمهوری فرانسه روز سه شنبه آینده کنفرانسی بین‌المللی زیر نظر سازمان ملل برای جمع کردن همه گروه‌های لیبی به منظور برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور برگزار خواهد کرد.

فرانسه در دوره امانوئل ماکرون تلاش‌های خود برای دخالت در لیبی را گسترده‌تر کرده است.

سپتامبر سال گذشته میلادی نماینده سازمان ملل در امور لیبی نقشه راهی برای حل بحران لیبی اعلام کرد که این نقشه راه شامل اصلاح توافق صخیرات، برگزاری کنگره ملی آشتی، همه‌پرسی قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی است.

17 دسامبر سال 2015 میلادی (26 آذر 94) طرف‌های درگیر در لیبی توافقنامه‌ای را در منطقه الصخیرات مغرب امضا کردند که نتیجه آن تشکیل شورای ریاستی دولت وفاق ملی و شورای عالی دولت (نهاد مشورتی) بود. در لیبی دو گروه بر سر نفوذ و تصاحب قدرت با یکدیگر رقابت می‌کنند که گروه اول دولت وفاق ملی در طرابلس و دیگری نیروهای تحت فرمان خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش لیبی است که از حمایت پارلمان طبرق در شرق برخوردار است.

انتهای پیام/

نظر شما