شناسهٔ خبر: 25779769 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فریدون مجلسی: اروپا مایل به افزایش فشار به ایران نیست/ ایران می‌تواند هر لحظه از برجام خارج شود

دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: آنها مایل نیستند تحت سلطه آمریکا قرار بگیرند و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه اگر شرکت‌های اروپایی با ایران کار کنند جریمه می‌شوند موجب رنجیدگی اروپایی‌ها شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ یک تحلیلگر مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه باید برجام اروپایی را ادامه دهیم، تاکید کرد: هم از سوی ایران و هم از سوی اروپا این تمایل وجود دارد که این توافق بین‌المللی ادامه پیدا کند.

فریدون  مجلسی در ارتباط با برخی از شروط مطرح شده در ارتباط با ادامه مذاکرات با اروپایی‌ها جهت اجرای برجام اروپایی، اظهار عقیده کرد: به نظر می‌رسد همان طور که شرط قائل شدن برای اروپا از سوی ترامپ با واکنش اروپا روبرو شد، ممکن است مطرح شدن شروطی از طرف ما نیز با واکنش منفی آنها همراه باشد چرا که تعیین باید و نباید در فرهنگ اروپایی‌ها امری ثقیل‌تر از فرهنگ ایران است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه آنها سیاست‌های خود را بر اساس مبانی اصولی و منافعی که در نظر دارند اعمال می‌کنند، خواه برای آنها شرط گذاشته شود و خواه گذاشته نشود، خاطرنشان کرد: آنها مایل نیستند تحت سلطه آمریکا قرار بگیرند و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه اگر شرکت‌های اروپایی با ایران کار کنند جریمه می‌شوند موجب رنجیدگی اروپایی‌ها شده است، چنان‌که اروپایی‌ها در این ارتباط در اعتراض به آمریکایی‌ها گفتند که ما دست نشانده شما  نیستیم که بخواهید برای ما تعیین تکلیف کنید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مقامات سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در سخنان خود تاکید کرده‌اند که ما نمی‌توانیم شرکت‌های بزرگ اروپایی را مجبور کنیم که در ایران سرمایه‌گذاری کنند ولی آنها را تشویق به این موضوع خواهیم کرد، افزود: این دولت‌ها ابزارهایی برای تشویق شرکت‌ها جهت حضور در بازار ایران در اختیار دارند، باید از این ابزار استفاده کنند و با دادن امتیازهایی این شرکت‌ها را برای حضور در بازار ایران تشویق کنند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌دانند افزایش فشار به ایران، ممکن است ایران را به سمت اقدامات رادیکال سوق دهد و تمایلی ندارند که چنین اتفاقی بیفتد، تصریح کرد: به مذاکراتی که بین ایران و اروپا در ارتباط با ادامه برجام در حال صورت گرفتن است خوش‌بین هستم.

مجلسی با بیان اینکه فکر می‌کنم کسانی که در داخل فشار می‌آورند و تاکید دارند که ما باید از برجام خارج شویم، افراد صادقی نیستند، اظهار کرد: ایران می‌تواند هر لحظه از برجام خارج شود ولی قطعا در اینگونه تصمیم‌گیری‌ها باید به هزینه‌ها و فایده‌های آن توجه شود و به نظر می‌رسد که در حال حاضر بودن در برجام مفیدتر از خارج شدن از آن است.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها از رفتار آمریکا در ارتباط با برجام و دیکته کردن سیاست‌هایش به آنها ناخرسند هستند، افزود: باید مذاکرات را با اروپایی‌ها ادامه دهیم تا بتوانیم بر اساس منافع دو طرف به نتایج مورد نظر دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

نظر شما