شناسهٔ خبر: 25779667 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

فرار "کاوه مدنی" وزیر اطلاعات را به مجلس کشاند

منبع: تسنیم

نمایندگان مجلس از وزیر اطلاعات خواستند تا درباره فرار کاوه مدنی معاون بین الملل سازمان حفاظت از محیط زیست توضیح دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق،در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سوال 4 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر اطلاعات درباره فرار کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام وصول شد و به این ترتیب پرونده اتهامات جاسوسی فعالان محیط زیستی، وزیر اطلاعات را به مجلس کشاند.

چندی پیش نیز عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با استناد به هیئت تحقیق و تفحص تشکیل شده در دولت برای بررسی موضوع دستگیری این فعالان محیط زیستی، در مراسم روز تنوع زیستی مدعی شده بود که فعالان محیط زیستی که سال گذشته دستگیر شده‌اند جاسوس نیستند.

بیشتر بخوانید:

واکنش اژه‌ای به ادعای رئیس سازمان محیط زیست

چرا نهاد امنیتی راه فرار کاوه مدنی را هموار کرد؟

این اظهار نظر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست واکنش عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران را نیز در برداشت. وی در این باره گفته بود: مبنای اظهارات آقای کلانتری گزارش هیئت تشکیل‌شده از برخی وزرای دولت و معاون حقوقی ریاست جمهوری برشمرده است در حالی که این هیئت هیچ‌گونه دسترسی به پرونده و محتویات آن نداشته و بنابراین نه این گروه حق اظهارنظر و مداخله در پرونده جاری دارند و نه آقای کلانتری به‌عنوان رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور.

وی افزود: اساساً به‌لحاظ تفکیک قوا و واگذاری امر رسیدگی‌های قضایی به قوه قضاییه، تشخیص جاسوس بودن اقدامات متهمان از اختیارات مراجع قضایی است و هرگونه اظهار نظر در این خصوص از سوی مسئولان اجرایی و دیگر اشخاصی که اختیاری در این زمینه ندارند و در قانون دسترسی آن‌ها به پرونده قضایی تعریف نشده است، مغایر مقررات موجود بوده و به‌لحاظ غیرمستند بودن، ارزش استنادی ندارد.

جعفری دولت آبادی تاکید کرد: تحقیقات پرونده جاسوسی در پوشش فعالیت‌های محیط زیست در دادسرای تهران به‌زودی به پایان می‌رسد و دادستانی تهران نتیجه تحقیقات را با رعایت مقررات به استحضار عموم خواهد رساند.

دادستان تهران گفت: از دستگاه‌های دولتی و به‌ویژه آقای کلانتری به‌عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رفت به‌جای طرح چنین ادعاهای بی‌مبنایی، در خصوص کاوه مدنی و خروج وی از کشور توضیح دهد.

 یکی از حوزه‌هایی که اخیرا در کشورمان مورد سوء استفاده سازمان‌های جاسوسی غربی قرار گرفته، حوزه فعالان حفاظت از محیط زیست بود که در این رابطه نیز سال گذشته یک تیم جاسوسی توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر  شدند.

پس از آن نیز در فروردین ماه امسال بود که استعفای کاوه مدنی معاون رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خارج از کشور  و انتشار برخی عکس‌های نامناسب از وی در فضای مجازی شائبه دست داشتن وی در پرونده جاسوسان محیط زیستی را تقویت کرد.

فرار کاوه مدنی معاون عیسی کلانتری

فروردین ماه امسال  خبر استعفای از راه دور معاون بین الملل حفاظت از محیط زیست جنجال برانگیز شد. کاوه مدنی متولد سال 1360 مدرک کارشناسی عمران خود را از دانشگاه تبریز دریافت می‌کند برای ادامه تحصیل به سوئد می‌رود. وی پس از آن مدارک دکترا و پسا دکترا خود را از دانشگاه کالیفرنیا آمریکا دریافت می‌کند.

وی با آغاز کار دولت دوازدهم به دعوت عیسی کلانتری به ایران می‌آید و در شهریور ماه سال 96 معاون بین الملل حفاظت از محیط زیست می‌شود. مدنی در بهمن ماه همان سال در رابطه با پرونده جاسوسی فعالان محیط زیستی بازداشت و پس از بازجویی آزاد می‌شود.

کاوه مدنی در کنار عیسی کلانتری


در ایام تعطیلات نوروز و در زمانیکه کاوه مدنی با عنوان ماموریت از سازمان حفاظت از محیط زیست در خارج کشور به سر می‌برد تصاویر خصوصی وی در فضای مجازی متشر می‌شود و چند روز بعد، مدنی استعفای خودش را از انگلیس برای سازمان حفاظت از محیط زیست فکس می‌کند و دیگر به کشور باز نمی‌گردد.

این اقدام کاوه مدنی شائبه دست داشتن او در پرونده جاسوسی فعالان محیط زیست را بیشتر می‌کند تا جایی که دادستان تهران در واکنش به خروج مدنی از کشور می‌گوید: «اگر عده‌ای فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، ناشی از اهمیت تحقیقات مقدماتی در پرونده است و اگر امروز در برخی از سایت‌ها می‌خوانیم که فلان آقا از کشور خارج شده است، به پیش رفتن تحقیقات برمی‌گردد؛ چرا که برخی متهمان فهمیده‌اند که در حال نزدیک شدن به آن‌ها هستیم، حال اگر کسی از کشور خارج شده است، بالاخره روزی برمی‌گردد و به‌قول معروف، دیر و زود دارد اما سوخت‌وسوز ندارد.»

کاووس سید امامی جاسوس محیط زیستی

19 بهمن ماه سال گذشته بود که خبر خو کشی کاووس سید امامی مهره اصلی شبکه جاسوسی محیط زیستی منتشر شد و بازتاب وسیعی در رسانه‌ها پیدا کرد.

 کاووس سید امامی که در سال 1332 در ایران متولد شد و در اوایل دهه 50 برای تحصیل به آمریکا رفت. وی مدرک کارشناسی خود در رشته جامعه شناسی را از دانشگاه اوهایو دریافت کرد. وی سپس از اخذ مدرک دکتری خود در رشته جامعه شناسی از آمریکا در اوایل دهه 70 شمسی با اخذ تابعیت کانادا به ایران باز می‌گردد.

پدر کاووس سید امامی در زمان رژیم پهلوی دارای مسئولیت‌های متعددی بود که از جمله آنها می‌توان به معاونت وزارت بهدای  و نمایندگی چند دوره مجلس شورای ملی و مجلس سنا اشاره  کرد. جد پدری سید امامی نیز در زمان قاجار امام جمعه تبریز بوده و با دختر مظفرالدین شاه قاجار که چندان تقیدی به مبانی مذهبی نداشه و فرزندان خود را برای تحصیل  به مدارس کاتولیک می‌فرستاده است ازدواج می‌کند.

سید امامی پس از آنکه به ایران باز می‌گردد به عنوان استاد جامعه شناسی در دانشگاه امام صادق فعالیت‌ می‌کند و پس از آن در اوایل دهه 90 با راه اندازی موسسه میراث حیات وحش پارسیان، وارد فعالیت‌های محیط زیستی می‌شود. سید امامی در پوشش موسسه محیط زیستی‌اش و درقالب پروژه‌هایی برای حفاظت از یوز آسیایی، دست به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات برای سرویس‌های اطلاعاتی غربی می‌کرده است.

پروژه حفاظت از یوز آسیاسی از سال 1377 در ایران کلید خورد واز سال 1380 رسما کار خود را با حمایت سازمان ملل آغاز کرد و قرار شد تا ظرف مدت 4 سال به دستاوردهای بزرگی برسد.  اما سازمان ملل در سال 2009 از نحوه اجرای این پروژه در ایران ابراز نارضایتی می‌کند. در سال 92 دوباره پروژه یوز آسیایی در ایران فعال می‌شود و این  مرتبه یکی از بازیگران اصلی این پروژه موسسه میراث حیات وحش پارسیان به ریاست کاووس سید امامی است.

این موسسه با تمرکز فعالیت بر کویر مرکزی ایران بیشترین فعالیت خود را در این منطقه انجام می‌دهد. کوری مرکزی ایران منطقه ای است که بیشترین تست سامانه‌های موشکی و پدافندی جمهوری اسلامی در آن انجام می‌شود و موسسه سید امامی با نصب دوربین‌های پیشرفته‌ای که از خارج کشور تهیه می‌کرده است آخرین تغییرات جغرافیایی و اقلیمی که در زمین این مناطق به وجود می‌آمده را ثبت و برای سرویس‌های اطلاعاتی غربی ارسال می‌کرده است.

این اقدام سید امامی در حقیقت برای شناسایی سایت‌ها و شهرهای موشکی ایران انجام می‌شده است و در این مسیر سید امامی از مشاوره و راهنمایی کارشناسان اطلاعاتی امریکا و اسرائیل بهره می‌برده است.

میزان دارایی‌های سید امامی نیز تناسب با یک استاد دانشگاه نداشته است  و این فرد چند خانه را در محله دورس تهران خریداری می‌کند و همه آنها را از طرق تونل به هم متصل می‌کند تا در صورت لزوم برای فرار از آنها استفاده کنند.

بالاخره در روز 4 بهمن ماه کاووس سید امامی که از مدت‌ها پیش در تور سازمان اطلاعات سپاه قرار داشته به همراه سایر همدستانش دستگیر می‌شود. سید امامی ابتدا با استفاده از شیوه‌های ضد بازجویی که قبلا فراگرفته بود سعی در گمراه کردن ماموران امنیتی داشت اما وقتی از حجم اعتراف همدستانش علیه خودش آگاه می‌شود همه چیز را تمام شده می‌بیند و در روز 19 بهمن ماه در سلولش خود کشی می‌کند.

نظر شما