شناسهٔ خبر: 25779214 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

راه ابریشم مسیر ورود چین به افغانستان

چین با اجرای برنامه «راه ابریشم نوین» در تلاش است تا مسیر ورود خود به برنامه های بازسازی افغانستان را تسریع کند و در کنار کمک به رشد این کشور به تثبیت اوضاع منطقه ای هم مساعدت نماید.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /تا کنون چندین نشست هم در زمینه مسایل امنیتی میان چین، پاکستان و افغانستان برگزار شده است و طرفین راه های اجرای طرح های راه ابریشم برای مرتبط کردن کابل با این برنامه را مورد رایزنی گسترده ای قرار دادند.
در واقع چین امیدوار است که با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی مانند برنامه های اقتصادی و بازسازی در افغانستان، به پیشبرد راه ابریشم و توسعه افغانستان کمک کرده و سهم بزرگی در بازسازی این کشور داشته باشد.
اینکه چین می کوشد تا افغانستان را به کریدور اقتصادی پاکستان و چین متصل کند هم بخشی از این برنامه است هرچند این اقدامات چین نفوذ این کشور را در منطقه آسیای مرکزی و آسیای غربی افزایش خواهد داد.
چین سال هاست می کوشد تا جای پای خود را در این منطقه محکم کند و بر همین اساس می تواند مرزهای خود را با افغانستان و پاکستان منسجم تر کرده و از نفوذ عوامل تروریستی به خاک خود جلوگیری کند.
افغانستان هم طبیعتا به دلیل نگرانی های فزاینده ای که از وجود آمریکا دارد و به دلیل بی اعتمادی به این کشور از حضور گسترده تر چین در بازسازی خود استقبال خواهد کرد.
اگر چین بتواند برنامه ها را طبق خواست خود و با رایزنی این کشورها به پیش ببرد آن زمان به مبارزه با تروریسم نیز کمک خواهد کرد و باعث خواهد شد تا روابط پاکستان و افغانستان بهبود یافته و دو کشور، همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشند.
برقراری امنیت یکی از بزرگترین و مهمترین شاخصه ها برای پیشبرد موفق برنامه راه ابریشم جدید چین در آسیا است اگر چین در این بخش شکست بخورد آن زمان اجرای برنامه در قاره های دیگر هم با ناکامی روبرو خواهد شد.
اما چین برای اینکه بتواند این اهداف را عملی کند باید بتدریج فناوری ها و صنایع خود را به افغانستان انتقال دهد و کمک های مالی بیشتری در اختیار این کشور قرار دهد و راه را برای بازسازی هموار کرده و در عین حال رشد افغانستان را تثبیت کند تا بتواند بیشتر مورد اعتماد آن کشور قرار گیرد.
افغانستان در واقع دارای یک جایگاه بسیار راهبردی مهم در آسیای مرکزی و جنوبی است این کشور دارای منابع بسیار غنی است و با منطقه سین کیانگ در شمال غرب چین هم مرز است و برای همین چین به همکاری با این کشور بسیار اهمیت می دهد.
در واقع اکنون برای چین راه ابریشم به معنای اجرای کریدور اقتصادی در این منطقه و پیشبرد یک فرایند صلح است و همانند یک چارچوب عملی مهم و کاربردی به آن نگاه می کند که مزایای زیادی برای همه طرف ها خواهد داشت و باید به پیش سوق داده شود و برای این منظور امنیت و همزیستی مسالمت آمیز کشورها در منطقه برای پکن عامل حیاتی است.
آنچه به چین امکان بیشتری برای نفوذ می دهد این است که افغانستان و پاکستان جای خالی آمریکا را اکنون خوب احساس می کنند اما از این بابت نگران نیستند زیرا سیاست خارجی آمریکا همواره برای این کشورها دردسر ساز بوده است.
مدیر مطالعات سیاسی و اجتماعی آکادمی علوم اجتماعی چین معتقد است یکی از مشکلات اصلی کشورهای خاورمیانه از جمله افغانستان، مداخله قدرت های بزرگ در این منطقه از جمله آمریکا است که با دخالت های خود و برای کسب منافع، باعث تشدید تنش ها شده اند.
'لو جین' گفت: خاورمیانه از مهمترین بخش های جهان است که امنیت و ثبات آن به آسیا، اروپا و بسیاری از نقاط دیگر دنیا از جمله پیوند خورده است و به همین دلیل پکن به دنبال راهی برای کاهش تنش های این منطقه است.
به گفته وی آمریکا با سوء استفاده از شرایط موجود تلاش زیادی کرده است تا همیشه نقشی پیشرو در خاورمیانه داشته باشد این کشور پس از جنگ عراق و افغانستان دچار چالش های بسیاری شد و نتوانست به اهدافی که می خواهد دست یابد و قدرتش در خاورمیانه رو به افول گذاشت و امروز شاهد تضعیف واشنگتن در این منطقه هستیم.
لو اظهار کرد: چین همواره خواستار حل و فصل مسایل با دیپلماسی بوده است و به همین دلیل در مورد مشکلات افغانستان نیز معتقد به گفت و گو است.

یک کمربند یک راه فرصت‌ جدید برای توسعه
'جانان موسی زی' سفیر افغانستان در چین معتقد است طرح یک کمربند و یک راه فرصت‌های جدید برای توسعه منطقه به همراه می آورد و افغانستان نیز مایل است در این چارچوب، پروژه‌های موجود را با چین به پیش سوق داده و از این طریق از توسعه چین بهره ببرد.
او می گوید: افغانستان و چین به عنوان دو کشور مهم در مسیر جاده ابریشم با هم روابط دوستانه و همکاری راهبردی دارند.
به گفته وی افغانستان در حال اجرای یک برنامه توسعه ملی 10 ساله (از سال 2015 تا 2024) است در این راستا ادغام و تلفیق برنامه توسعه ملی دو کشور کلید موفقیت طرح یک کمربند و یک راه است.

چین از بازسازی افغانستان حمایت می کند
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز امیدوار به افزایش پشتیبانی همه طرف‎ها از بازسازی صلح‌آمیز افغانستان است و در عین حال از آمادگی خود برای تلاش پیوسته در جهت تحقق صلح پایدار در افغانستان خبر داد.
لو کانگ تصریح کرد: امیدوارم کشورهای منطقه و جامعه بین المللی پشتیبانی خود از کمک به بازسازی صلح‌آمیز افغانستان را افزایش داده و ضمن پیشبرد مدام روند آشتی ملی و رویارویی موثر با تهدیداتی مانند تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، به شرکت فعالانه این کشور در همکاری منطقه‎ای یاری و برای تحقق صلح پایدار و رونق گسترده در افغانستان و منطقه پیوسته تلاش کنند.

نظر شما