شناسهٔ خبر: 25777601 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قم| نگهداری از ۲۰۰۰ معلول توسط مراکز تحت نظارت بهزیستی در قم

R7854/P1357/S6,62/CT1

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: دو هزار معلول توسط بیش از ۴۰ مرکز نگهداری معلولان در استان قم نگهداری می‌شوند.

صاحب‌خبر -

رضا سلیقه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم با اشاره به حمایت‌های بهزیستی از معلولان اظهار داشت: بسیاری از معلولانی که خانواده‌ها شرایط نگهداری از آن‌ها را ندارند توسط مراکز تحت نظارت بهزیستی نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش مراکز تحت نظارت بهزیستی در استان قم در سال‌های اخیر افزود: در حال حاضر 300 مرکز اعم از مهدکودک و مراکز مشاوره‌ای و ترک اعتیاد و غیره در استان وجود دارد که 43 مرکز مربوط به نگهداری معلولان بوده که از حدود دو هزار معلول به‌صورت روزانه و شبانه‌روزی نگهداری می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان هزینه‌های نگهداری از معلولان دراستان قم تصریح کرد: بهزیستی و خانواده هرکدام موظف بوده به ترتیب 570 هزار تومان و 350 هزار تومان  بابت نگهداری از معلول پرداخت کنند که بهزیستی با توجه به تعداد معلولین و مبلغ مصوبه برای این کار، سالانه نزدیک به پانزده میلیارد تومان به مراکز نگهداری معلولان پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های نگهداری از معلولان تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌ها مبلغی که دولت مصوب کرده را نمی‌پردازند و یا افراد زیادی هستند که هویت آن‌ها مشخص نبوده و با دستور قضایی به این مراکز ارجاع داده‌ شده‌اند که این امر باعث ایجاد مشکل درزمینهٔ بودجه برای این مراکز شده است.

سلیقه با اشاره به خدمات متنوع بهزیستی در زمینهٔ معلولان ادامه داد: در کنار نگهداری و خدمات بهزیستی به معلولان موجود، بهزیستی در راستای پیشگیری از معلولیت نیز اقداماتی دارد که با توجه به ژنتیکی بودن نیمی از معلولیت‌ها، امیدواریم که آمار معلولیت در سال‌های آینده کاهش پیدا کند.

مدیرکل بهزیستی استان قم در مورد تست شنوایی در نوزادان در سال گذشته خاطرنشان کرد: در استان قم سالانه 25 هزار نوزاد متولد می‌شود که سال گذشته نزدیک به 20 هزار نوزاد در رابطه با شنوایی معاینه شده که از این تعداد، 40 نوزاد دارای مشکل شنوایی شناسایی شدند که  با توجه به شناسایی مشکل در سنین پایین با کاشت حلزون و اقدامات دیگر بهبود خواهند یافت.

انتهای پیام/ح

نظر شما