شناسهٔ خبر: 25777224 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ایران در رسانه‌های جهان عرب

نسخه روزنامه سعودی برای موضوع هسته‌ای ایران

برخی اعتراضات صنفی و ادعا‌های وزیر خارجه آمریکا و اتهام زنی وی به ایران مبنی بر ایجاد ناآرامی و بی ثباتی در منطقه مهم‌ترین محور‌های خبری شماره امروز برخی روزنامه‌های عرب زبان در مورد ایران است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: برخی روزنامه‌های عرب زبان و بیش از همه سعودی و اماراتی عناوینی را به موضوع اعتراض برخی رانندگان کامیون در ایران اختصاص داده و در تلاشی آشکار برای بزرگ نمایی آن مدعی شدند این اعتصاب‌ها به ۱۷۷ شهر ایران رسیده است.

در همین ارتباط روزنامه سعودی الحیات مدعی شد: اعتصاب رانندگان کامیون در ایران برای پنجمین روز پیاپی در حالی ادامه یافت که مسئولان در متوقف کردن آن ناکام ماندند تا جایی که رانندگان اتوبوس نیز به آنان ملحق شدند و همزمان با آن بسیاری از مغازه‌های در بازار در اعتراض به اوضاع معیشتی تعطیل شد.

این روزنامه همچنین در مطلبی با عنوان «اروپا پیشنهاد‌هایی را به تهران ابلاغ کرد، تدابیری برای نجات هسته‌ای» نوشت تهران اعلام کرد که یک مسئول اروپایی پیشنهاد‌ها و تدابیری برای مقابله با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای میان ایران و شش کشور ارائه کرده است.

 

روزنامه الریاض سعودی نیز با انتشار مطلبی مشابه نوشت: اعتصاب رانندگان خودرو‌های سنگین در ۱۷۷ شهر ایران برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت و رانندگان مینی بوس و تاکسی نیز در بعضی شهر‌ها از جمله شیراز و یزد به آنان ملحق شدند.

نسخه روزنامه سعودی برای موضوع هسته‌ای ایران

روزنامه عکاظ از دیگر روزنامه‌های سعودی با اشاره به اینکه منکر خوشحالی خود از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران نمی‌شود، تعجب خود را از شروط ۱۲ گانه آمریکا برای از سرگیری روابط با ایران ابراز داشت و نوشت: این کمترین چیزی است که انجام می‌شود.

"آمریکا و اسرائیل و ایران.. احتمالات هفت گانه" عنوان دیگری است که روزنامه عکاظ منتشر کرده و در آن به هفت سناریوی احتمالی در ارتباط با موضوع هسته‌ای پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرده است.

 

از نظر این روزنامه بهترین سناریو این است که ایران با گفت: وگو فقط در مورد برنامه اتمی و موشکی خود موافقت کند و آمریکا نیز بپذیرد و به آن اکتفا کند و تحریم‌های آمریکایی و بین المللی به تدریج برطرف شده و توافق جدیدی شکل بگیرد که سختگیرانه‌تر و امن‌تر از قبل باشد.

روزنامه البیان امارات متحده عربی در مطلبی با عنوان " پامپئو: عزم خود را برای مقابله با ایران در منطقه خاورمیانه جزم کرده‌ایم" نوشت: مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که ایران تهدید خطرناکی برای ثبات منطقه خاورمیانه و نیز امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود و واشنگتن عزم خود را برای مقابله با ایجاد ناآرامی در منطقه از سوی ایران با مشارکت متحدانش جزم کرده است.

روزنامه الاتحاد امارات هم با خبر ادعایی "گسترده شدن دایره اعتصاب تا ۱۷۷ شهر در ایران" مدعی شد: تحصن رانندگان کامیون‌ها در شهر‌های مختلف ایران دایره گسترده‌ای پیدا کرده و سبب بروز بحران در حمل و نقل از یک سو و کمبود سوخت از سوی دیگر شده است تا جایی که این اعتصاب تا کنون ۱۷۷ شهر در ۲۹ استان در سراسر ایران را در بر گرفته است.

نظر شما