شناسهٔ خبر: 25775745 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله العظمی مظاهری:

راه تهذیب نفس، انس با قرآن است/ تاکید بر مطالعه تفسیر برای عموم مردم

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر فراگیرشدن مطالعه تفسیر قرآن برای عموم مردم گفت: تنها راه تهذیب نفس روآوردن به قرآن کریم به عنوان کتاب آموزش و پرورش الهی و تجلی ذات باری‌تعالی است.

صاحب‌خبر -

راه تهذیب نفس، انس با قرآن است/ تاکید بر مطالعه تفسیر برای عموم مردم

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی حسین مظاهری، در سلسله جلسات اخلاق ماه مبارک رمضان به بحث قرائت و تدبر در قرآن تاکید کرد و با اشاره به آیه «...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَى وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ...؛ هر چه از قرآن ميسر مى ‏شود بخوانيد [خدا] مى‏داند كه به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود و [عده‏ اى] ديگر در زمين سفر مى كنند [و] در پى روزى خدا هستند و [گروهى] ديگر در راه خدا پيكار مى ‏نمايند پس هر چه از [قرآن] ميسر شد تلاوت كنيد» گفت: اولین گام که قرآن سفارش فرموده این است که تا می‌توانی قرآن بخوان، حال عمل کنی یا نکنی، در آن تدبر داشته باشی یا نداشته باشی؛ آنچه مهم است قرائت کن و حتی در حال بیماری و سفر و خط مقدم جبهه، هم تا می‌توانی قرآن را قرائت کند.

وی افزود: قرآن امر کرده که ما تا می‌توانیم قرآن بخوانیم، از رو باشد یا از حفظ، معنایش را بدانیم یا ندانیم، روبه قبله باشد و قرآن را ببینیم یا اینکه در راه باشد و کار داشته باشیم و یا نداشته باشیم؛ در همه حال باید قرآن ورد زبان ما باشد.

آیت‌الله مظاهری با بیان اینکه خواندن قرآن ثواب فراوانی دارد و چیزی را که ثواب آن به اندازه قرآن باشد نداریم عنوان کرد: به همین جهت در روایات آثار و ثواب‌های عجیبی برای قرائت قرآن ذکر شده است؛ در روایتی فرموده‌اند که اگر کسی سه مرتبه سوره توحید را بخواند ثواب یک ختم دارد و در ماه مبارک رمضان هم اگر یک آیه بخواند معادل یک ختم قرآن است که این ثواب از روی تفضل الهی است تا ما با قرآن مانوس شویم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در مجالس می‌نشینیم و سخن می‌گوئیم بدون اینکه فایده چندانی داشته باشد و خوب است در این مجالس هم قرآن بخوانیم عنوان کرد: مسئله دیگر تفسیر قرآن است؛ مسلمین صدر اسلام با اینکه سواد نداشتند ولی معانی قرآن را خوب می‌فهمیدند و درک می‌کردند؛ زیرا پیامبر(ص) روالشان این بود، ده آیه ده آیه قرآن را می‌خواند و معنای آن را برای مردم تفسیر می‌کرد.

وی با تمجید از بانو مجتهده امین بر لزوم تفسیرخوانی تاکید کرد و گفت: مستند این سخن آیه معروفی از قرآن است که فرموده «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ آيا در [معانى] قرآن نمى‏ انديشند اگر از جانب غير خدا بود قطعا در آن اختلاف بسيارى مى‏يافتند» چرا تدبر در قرآن ندارید و به تفسیر مشغول نمی‌شوید؛ زیرا اگر کسی تفسیر مطالعه نکند مهر غفلت بر او خورده است.

آیت‌الله مظاهری بیان کرد: اگر می‌خواهیم دل ما بر روی شیطان قفل و بر روی رحمت الهی باز شود باید با قرآن سر و کار داشته باشیم؛ من به جوانان توصیه می‌کنم که سخنان بیهوده اگر گناه نباشد فشار قبر دارد؛ بنابراین بالاترین ثواب و کار، مطالعه تفسیر قرآن بعد از قرائت آن است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن خود را کتاب آموزشی و پرورشی معرفی کرده است بیان کرد: قرآن فرموده پیامبر(ص) معلم آموزشی و پرورشی است و کتابش نیز همین طور است؛ قرآن همه چیز دارد و خودش مدعی تبیان بودن برای همه چیز است و رطب و یابس در آن وجود دارد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: قرآن کپی عالم وجود و تجلی ذاتی خداست و به قول امام خمینی(ره) که برخی اوقات می‌فرمودند خداوند با همه اسماء و صفاتش حتی اسماء و صفات مخفی که تنها در نزد انبیاء است، تجلی کرده است و تجلی دوم کرد و اهل بیت(ع) پیدا شدند.

وی افزود: ما اگر بخواهیم ضلالت نداشته باشیم باید با این دو بال سر و کار داشته باشیم، همان که بیش از هزار مرتبه پیامبر بر روی آن سفارش کرده است که روایت را عامه و خاصه نقل کرده‌اند که حتی در لحظه آخر مرگ، روایت ثقلین «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی، ما ان تمسکتم بها لن تضلوا ابدا» را خواندند.

آیت‌الله مظاهری عنوان کرد: همیشه مخصوصا در ماه رمضان باید از گناه اجتناب کنیم و گناه اصلا و ابدا در زندگی ما نباشد و از این‌ها مهم‌تر، تهذیب نفس که کار سختی است ولی باید وجود داشته باشد تا انسان کم کم صفات رذیله را از دل دور بریزد و حسادت و دنیاطلبی، ریاست طلبی و امثال این مسائل را نداشته باشد؛ قرآن کتاب آموزش و پرورش اخلاق است و باید به واسطه آن مهذب بشویم.

این مرجع تقلید با تاکید مجدد بر اینکه بهترین راه برای تهذیب نفس انس با قرآن و اهل بیت(ع) است تصریح کرد: قرآن بر عمل و رابطه با مردم سفارش زیادی دارد و باید ما هم این رویه و منش را داشته باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما