شناسهٔ خبر: 25774034 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

عزیزی:

خرید و فروش آسان مواد مخدر در حاشیه شهرها/ وجود 10 تا 13 میلیون حاشیه نشین در کشور/ 30 درصد جمعیت مشهد حاشیه‌نشین است

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان وجود 10 تا 13 میلیون حاشیه نشین در کشور از خرید و فروش آسان مواد مخدر در حاشیه شهرها انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

عبدالرضا عزیزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، تمرکززدایی را عمده علت گسترش حاشیه نشینی دانست و با انتقاد از وجود 10 تا 13 میلیون حاشیه نشین در کشور، گفت: متاسفانه 60 درصد پول کشور در تهران انباشته شده و افراد برای رسیدن به شغل بهتر و پول بیشتر به تهران مهاجرت و به سبب وضعیت مالی نامناسب حاشیه های پایتخت را برای زندگی انتخاب می کنند.

کلانشهر مشهد با جمعیت 3 میلیونی یک میلیون و 400 هزار نفر حاشیه نشین دارد

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کلانشهر مشهد با جمعیت 3 میلیونی، یک میلیون و 400 هزار نفر حاشیه نشین دارد، افزود: در حالی که نسبت استاندارد حاشیه نشینی در کلانشهرها یک به هشت است اما بیش از 30 درصد جمعیت مشهد و بجنورد حاشیه نشین هستند.

سهل انگاری مسئولان نسبت به تمرکززدایی علت اصلی شیوع حاشیه نشینی در کلانشهر مشهد

وی سهل انگاری مسئولان نسبت به تمرکززدایی را علت اصلی شیوع حاشیه نشینی در کلانشهر مشهد دانست و گفت: حاشیه نشینی ثمره سیاست گذاری های اشتباه است و در حال حاضر نیز نمی توان نسبت به کنترل مهاجرت و حاشیه نشینی استان‌های خراسان رضوی و شمالی اقدام کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، کمبود امکانات و فقر اقتصادی را در مهاجرت روستاییان و استان های محروم به کلانشهرها موثر دانست و ادامه داد: حاشیه نشینان بر اساس قانون از امکانات شهری محروم هستند البته در اولین نشست مقام معظم رهبری با سران قوا در آبان ماه سال 94 رهبری  بر ضرورت کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاکید کردند و تمامی وزارت خانه ها را مکلف کردند که امکانات شهری مانند آب، برق، گاز و تلفن را به حاشیه نشینان ارائه کنند.

عزیزی با بیان اینکه 10 میلیون حاشیه نشین تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی رایگان قرار گرفتند، تصریح کرد: این افراد هیچ گونه خدمات بهداشتی و درمانی تاکنون دریافت نکرده بودند و تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

لزوم توجه جدی به اتخاذ تدابیر ویژه جهت پیشگیری از حاشیه نشینی

نماینده مردم شیروان در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم توجه جدی به اتخاذ تدابیر ویژه جهت پیشگیری از حاشیه نشینی، گفت: باید به گونه ای اقدام کرد که مردم رغبتی برای مهاجرت از روستاها و مناطق محروم و روی آوردن به حاشیه نشینی نداشته باشند.

ماندگاری در روستاها مستلزم توجه به ایجاد اشتغال پایدار

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ماندگاری در روستاها را مستلزم توجه به ایجاد اشتغال پایدار دانست و ادامه داد: دولت علاوه بر شاخص های توسعه باید گامی جدی در جهت اشتغال پایدار در روستاها بردارد.

وی افزود: دولت باید مشوق ها و امتیازاتی مانند ارائه وام ارزان قیمت و معافیت های مالیاتی را برای روستاها و شهرهای محروم در نظر بگیرد تا رغبت تولیدکنندگان و سرمایه گذاران برای فعالیت در این مناطق افزایش، امر اشتغال تحقق و با کاهش حاشیه نشینی و آسیب های ناشی از حاشیه نشینی مواجه شویم.

خرید و فروش آسان مواد مخدر در مناطق حاشیه نشین

این نماینده مردم در مجلس دهم، از خرید و فروش آسان مواد مخدر در مناطق حاشیه نشین انتقاد کرد و گفت: ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار داشته و افغانستان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر جهان است،؛ پیش از حمله آمریکا در سال 2002 به افغانستان طالبان کشت خشاش را در افغانستان ممنوع کرده بود اما 5 هزار هکتار به صورت قاچاقی کشت می شد و در واقع میزان حداقلی کشت 5 هزار هکتار و حداکثری 83 هزار هکتار بود اما در حال حاضر نزدیک به 300 هزار هکتار در افغانستان مقابل دیدگان سازمان ملل کشت و این کار با حمایت های بانکداران آمریکایی نجیب زادگان انگلیسی انجام می شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس دهم، ادامه داد: با تمامی تلاش ها برای مقابله با مواد مخدر اما باز هم نتوانستیم از ترانزیت مواد مخدر جلوگیری کنیم و شاهد خرید و فروش آسان مواد مخدر در کشور به ویژه در حاشیه شهرها هستیم.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: بر این باورم که برای جلوگیری از فراگیر شدن خرید و فروش مواد مخدر در اغلب مناطق بهتر است در شهرستان ها مکان مشخصی تحت نظر پلیس برای خرید و مصرف مواد مخدر در نظر گرفته شده تا مصرف به صورت کنترل شده انجام شود و مصرف کنندگان در این مکان بتوانند مواد مصرفی خود را مصرف و پلیس با خرید و فروش مواد مخدر در اماکن دیگر به شدت برخورد کند./

پایان پیام

نظر شما