شناسهٔ خبر: 25773671 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

دستور کاهش تولید به قطعه‌سازان داده نشده است

ما قطعات بدنه برای چند مدل از خودرو‌های داخل را، هم به‌صورت تک‌سورس و هم به شکل سورس‌های موازی تولید می‌کنیم، اما در هیچ مورد دستور افزایش یا کاهش تولید از سوی خودروساز دریافت نکرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز، صنعت خودرو کشور این روز‌ها بیش‌از هر زمان دیگری با ابهامات متعدد در زمینه‌های مختلف مواجه است. نوسانات و افزایش نرخ ارز، عدم تخصیص دلار، محدودیت واردات، مشکلات موجود در زمینه تامین مواداولیه و… ازجمله مواردی هستند که این روز‌ها به چالش‌هایی جدی در این حوزه تبدیل شده‌اند. در این شرایط نگرانی‌هایی نیز در خصوص حفظ تیراژ تولید یا احتمال کاهش آن بنا به ضرورت به وجود آمده است. تا جایی که برخی شنیده‌های تایید نشده حاکی از آن است که خودروسازان به قطعه‌سازان دستور کاهش حجم تولید قطعات را داده‌اند. بر این اساس روزنامه «دنیای خودرو» طی گفت‌وگو با فعالان و تصمیم‌گیران این بخش از صنعت، صحت و سقم این موضوع را پیگیری کرد. اظهارات مطرح‌شده در این زمینه همه نشان از رد و تکذیب این خبر دارد.

وزارت صنعت مخالف جدی کاهش تولید

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران در این رابطه، ضمن رد این موضوع، گفت: «اتفاقا ما این موضوع را در یکی از جلسه‌های اخیر در حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کردیم و برخی از قطعه‌سازان پیشنهاد دادند باتوجه‌به بحران‌های فعلی و دشوارشدن فرآیند انتقال ارز و پول و… خودشان تیراژ تولید را کاهش دهند. اما صالحی‌نیا معاون وزیر صمت تاکید کرد که وزارتخانه به هیچ عنوان چنین مجوزی نخواهد داد و قطعه‌سازان باید با همین تیراژ تولید خود را ادامه دهند.»
مازیار بیگلو با بیان اینکه تاکید وزارت صمت بر این است که قطعه‌سازان و خودروسازان به هر نحو باید تولید را ادامه دهند، اظهار کرد: «بر این اساس گفته می‌شود اگر مشکلی در زمینه تولید وجود دارد، باید برای آن راهکار بیابند؛ بنابراین باید بگویم موضوع کاهش حجم تولید، به هیچ‌کدام از قطعه‌سازان ابلاغ نشده است.»

روند افزایشی تولید در ایران‌خودرو

در بخش دیگری از پیگیری‌ها، مدیر بازرگانی داخلی یکی از شرکت‌های تامین کاتالیست در صنعت خودرو در واکنش به این موضوع، با توضیح اینکه نامه‌هایی که طی هفته‌های اخیر به این شرکت رسیده باعث شده است در روز‌های تعطیل پنجشنبه و جمعه نیز مجبور به کار اضافه در سه شیفت شویم، اظهار کرد: «البته ممکن است این موضوع برای سایر قطعه‌سازان اتفاق افتاده باشد. اما شرکت ما تک‌سورس است و تولیدکننده‌های کاتالیست دیگری نیستند که بتوانند این قطعه را برای خودروسازان تامین کنند، به همین دلیل درصورت قطع‌شدن واردات در این زمینه، فشار تولید در شرکت ما افزایش خواهد یافت و فکر می‌کنم این موضوع در مورد ما برعکس اتفاق بیفتد.»
حسین انصاری همچنین با بیان اینکه این شرکت در جریان طرح این موضوع نیست و بحثی هم در مورد آن نبوده است، اظهار کرد: «اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد تولید به‌خصوص در ایران‌خودرو بیشتر روند افزایشی داشته است.»
به گفته وی، وقتی واردات قطعه کاهش یابد یا حذف شود، طبیعتا تامین قطعات مورد نیاز باید توسط قطعه‌سازان داخل انجام شود و فشار بیشتری در این بخش ایجاد خواهد شد. انصاری درمورد حجم تولید کاتالیست نیز افزود: «در حال حاضر ۷۰درصد نیاز داخل توسط شرکت ما تامین می‌شود و ۳۰درصد دیگر وارداتی است. بر این اساس حتی اگر تولید خودرو کاهش یابد، احتمالا همه نیاز داخل باید توسط این شرکت تامین شود.»

خودروسازان سفارش روزانه می‌گذارند

نایب‌رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان نیز با بیان اینکه چنین موضوعی شنیده نشده و به‌نظر نمی‌رسد واقعیت داشته باشد، گفت: «ما قطعات بدنه برای چند مدل از خودرو‌های داخل را، هم به‌صورت تک‌سورس و هم به شکل سورس‌های موازی تولید می‌کنیم، اما در هیچ مورد دستور افزایش یا کاهش تولید از سوی خودروساز دریافت نکرده‌ایم.»
مهدی مطلب‌زاده با توضیح این موضوع که بار‌ها و در شرایط مختلف شاهد کاهش یا افزایش تولید خودروسازان بوده‌ایم، اظهار کرد: «اما در هیچ‌کدام از این شرایط، به‌طور مستقیم به قطعه‌ساز دستور تغییر در حجم تولید داده نشده است.»
به گفته وی، ارسال قطعات بر مبنای نیاز روز خودروساز (MRP) صورت می‌گیرد. در این فرایند خودروساز سفارش روزانه می‌گذارد و بعد از آن براساس مسافت موجود میان خودروساز و قطعه‌ساز، از ۲۰ساعت تا ۲ روز زمان وجود دارد تا قطعه‌ساز محصول را به انبار خودروساز برساند. مطلب‌زاده با اشاره به سیستم رایج در این فرایند، تاکید کرد: «به این ترتیب خودروساز بدون اینکه دستوری به قطعه‌ساز بدهد، میزان خرید خود را کاهش یا افزایش می‌دهد و حداقل طی ۴۰سال گذشته کاهش یا افزایش تولید قطعه‌سازان با دستور مستقیم خودروساز صورت نگرفته است و میزان تولید، بر اساس میزان سفارش خودروساز تنظیم می‌شود.»
وی در پاسخ به این سوال که درصورت کاهش یا قطع واردات قطعات به کشور، آیا قطعه‌سازان توان تولید نیاز داخل خودروسازان را دارند یا خیر، افزود: «قطعاتی که در حال حاضر تولید می‌شود، در این شرایط هم تامین خواهد شد. اگرچه بعضی از مواداولیه و اجزای موردنیاز قطعه‌سازان وارداتی است و اگر نتوانند آن‌ها را تامین کنند، طبیعتا نمی‌توانند این نیاز را تامین کنند.»

منبع:دنیای خودرو

نظر شما