شناسهٔ خبر: 25773024 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اجرای ۱۳ پروژه بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر توسط مردم خوزستان

گروه اجتماعی ـ مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با اشاره به اقدامات عمده مردم خوزستان در بازسازی حرم‌های مطهر از سال ۸۹ تاکنون گفت: با توجه به این اقدامات مردم ما از سال ۹۳ تاکنون در زمینه کمک به حرم‌ها نمونه هستند، مردم ما انصافاً همت بالایی دارند و باید از این مردم قدردانی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری جشنواره «نشان محبت» امروز یکشنبه ششم خرداد در سالن اجتماعات ستاد بازسازی عبتات عالیات خوزستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان در آغاز سخنان خود با اشاره به اقدامات مردم خوزستان در 13 پروژه بازسازی عتبات، گفت: با توجه به اقدامات ویژه‌ای که مردم ما در بازسازی عتبات داشته‌اند، از سال 93 تا الان استان نمونه هستیم؛ یعنی مردم ما نمونه هستند.

وی با بیان اینکه مردم خوزستان حضور قابل قبول و نقش بسیار خوبی در بازسازی عتبات داشتند، گفت: مردم ما در دنیا بی‌نظیر هستند که از داشته‌ها و نداشته‌های خود برای بازسازی حرم‌های اهل‌بیت(ع) کمک می‌کنند. مردم ما انصافاً همت بالایی دارند و باید از این مردم قدردانی شود.

موسوی در ادامه پروژه‌های انجام شده توسط مردم خوزستان را معرفی کرد و گفت: اولین پروژه استان، مرمت ایوان طلای حرم علوی بود که بانوان خوزستان 27 کیلوگرم طلا به این پروژه اهدا کردند و صفر تا صد این پروژه توسط مردم خوزستان انجام شد. ساخت شش درب حرمین عسکریین(ع) و همچنین مرمت و بازسازی گنبد حضرت امیرالمؤمنین(ع) که با کمک مردم خوزستان و تولیت حرم انجام شد، دیگر پروژه‌های انجام شده توسط مردم استان بودند.

مردم خوزستان کارهای بزرگی در سوریه انجام دادند

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، بازسازی و مرمت نقاط آسیب‌دیده حضرت حضرت زینب(س) را از دیگر پروژه‌های انجام شده ستاد استان عنوان کرد و افزود: سال 95 حرم حضرت زینب(س) مرمت شد و در کنار آن مصلای حرم نیز بازسازی شد. طلای گنبد حرم حضرت زینب(س) توسط بانوان آبادانی تأمین شد.

وی ادامه داد: مردم خوزستان کارهای بزرگی در سوریه انجام داند؛ تأمین سیستم اطفای حریق حرم، آب تصفیه و رفوی فرش‌های حرم از جمله کارهای انجام شده است. نقطه‌ای از حرم حضرت زینب(س) باقی نماند که مردم خوزستان تعمیر و بازسازی نکرده باشند. نیروهای ما از سال 92 تاکنون در حرم حضرت زینب(س) بدون وقفه کار می‌کنند.

موسوی اظهار کرد: پروژه دیگر ساخت و نصب قاطع‌های داخل حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که کار بسیار زیبا، با ماندگاری 400 تا 500 سال انجام شد. هزینه این کار توسط یک خیر تأمین شد. همچنین دو درب حرم حضرت مسلم‌بن عقیل نیز که نصب آنها امروز تمام می‌شود در آبادان ساخته شدند و هزینه آن توسط مردم استان و برخی استان‌های دیگر تأمین شد.

کالا محور شدن نذورات

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت: در سال 97 با رعایت مسائل شرعی مردم، نذورات کالامحور را شروع کردیم. به این معنا که نیازهای حرم را شناسایی کنیم، آنها را در استان خریداری و سپس به حرم‌ها ارسال کنیم. با این کار صرفه‌جویی خوبی در ساخت دو درب انجام شد.

وی گفت: کار بزرگ و مهم دیگری که در کاظمین انجام شد، مسقف کردن نه‌هزار و 350 متر از خیابان صاحب‌الزمان(ع) حرم کاظمین است که به منظور رفاه حال زائران انجام شد. تأمین آب تصفیه حرم حضرت ابوالفضل(ع)،‌ نصب دو کتیبه در سردر حرم حضرت امام حسین(ع)، تهیه سه هزار و 700 تن سیمان برای کربلا و سامرا، 200 دستگاه کولر اسپیلت برای حرم امام حسین(ع) از جمله کمک‌های مردم خوزستان به حرم‌ها است؛ این‌ها اقدامات عمده مردم خوزستان از سال 89 تاکنون است.

ساخت هزار متر مربع از صحن حضرت زهرا(س) توسط مردم خوزستان

موسوی با اشاره به پروژه‌های در حال اجرا توسط مردم گفت: حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) تا قبل از بازسازی، 11 هزار مترمربع بود، الان 300 هزار مترمربع شده است. اولین پروژه در حال انجام توسط مردم خوزستان، توسعه حرم علوی با مشارکت در ساخت صحن حضرت زهرا(س) که سهمیه استان خوزستان ساخت 2 هزار مترمربع از این صحن است. تاکنون هزینه ساخت هزار متر تأمین شده و نیمی از آن باقی مانده است.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان ادامه داد: پروژه دیگر ساخت مهمان‌سرای حرم حضرت زینب(س) است. در حال حاضر ساختمان پنج طبقه‌ای در حرم در دست ساخت است که مراحل سفت‌کاری آن پایان یافته و نازک‌کاری آن در دست انجام است. این مضیف بنا به درخواست حرم ساخته شده و در آینده‌ای نزدیک حیاط حرم نیز مسقف می‌شود. پروژه دیگر صحن حضرت زینب(س) در کربلای معلی است که چیزی حدود 600 هزار مترمربع از تل زینبیه تا خیمه‌گاه را دربرمی‌گیرد. سهم مردم خوزستان دوهزار مترمربع است.

وی خاطرنشان کرد: ساخت  قاطع‌های حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت ابوالفضل(ع) و امامین عسکریین(ع) از پروژه‌های دیگر استان است که یک خیّر خوزستانی ساکن تهران هزینه آن را تأمین کرده و کارگاه آن هم اکنون در آبادان برپا شده است. ساخت صندوق‌های امانت‌داری در سامرا نیز توسط مردم استان انجام خواهد شد. هزار و 500 امانت‌داری برای سامرا ساخته می‌شود که کارگاه آن در آبادان آغاز به کار کرده است و این صندوق‌ها تا قبل از اربعین باید آماده شوند.

موسوی با بیان اینکه بازسازی حرم‌های مطهر انجام شده و در حال حاضر وارد مرحله توسعه برای زوار شده‌ایم، اعلام کرد: نصب آبسردکن کار دیگری است که توسط مردم استان در دست انجام است. به این منظور 25 آبسردکن در استان ساخته شد که ده تا در سامرا، ده تا در کاظمین و پنج تا هم در کربلا نصب می‌شوند.

برگزاری جشنواره «نشان محبت» در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع)

وی در پایان از برگزاری جشنواره «نشان محبت» با هدف تقدیر از خیرانی که در بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر مشارکت کردند، خبر داد و گفت: این جشنواره در ماه مبارک رمضان به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) در کل کشور برگزار می‌شود. در استان خوزستان ساعت 20، چهارشنبه 9 خرداد در گیت بوستان برگزار خواهد شد و شبکه دو سیما این مراسم را به صورت مستقیم پخش خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما