شناسهٔ خبر: 25772995 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

سفر سی‌مرغ به باغ موزه هنر ایرانی

باغ‌موزه هنر ایرانی با کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه «سی‌مرغ: پرندگان در فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی» را برپایه نسخه‌های خطی و آثار تاریخی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برپا کرد.

صاحب‌خبر -
سفر سی‌مرغ به باغ موزه هنر ایرانی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه «سی‌مرغ» برپایه پژوهشی درباره نقش پرندگان در فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی که در نسخه‌های خطی و آثار تاریخی نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران تصویر شده‌اند، نمایی دگرگونه از حضور پرندگان در آثار فرهنگی- تاریخی دوره‌های گذشته ارایه می‌دهد. این نمایشگاه، 63 تابلوی تصویر آن پرندگان را دربرمی‌گیرد که در نسخه‌های خطی و آثار تاریخی همچون لاکی، سکه، جلد، قاب‌آینه‌ها و قلمدان‌های گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نقش بسته‌اند. این نمایشگاه، جایگاه مهم پرندگان در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی را روایت می‌کند.

نمایشگاه سی‌مرغ با هدف گسترش بیش‌تر فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی، شناساندن گوشه‌ای از گنجینه نفایس کتابخانه و موزه ملی ملک، همچنین افزایش ذوق و سلیقه همگانی برپا شده است.

نمایشگاه «سی‌مرغ؛ پرندگان در فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی» از آغاز تا پایان خرداد 1397 در باغ‌موزه هنر ایرانی به نشانی «تهران، خیابان ولی‌عصر (عج)، بالاتر از چهارراه پارک‌وی، خیابان شهید فیاضی (فرشته)، خیابان بوسنی و هرزگوین، سه‌راه دکتر حسابی» از دوستداران فرهنگ و هنر میزبانی می‌کند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است. ساختمان این گنجینه تاریخی در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جای دارد. برپایه سفارش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این گنجینه، بیرون‌بردن آثار و اشیای آن از ساختمان ممنوع است، از این‌رو کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف گسترش و تبلیغ آموزه‌های فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، بسته‌هایی نمایشگاهی از تصویر آثار گوناگون خود فراهم آورده است که در همکاری‌های فرهنگی با نهادها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی، برای نمایش در آن‌ها ارایه می‌دهد.

نظر شما