شناسهٔ خبر: 25772640 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

دستور پخت شیرینی لطیفه به صورت مرحله‎ای

ابتدا فر رو روی روشن می‌کنیم و روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم می‌کنیم. سینی فر رو کاغذ روغنی می‌اندازیم و بعد آرد سفید رو با نشاسته ذرت و به همچنین بکینگ پودر مخلوط و ویسک می‌کنیم و بعد دو تا سه بار از الک رد می‌کنیم.

صاحب‌خبر -
سرویس سبک زندگی فردا: شیرینی لطیفه از اون دسته از شیرینی هاست که بر خلاف ظاهرش، طرز تهیه راحتی داره. یک شیرینی فوق العاده و منحصر به فرد که با وجود لایه ترد رویه، مغز نرمی داره و وقتی با خامه همراه بشه، به یکی از جذاب‌ترین شیرینی‌ها که توی ایران خیلی طرفدار داره تبدیل میشه. با این تفاسیر امروز قراره با هم طرز تهیه این شیرینی خیلی خوشمزه رو با هم ببینیم. در ادامه همراه ما باشین.

مواد لازم برای تهیه شیرینی لطیفه

آرد نول (همه کاره) ۸۰ گرم
نشاسته ذرت ۲۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
کرم تارتار ۱/۲ قاشق چایخوری
شکر ۱/۲ پیمانه
بکینگ پودر ۱/۲ قاشق چایخوری
وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری
خامه فرم گرفته ۱ پیمانه
خلال یا پودر پسته برای تزئین

مراحل تهیه شیرینی لطیفه

ابتدا فر رو روی روشن می‌کنیم و روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم می‌کنیم. سینی فر رو کاغذ روغنی می‌اندازیم و بعد آرد سفید رو با نشاسته ذرت و به همچنین بکینگ پودر مخلوط و ویسک می‌کنیم و بعد دو تا سه بار از الک رد می‌کنیم.

مخلوط کردن بکینگ پودر با ارد ونمک

مرحله بعدی، جدا کردن سفیده‌ها از زرده هاست. بهتره تخم مرغ‌ها رو از قبل در محیط آشپزخونه قرار بدیم تا با محیط هم دما بشن. سفیده‌ها رو با دقت از زرده‌ها جدا می‌کنیم و در دو ظرف جداگانه می‌ریزیم. دقت می‌کنیم تا ظرفی که قراره سفیده‌ها داخل اون قرار بگیرن و همزده بشن، کاملاْ خشک و تمیز باشه.

جدا کردن زرده‌ها از سفیده

سپس کار رو با همزدن سفیده‌ها ادامه میدیم، سفیده‌ها رو با همزن برقی می‌زنیم تا کمی حجم بگیره و حباب‌های هوا رو به وفور داخلش ببینیم. حالا کرم تار تار رو به سفیده‌ها اضافه میکنیم و باز به همزدنمون ادامه میدیم.

اضافه کردن کرم (پودر) تارتار به سفیده‌های زده شده

بعد نیمی از شکری رو که داشتیم کم کم به سفیده اضافه می‌کنیم و همونطور به زدن ادامه میدیم تا سفیده کم کم کاملاً سفید رنگ، حجیم و کشدار بشه. تو این مرحله سفیده حالت فرم گرفته پیدا می‌کنه به صورتی که اگر ظرف رو برعکس کنیم، سفیده‌ها از ظرف نمی‌ریزن.

اضافه کردن تدریجی شکر به سفیده‌های نخم مرغ

در مرحله بعد مابقی شکر رو به زرده‌ها اضفه می‌کنیم و با دور متوسط همزن اونقدر هم میرنیم تا رنگ زرده‌ها روشن بشه و یک مخلوط کشدار به دست بیاد.

مخلوط کردن بقیه شکر با زرده‌های جدا شده

حالا سفیده‌ها رو به زرده‌ها اضافه می‌کنیم و به آرومی، دو تا سه دور سفیده و زرده رو به صورت دورانی یا روبانی با هم مخلوط می‌کنیم.

اضافه کردن سفیده فرم گرفته به مخلوط زرده و شکر

سپس مخلوط آرد رو به سفیده و زرده اضافه می‌کنیم و با به همون صورت و بدون اینکه با هم زدن زیاد، پف مواد رو بخوابونیم، آرد رو به خورد مواد می‌دیم تا یک مخلوط یکدست به دست بیاریم.

اضافه کردن مخلوط اآردی به سفیده و زرده

مخلوط آماده است تا داخل قیف ریخته بشه و با یک ماسوره گرد ساده متوسط یا حتی با بریدن سر قیف، به صورت دایره‌های متحدالشکل و با اندازه‌های یکسان روی سینی فر که قبلاً کاغذ انداختیم، ریخته بشه.

یکدست شدن مخلوط

بعد از اینکه به وسیله قیف و با فاصله از مایه شیرینی روی سینی ریختیم، مقداری پودر قند رو روی دایره‌ها الک می‌کنیم و بعد سینی رو داخل فر، در طبقه وسط قرار می‌دیم.

پاشیدن پودر قند روی خمیر لطیفه

۱۰ تا ۱۲ دقیقه اجازه پخت به شیرینی می‌دیم و بعد از این مدت، سینی رو از فر خارج می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا نان‌ها خنک بشن. سپس خامه فرم گرفته رو داخل یک قیف می‌ریزیم و روی یک طرف از نان‌ها خامه میزنیم و بعد نان دیگه رو روی نان اول قرار می‌دیم و با مقداری خلال یا پودر پسته تزئین می‌کنیم.
 
منبع: 2نفره

نظر شما