شناسهٔ خبر: 25771019 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برخورد غیرحرفه‌ای سایت فدراسیون کاراته در عصر رسانه‌ها/ تداوم اظهارنظرهای احساسی آقای سرمربی!

R1434/P1435/S3,30/CT7

در حالی که شب گذشته مسابقات لیگ جهانی کاراته در بلغارستان برگزار شد اما سایت فدراسیون کاراته در اقدامی غیرحرفه‌ای به پوشش ناکامی بازیکنان جوانان تیم ملی نپرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، رقابت‌های لیگ جهانی کاراته  بلغارستان از روز شنبه(5 خردادماه) با حضور  1850 کاراته کا از 71 کشور جهان در شهر "صوفیه" برگزار شد و نمایندگان کاراته ایران با کسب نشان برنز محمد کاظمی‌پور به کار خود در این رقابت‌ها خاتمه دادند.

کاظمی‌پور، کاراته‌کا قزوینی که با هزینه شخصی در وزن 76- کیلوگرم مبارزه می‌کرد، در دور اول "جاکوب ماتجکا" از جمهوری چک را 4 بر صفر شکست داد و سپس با حساب 2 بر یک از سد "آلین کنستانتین" از رومانی گذشت. اودر دور سوم "تئودور رانچف" از بلغارستان را  2 بر یک از پیش برداشت و در گام‌ چهارم "کریستین ویلیامز" از هلند را شکست داد.

نماینده وزن 76- کیلوگرم ایران در مبارزه پنجم با "ساچکوسکای" از بلاروس پس از تساوی صفر بر صفر، با رای داوران برنده از تاتامی خارج شد.کاظمی‌پور در نیمه نهایی نیز 3 بر صفر مغلوب "ماکسیم گایورنسکای" از روسیه شد و در دیدار رده بندی هم "ساکی یاما" ژاپنی را شکست داد و بر سکوی سوم لیگ جهانی بلغارستان ایستاد. 

تیم‌های جوانان کشورمان نیز با ترکیب علیرضا حیدری، علیرضا فرجی، ابوالفضل میرزایی، نوید محمدی و عرفان داودی در بخش پسران و لیلا برجعلی، فاطمه خنکدار، مبینا حیدری، نگین آلتونی در بخش دختران در این رقابت‌ها حاضر شده بودند و  مبینا حیدری در وزن 59- کیلوگرم دختران با حضور در جایگاه پنجم و  علیرضا فرجی در وزن 61- کیلوگرم با حضور در جایگاه هفتم بهترین عملکردهای ممکن را کسب کردند.

نکته مهم در این میان، برخورد غیرحرفه‌ای سایت فدراسیون کاراته در انعکاس خبر شکست نمایندگان کشورمان در این مسابقات بود و این بار برخلاف همیشه و تمامی رویدادها هیچ خبری مربوط به نتایج نمایندگان کشورمان روی خروجی سایت فدراسیون قرار نگرفت. سایت فدراسیون کاراته حتی خبر کسب مدال برنز توسط کاظمی‌پور را به دلیل اینکه او با هزینه شخصی از قزوین در این مسابقات حاضر شده بود را نیز منعکس نکرد تا از دیدگاه خود در عصر رسانه‌ها کمکی به فدراسیون برای جلوگیری از ترکش‌های احتمالی این شکست انجام داده باشد.

این اتفاقات نیز در حالی بود که کانال فدراسیون در یکی از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده مانند همیشه از ابتدای مسابقات به پوشش نتایج نمایندگان کشورمان پرداخت اما رفته رفته با تداوم سریال شکست‌های جوانان کاراته ترجیح داد دیگر خبری روی خروجی خود قرار ندهد.همه این اتفاقات در حالی است که پیش از شروع این مسابقات، سایت فدراسیون کاراته از خبر تشکیل اردوهای تیم‌های جوانان تا بازدید رئیس و دبیر فدراسیون کاراته از اردوهای تیم ملی را پوشش داد اما در پایان با توجه به نتایج ضعیف تیم جوانان صلاح را بر عدم پوشش این ناکامی روی خروجی خود قرار داد.

ناکامی که با توجه به اتفاقات رخ داده در پایان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا که منجر به استعفای مهران بهنام‌فر، مصاحبه‌های او علیه بازیکنان جوانان تیم ملی و حتی بازگشت او به تیم ملی، قابل پیش‌بینی بود و به نظر باعث از بین رفتن اعتماد بین کادرفنی تیم ملی و بازیکنان جوانان تیم ملی شده است. بهنام‌فر در سال‌های اخیر موفق به کسب نتایج بسیار خوبی همراه با تیم‌های پایه در مسابقات آسیایی قزاقستان و جهانی اسپانیا شده بود و حتی در مسابقات ژاپن نیز در رده نوجوانان به مقام قهرمانی و در رده جوانان با یک اتفاق از قرار گرفتن روی سکو بازماند. اما نکته بسیار مهم با وجود سال‌ها تجربه او در عرصه قهرمانی و مربیگری اظهارنظرهای احساسی او است که بعد از پایان مسابقات قهرمانی آسیا آغاز وهمچنان تداوم دارد.

اینکه مربی موفقی همچون بهنام‌فر که از لحاظ فنی هیچ تردیدی در توانایی‌های او وجود ندارد با یک ناکامی بر علیه بازیکنان جوانان خود که تازه در ابتدای راه پروسه کسب سهمیه المپیک جوانان قرار دارد، مصاحبه و تمامی تقصیرات را گردن او بیاندازد، باعث از بین رفتن اعتماد متقابل و ایجاد فشار روانی شود. فشاری که او در تاتامی احساس خواهد کرد و از ترس شکست و مصاحبه‌های بعدی از نمایش توانایی‌های خود نیز غافل بماند.

همیشه پیروزی و شکست اصل‌های جدا نشدنی رقابت‌های ورزشی هستند،که در برخی اوقات مانند نتایج تیم جوانان در ژاپن مرز باریکی بین آنها وجود دارد. اتفاقات صوفیه و ناکامی تیم‌های پسران و حتی دختران با وجود قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا می توانند علل متعددی از جمله خستگی بازیکنان و فاصله کوتاه برگزار این مسابقات بعد از قهرمانی آسیا داشته باشد اما اینکه بهنام‌فر باز هم بعد از نتایج جوانان در این مسابقات برای توجیه ناکامی از حضور تیم دوم ایران صحبت کند، نشان از ناپختگی سرمربی تیم ملی در مسائل روانی دارد.

با شنیدن این اظهارنظرها باید از سرمربی تیم ملی سوال کرد آیا نفرات اول انتخابی تیم ملی حتی با وجود حضور و موفقیت در قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک جوانان از لحاظ شرایط سنی امکان حضور در المپیک را داشتند که او چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است؟ در غیر این صورت دیگر نباید مدام به استفاده از تیم دوم اشاره کرد و باز هم با روح و روان بازیکنان جوان تیم ملی بازی کرد. اینکه نفرات اول تیم ملی شرایط سنی همراهی تیم‌های جوانان را نداشتند به اشتباه محاسباتی مسئولان فدراسیون و کادرفنی تیم ملی باز می‌گردد و دیگر جای گله‌ و منت گذاشتنی باقی نمی‌گذارد. هیچ ایرادی نیز ندارد سرمربی یک تیم حتی با وجود نداشتن هیج تقصیری و فقط برای برداشتن فشار از روی بازیکنانش گاهی اوقات شکست‌ها را گردن گیرد تا در ادامه ابزار او که همان بازیکنان هستند فرصت ریکاوری روحی و فنی برای درخشش در ادامه راه را داشته باشند. 

بهنام‌فر همچنان یکی از بهترین مربیان کاراته ایران است و در این موضوع نیز هیچ شکی وجود ندارد اما از امروز او باید تغییری در اظهارنظرهای احساسی خود ایجاد کرده تا منجر به از بین رفتن رابطه اعتماد استاد و شاگردی نشود. تداوم این روند قطعا زنگ خطری برای کاراته ایران در آستانه کسب سهمیه برای حضور در نخستین المپیک  تاریخ این رشته است اما اتخاذ تصمیمات درست و بازگرداندن حس اعتماد از دست رفته که بسیار سخت است، می‌تواند نوید روزهای روشن را در تاتامی کرواسی با کسب سهمیه المپیک نوجوانان آرژانتین در پیش داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما