شناسهٔ خبر: 25770512 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نماینده ویژه کانادا مامور اعمال فشار بر رهبر میانمار شد

خبرگزاری فرانسه از اوتاوا گزارش داد: جاستین ترودو نخست وزیر کانادا برای اعمال فشار بر رهبر میانمار به منظور حل بحران آوارگان روهینگیایی، نماینده ویژه انتخاب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در بیانیه ای که از طرف ترودو در کنفرانس بین المللی کمک به آوارگان روهینگیا در ژنو خوانده شد، آمده است که کانادا میزان کمک های بشردوستانه سال جاری خود را برای آوارگان به دو برابر افزایش می دهد و به ۲۰ میلیون دلار می رساند.

همچنین به موجب این بیانیه، قرار است «باب ری» نماینده ارشد سابق پارلمان کانادا اجرای این ماموریت را برعهده گیرد. وی در جریان ماموریت خود خواستار حل و فصل بحران انسانی و امنیتی در میانمار می شود و وضعیت آوارگان روهینگیایی را مورد توجه قرار می دهد.

ری همچنین توصیه های لازم را در مورد بهترین روش های حمایت افراد آسیب دیده و بی خانمان بر اثر بحران جاری در میانمار، در اختیار نخست وزیر کانادا قرار می دهد.

ترودو در بیانیه فوق در خصوص بحران انسانی و امنیتی در ایالت راخین میانمار و به ویژه ظلم و ستم به اقلیت مسلمان روهینگیا ابراز نگرانی کرده است.

نخست وزیر کانادا ماه گذشته در تماس تلفنی با آنگ سان سوچی رهبر میانمار، از وی خواست به خشونت در کشورش پایان دهد. 

براساس این گزارش، بیش از 600 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از اواخر ماه اوت (شهریور ماه) از خشونت و حملات در ایالت راخین در شمال میانمار گریخته اند.

اقلیت روهینگیا طی چند دهه به طور حساب شده ای از حقوق اولیه خود در کشور میانمار که عمدتا بودایی هستند، محروم شده اند.

براساس اعلام بازرسان سازمان ملل، نیروهای امنیتی میانمار در تازه ترین اقدام های سرکوبگرایانه، مردم غیر مسلح از جمله کودکان را هدف شلیک گلوله قرار داده و مرتکب خشونت های گسترده جنسی شده اند. 

سوچی که شهروند افتخاری کانادا و دارنده جایزه صلح نوبل است، به دلیل اتخاذ موضعی نامشخص در مورد بحران ایالت راخین و مسلمانان روهینگیا مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

نظر شما