شناسهٔ خبر: 25770328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فتح خرمشهر، فتح ارزش ها بود

این رزمندگان روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه تجهیزات دشمن به گونه ای بود که با اتکا بر قدرت مادی خود هرگز باور نداشت رزمندگان ما بتوانند بر

صاحب‌خبر - این رزمندگان روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه تجهیزات دشمن به گونه ای بود که با اتکا بر قدرت مادی خود هرگز باور نداشت رزمندگان ما بتوانند بر این تجهیزات غلبه و آنها را از خرمشهر بیرون کنند، افزودند: اما رزمندگان ما با قدرت ایمان و اراده قوی خود توانستند دشمن را شکست و نشان دهند که قدرت معنوی بر قدرت مادی غالب است.
یکی از رزمندگان و فرماندهان سالهای دفاع مقدس گفت: خرمشهر در سایه قدرت ایمان و اراده جوانان این مرز و بوم آزاد شد و فتح این شهر سرافراز، فتح ارزش هاست
' اکبر نصراصفهانی ' افزود: در عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، تجهیزات دشمن به گونه ای بود که دشمن با اتکا بر قدرت مادی خود باور نمی کرد، رزمندگان ایرانی بتوانند از آن عبور کنند.
وی افزود: ولی رزمندگان ما با قدرت ایمان و اراده، این موانع را دور زدند و نشان دادند، قدرت معنوی بر قدرت مادی غلبه دارد.
این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: رژیم بعثی در برابر حرکت رزمندگان اسلام از انواع موانع، مین و سیم های خاردار استفاده کرده بود و حتی تمامی شهر را به جز نقاطی که برای خودشان مفید بود تخریب کرده بودند.
وی توضیح داد: دشمن بعثی در اطراف شهر نیز با نصب تیرهای آهن های عمودی و قراردادن خودروها و ماشین آلات امکان هلی برن نیروها ( انتقال نیرو از هوا به زمین ) برای ایران از بین برده بود.
این فرمانده سالهای دفاع مقدس و فاتح خرمشهر، اظهار کرد: اطمینان دشمن از نفوذ ناپذیری خرمشهر به گونه بود که وقتی رزمندگان اسلام را مشاهده می کردند که فوج فوج مزدوران عراقی را دستگیر می کردند، دچار وحشت شده بودند.
وی ادامه داد: در عملیات بیت المقدس وضعیت به گونه ای بود که یک نوجوان 14ساله بسیجی به واسطه رعب و وحشتی که در دل دشمن افتاده بود، 200-300 عراقی را به عقب منتقل می کرد و در مجموع 19 هزار نفر از نیروهای دشمن تسلیم شدند که در نوع خود در جهان بی سابقه است.
وی با بیان اینکه مهمترین رمز پیروزی این عملیات در درجه اول ایمان به خدا و ولایت پذیری بود، خاطر نشان کرد: رزمندگان به واسطه روحیه ولایت پذیری در برابر قدرت مادی دشمن هیچگاه مایوس نمی شدند.
نصر اصفهانی تحمل سختی ها را از دیگر رموز فتح خرمشهر بیان کرد و افزود: رزمندگان با وجود شهادت برخی از همرزمانشان، توانستند تجهیزات و تسلیحات این عملیات را بیش از 13 کلیومتر در گِل و لای بسیار چسبنده آن مناطق، حرکت دهند تا بتوانند با دور زدن دشمن به جاده خرمشهر تا مرز برسند.
وی خاطرنشان کرد: امروز نیز ایمان، ولایت پذیری، مایوس نشدن، توجه داشتن به هدف و حرکت به سمت آن و حرکت در مسیر ارزش ها ضامن موفقیت است.
یکی از خلبانان بالگرد نوع کُبرا و نویسنده کتاب 'وقتی پلنگ خواب است' نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به صحنه هایی از فتح خرمشهر، گفت: حماسه فتح خرمشهر کار خدا بود و از زمین و آسمان حماسه، ایثار و فداکاری و رشادت موج می زد.
سرهنگ خلبان بازنشسته ' حسین وکیلی ' با اشاره به رشادت یکی از خلبانان بالگرد کبرا به نام شهید نصر الله تفضلی گفت: این شهید یکی از تانک های دشمن را به رغم موقعیتی که امکان هدف قرار گرفتن بالگردش وجود داشت، مورد اصابت راکت خود قرار داد و زیبایی این رشادت که توسط دوربین ها ضبط شده بود منجر شد، بارها و بارها این صحنه در رسانه ها منتشر شود.
وی خاطر نشان کرد: البته بالگرد این خلبان که یکی از خلبانان شجاع، نترس، فداکار، شریف، آرام، متین و سلیم النفس هوانیروز بود در یکی دیگر از عملیات ها مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و به همراه یکی دیگر از خلبانان هوانیروز به نام شهید رادفر آسمانی شدند.
این استاد خلبان بالگرد تهاجمی کبرا، خلوص، پاکی، سلامت نفس و همت رزمندگان اسلام را یکی از رموز موفقیت عملیات بیت المقدس عنوان کرد و افزود: مسئولان نیز در این عملیات و سال های دفاع مقدس به مردم اعتماد کرده بودند و دفاع را مردمی کردند و همین اعتماد و مردمی کردن دفاع یکی از رموز پیروزی ما در دفاع مقدس بود.
وی با بیان اینکه امروز با جبهه های دیگری در عرصه اقتصاد، سیاست و فرهنگ مواجه هستیم، تصریح کرد: مسئولان اگر دفاع در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را مردمی کنند و ظرفیت های مردم را باور و مردم را در این عرصه ها سهیم کنند، قطعا پیروزی های دیگری رقم خواهد خورد ولی اگر از این ظرفیت عظیم غفلت شود، هیچ جبهه ای اعم از نظامی، اقتصادی و فرهنگی آینده خوبی نخواهد داشت.
همچنین یکی دیگر از فرماندهان زرهی پاسدار در سالهای دفاع مقدس اظهارکرد: فتح خرمشهر زمانی رقم خورد که به توانایی و ظرفیت های خود متکی شدیم.
' محمدرضا یادگاری ' در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: این پیروزی، رویکرد دشمن نسبت به ایران را تغییر داد و دشمن فهمید با قدرتی عظیم و مردمی مواجه است.
وی خاطرنشان با اشاره به اینکه سقوط خرمشهر موجب تضعیف روحی و شدت یاس در برخی افراد شده بود، گفت: برخی افراد گمان می کردند آنچه از دست رفته است دیگر قابل دوباره گرفتن نیست ولی فتح خرمشهر امیدی را بوجود آورد که نشان داد مقاومت و ایستادگی نتیجه خواهد داد.
این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه مقاومت نیز بی شک از دفاع مقدس و فتح خرمشهر سرچشمه گرفته است.
این فرمانده سال های دفاع مقدس گفت: یکی از درس های پیروزی عملیات بیت المقدس این است که با دست خالی می توان ایستادگی کرد و دشمن را به عقب راند و دفاع از حق بن بست ندارد.
فرماندهانی که در این گزارش با آنها مصاحبه شد هر سه برادر شهید و از فاتحان خرمشهر هستند.
فرمانده قرارگاه عملیاتی سید الشهدا(ع) نیز در جمع رزمندگان نیروهای مسلح در گلستان شهدای اصفهان بااشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر وحدت نیروهای مسلح عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس هر جا وحدت وجود داشت به هم ‌افزایی رسیدیم که نمونه آن عملیات فتح المبین و در ادامه عملیات بیت‌ المقدس بود و د راین عملیات ها نیروهای مسلح با فرماندهی حضرت امام (ره) به پیروزی‌های بزرگی دست یافتند.
سردار سرتیپ ' محمدجواد استکی ' بااشاره به مقاومت نیروهای سپاه، ارتش و مردم در زمان محاصره خرمشهر توسط رژیم بعث عراق گفت: کمتر از 500 نفر بیش از 34 روز این شهر را نگه داشتند و از 150 پاسداری که در خرمشهر به فرماندهی شهید ' جهان ‌آرا ' بودند تنها چند تن باقی ماندند و تسلیم نشدند تا به شهادت رساندند.
وی در ادامه تاکید کرد: بعثی ‌ها حدود 2 سال با ایجاد استحکامات در خرمشهر، 30 هزار نیرو در این شهر مستقر کرده بودند و ' صدام ' گفته بود اگر خرمشهر را پس گرفتند من کلید بصره را به ایران می‌دهم ولی با این وجود نتوانستد بیش از یک روز خرمشهر را حفظ کنند و 19 هزار نفر از آنها در این عملیات اسیر شدند.
این فاتح خرمشهر خاطر نشان کرد: صدام و غربی‌ها باور نمی‌کردند و حتی برای برخی از ما نیز باور کردنی نبود که خرمشهر با این شرایط آزاد شود و به همین خاطر بود که امام فرمودند؛ ' خرمشهر را خدا آزاد کرد'.
وی با بیان اینکه این عملیات با تدبیر و دعای امام راحل انجام شد، گفت: پس از مراحل دوم و سوم این عملیات که تعداد شهدای ما زیاد شده بود ' محسن رضایی ' فرمانده وقت سپاه برای اجرای مرحله چهارم از امام کسب تکلیف کرد و امام فرمان حمله داد.
سردار استکی با اشاره به بیان رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیش رو بودن خرمشهرهای جدید، گفت: امروز شاهد خط و جبهه مقاومت در عراق، سوریه و لبنان هستیم و این حاصل خون شهدا و راه رزمندگان عملیات بیت المقدس است.
وی در پایان با اشاره به زیاده ‌خواهی‌ دشمنان اظهارکرد: امروز شاهدیم که اگر یک قدم عقب نشینی کنیم، دشمن صد قدم جلو می ‌آید اما درسی که خرمشهر به ما داد اینکه اگر مانند دوران دفاع مقدس حرف ولی فقیه را آویزه گوشمان قرار دهیم و تسلیم دشمنان نشویم قطعا موفق خواهیم شد.
گ/ 7134/ 2093
انتهای پیام

نظر شما