شناسهٔ خبر: 25770190 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

با حضور استاد حقوق بین الملل در برنامه جهان آرا

بذر برجام سال ها پیش کاشته شده بود/ هدف برجام حذف امنیت ایران است

خبرگزاری میزان- برنامه تلویزیونی جهان آرا شنبه شب پنجم خردادماه با حضور دکتر ابومحمد عسکرخانی و با موضوع بررسی شروط رهبری برای اروپایی ها در زمینه برجام، از شبکه افق پخش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی شبکه افق سیما، چهارمین برنامه از سری جدید جهان‌آرا با موضوع "بررسی شروط رهبری برای ادامه برجام" ‌شنبه شب 5 خرداد سال 1397 روی آنتن این شبکه رفت.

در دیدار بیش از یک ساعت رهبر معظم انقلاب با مسئولین نظام در مراسم افطاری دوم خرداد، مقام معظم رهبری چند باید را برای وفادار بودن ایران به برجام مطرح کردند که در واقع تضمین‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران باید از اروپا بگیرد. عوامل جهان‌آرا بر آن شدند به تحلیل فصل جدیدی از برجام بدون امریکا و با حضور اروپایی‌ها و ادامه این روند بپردازند.

مهمان برنامه دکتر ابومحمد عسکرخانی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و وحید یامین‌پور مجری بود.

عسکرخانی در خصوص عملکرد منتقدان دانشگاهی برجام گفت: از یک طرف سیاست‌گذاران به دانشگاهی‌ها بدبین هستند و از طرف دیگر دانشگاهی‌ها معتقدند در مشورت با آنها غفلت شده است. اعتراض دانشگاهیان، از جمله خود من با حضور در ده‌ها کنفرانس بین‌المللی داخلی و خارجی و نوشتن مقالات متعدد مطرح شد، اما متأسفانه صدای دانشگاهی‌ها به طریقی کنترل و مهار شد.

وی با اشاره به برخی توافق‌های قبلی، از جمله امضای پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای (CTBT) تصریح کرد: بذر برجام قبلاً کاشته شده است.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران توضیح داد: امریکایی‌ها از طریق قوانین نرم و هوشمند درصدد اضمحلال سه ضلع مثلث ثبات امنیت، فرهنگ و اقتصاد ایران هستند.

وی افزود: قوانین نرم برجام، FATF و کاتسا علیه امنیت ایران، تحریم‌های اقتصادی ISA علیه اقتصاد کشورمان و سند 2030 در کنار مصوبات کنگره برای دخالت در ایران علیه فرهنگ ما به کار می‌روند.

عسکرخانی پیش از پرداختن به شروط رهبری تأکید کرد: چرا در سند مادر ضمانت کافی در نظر گرفته نشده است؟ چرا اروپایی‌ها و اتحادیه اروپا از اول وارد این قضیه شدند و سه کشور غیر اروپایی انتخاب نشدند؟ 

عسکرخانی: دولت‌های اروپایی بر بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی اروپایی کنترلی ندارند

وی به سه مانع در تضمین اروپا اشاره کرد و برشمرد: اول اینکه دولت‌های اروپایی بر بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی اروپایی کنترلی ندارند. تحریم دوست و قوانین ضد تحریم دومین مانع تضمین‌های اروپایی‌ها در مورد ایران است. سوم اینکه اتحادیه اروپا انسجام سابق را ندارد و قضیه تا حدی از کنترل اتحادیه اروپا خارج است.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران علت حفظ برجام از سوی اروپایی‌ها را ایفای نفش زندانبانی برای ایران مطرح کرد و اظهار داشت: اروپایی‌ها نه مایل و نه قادر هستند در برجام کاری را به نفع ایران انجام دهند و در واقع به دنبال خریدن زمان برای اجرای سیاست‌های امریکا و در عین حال امتیاز گرفتن برای خودشان هستند.

وی با اشاره به بند 3 برجام که داشتن هر گونه سلاح هسته‌ای نه صرفاً بمب هسته‌ای را برای ایران ممنوع کرده است شرح داد: پس از این آنها به دنبال گرفتن بازدارندگی‌های متعارف ایران یعنی موشکی ما و سپس بازدارندگی‌های نامتعارف یعنی سایبری و بعد از آن بازوهای امنیتی ما یعنی سپاه و ارتش و کنترل و از بین بردن آنها هستند و در نهایت بقای هر ایرانی به خطر می‌افتد.

عسکرخانی خاطرنشان کرد: اینها صحبت از حقوق بشری می‌کنند که حق حیات اولین مورد آن است، اما با قوانین نرم علیه ملت ایران دارند حق حیات را از بین می‌برند.

انتهای پیام/

نظر شما