شناسهٔ خبر: 25770146 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

دو سناریو پیش روی الحاق ایران به FATF

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دو سناریو پیش روی الحاق ایران به FATF وجود دارد، سناریو اول این است که FATF در راستای توافق هسته‌ای انجام می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
باشگاه خبرنگاران: احمد بخشایشی کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره به موضوع الحاق ایران به FATF، اظهار داشت: دو سناریو پیش روی الحاق ایران به FATF وجود دارد، سناریو اول این است که FATF مکمل برجام و در راستای توافق هسته‌ای انجام می‌گیرد و، چون برجام به سرانجام خوبی نرسیده، پس این ۴ لایحه FATF هم مثبت نیست و نباید به آن ملحق شویم.

وی تصریح کرد: سناریو دوم این است که برخی می‌گویند ما باید برای مقابله با پولشویی، شفافیت در کشور را به وجود بیاوریم، چرا که ما در داخل نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و بهتر است از بیرون از کشور به ما فشار بیاورند تا مقداری شفافیت بیشتری در موضوع مالی کشور صورت گیرد.

بخشایشی با بیان اینکه چهار لایحه در رابطه با مبارزه با پولشویی در FATF وجود دارد، بیان کرد: مسائلی، چون تأمین مالی تروریسم و مقابله با تأمین مالی تروریسم در این سازمان بررسی و پیگیری می‌شود و از سوی دیگر FATF برای کارگزار بانکی فعالیت می‌کند و در صورتی که ما به آن ملحق شویم می‌تواند به شفاف‌سازی در تعامل بین بانک مرکزی ایران با بانک‌های دیگر کمک می‌کند.

FATF مکمل برجام

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: ما در موضوع FATF باید نگاه کنیم که توافق برجام به کجا می‌رسد، چرا که FATF مکمل برجام است، حال اگر برجام به نتیجه برسد، مشکلی نیست و می‌توانیم این ۴ بند FATF را تصویب کنیم.

وی ادامه داد:، ولی اگر توافق هسته‌ای به نتیجه مطلوبی نرسد، الحاق به لایحه ۴ گانه کارگروه ویژه مبارزه با پولشویی تحت عنوان FATF عملا به درد ما نمی‌خورد و بی‌فایده‌ای است، مگر اینکه ما اطلاعات خودمان را بیشتر در اختیار آن‌ها قرار دهیم و نوعی خود تحریمی برای خودمان ایجاد کنیم.

بخشایشی با بیان اینکه وقتی ما به FATF ملحق بشویم، بایستی شفاف‌سازی کنیم و نام نهادهایمان را در اختیار بانک‌های خارجی قرار بدهیم، افزود: این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها راحت‌تر حرکت‌های ما را بفهمند و تحریم‌های بیشتری را علیه ما اعمال می‌کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه در مبارزه با پولشویی یا مقابله با تأمین مالی تروریسم ما نباید اجازه بدهیم پولی به تروریسم‌ها برسد، تصریح کرد: تعریف ما و غربی‌ها از تروریسم متفاوت است، مثلا ما حزب‌الله و حماس را تروریسم قلمداد نمی‌کنیم، اما برخی کشور‌های غربی آن‌ها را تروریسم می‌دانند، یا اینکه ما منافقین را تروریست می‌دانیم، اما برخی غربی‌ها این گروه را تروریسم نمی‌دانند.

FATF شرط پذیر نیست!

بخشایشی با بیان اینکه FATF به گونه‌ای نیست که برای آن شرط و شروط بگذاریم، اظهار کرد: ما دو راه پیش رو داریم، یا باید بدون شرط به FATF ملحق شویم و یا اینکه کلا ملحق نشویم، حال اگر ملحق شویم، غربی‌ها به ما فشار می‌آورند که چرا آن بند‌های ۴ گانه را اجرا نمی‌کنید چرا که ما با آنان در تعریف تروریسم همچنان مشکل داریم.

وی بیان کرد: از سوی دیگر بحث مبارزه با پولشویی در داخل کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که دزدی‌ها، اختلاس‌ها و حقوق‌های نجومی به خاطر این است که شفافیت مالی درستی در کشور وجود ندارد، لذا ما باید جلوی آن‌ها را بگیریم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ما در طول این ۴۰ سال نخواستیم لایحه مبارزه با پولشویی را اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: ما تاکنون نتوانسته‌ایم جلوی پولشویی، اختلاس و حقوق‌های نجومی را بگیریم، بنابراین خوب است که اجازه دهیم خارجی‌ها مقداری فشار به ما وارد کنند، تا ما هم کار‌های لازم را برای جلوگیری از اختلاس و حقوق‌های نجومی و پولشویی انجام دهیم.

نظر شما