شناسهٔ خبر: 25769779 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

رشد 35 درصدی قیمت کالاهای کامپیوتری کارکرده

در پی رشد قیمت و کاهش موجودی کالاهای کامپیوتری، میزان تقاضا برای کالاهای کامپیوتری کارکرده افزایش قیمت این کالاها گران شد.

صاحب‌خبر -

مریم عسگری
بررسی های بازاری مشخص کرده است بیشترین کالاهایی که نمونه های کارکرده شان در بازار با استقبال مواجه شده است، نوت بوک، مانیتور، چاپگر، تبلت، هارددیسک و دی وی دی رایترهای اکسترنال است. این افزایش تقاضا به رشد قیمت این کالاها منجر شده است.
این رشد قیمت درباره کالاهای مختلف متفاوت است و از آنجا که روال مشخصی برای قیمت گذاری این کالاها وجود ندارد، قیمت گذاری روی آنها کاملا سلیقه ای است. به این ترتیب ممکن است نوت بوکی که یک فروشنده با قیمت یک و نیم میلیون تومان به فروش می رساند، در فروشگاه کارکرده فروشی دیگری با قیمت یک میلیون و 300 هزار تومان یا یک میلیون و 700 هزار تومان به فروش برسد.
اگر سری به طبقات منفی بازارهای کامپیوتر بزنید متوجه می شوید که بسیاری از کارکرده فروش ها این روزها کسب و کار به نسبت پررونقی دارند تا فروشندگان کالاهای آکبند. 
درباره رشد قیمت هم باید بگوییم که در حال حاضر انواع نوت بوک با رشد 20 تا 30 درصدی قیمت، انواع چاپگر با رشد 15 تا 20 درصدی قیمت، تبلت با رشد 30 تا 35 درصدی قیمت، دوربین های عکاسی حرفه ای با رشد 30 درصدی قیمت و انواع هارددیسک و دستگاه های دی وی دی پلیر اکسترنال با رشد 20 درصدی قیمت نسبت به ماه گذشته مواجه شده اند.
البته فعالان بازار دلیل این رشد قیمت را گرانی دلار عنوان می کنند. اما این موضوع با توجه به کارکرده بودن کالاها غیرمنطقی است. زیرا رشد قیمت روی کالاهایی که با ارز جدید وارد شده اند اعمال می شود، نه کالاهایی که از قبل وارد بازار شده اند و به ویژه کالاهای کارکرده. 
در هر حال به دلیل شرایط نامساعد بازار و عدم کنترل بر بازار، فروشندگان به اعمال قیمت سلیقه ای روی کالاها روی آورده اند و از نبود مشتری هم دل نگران نیستند. چون می دانند هستند افرادی که از سر اجبار هم شده برای خرید اقدام می کنند .

نظر شما