شناسهٔ خبر: 25769456 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چراغ سبز ترامپ به‌حاکمان مستبدمنطقه برای سرکوب‌معترضان

فرهیختگان

کلمات ترامپ چراغ سبز به دیکتاتورها و شکنجه‌گران سراسر دنیا محسوب می‌شود. درواقع سخنانی که ترامپ به‌کار می‌برد به هیچ عنوان خنده‌دار نیستند چراکه در برخی کشورها موجب شکنجه، تجاوز و قتل مردم می‌شوند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: کلمات ترامپ چراغ سبز به دیکتاتورها و شکنجه‌گران سراسر دنیا محسوب می‌شود. درواقع سخنانی که ترامپ به‌کار می‌برد به هیچ عنوان خنده‌دار نیستند چراکه در برخی کشورها موجب شکنجه، تجاوز و قتل مردم می‌شوند. مورد بحرین را در نظر بگیرید؛ کشوری که نه‌فقط مرکز کنونی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده محسوب می‌شد بلکه از آن تحت عنوان «انقلاب فراموش شده» بیداری اسلامی یاد می‌شود. اکنون بیش از هفت سال است که نیروهای امنیتی در این کوچک‌ترین پادشاهی خلیج‌‌فارس، تلاش کرده‌اند تا با تیراندازی، ضرب و شتم و بازداشت بیش از هزاران تن از معترضان طرفدار دموکراسی در برابر خواست مردم بایستند. طبق داده‌های حاصل از یک تحقیق مستقل که به دستور و سفارش مستقیم دولت بحرین در آغاز قیام مردم این کشور تهیه شد، استفاده «بیش از حد» و «بی‌رحمانه» از زور کاملا تایید شده است؛ البته با این تفاوت که در این گزارش به‌رغم تایید کاربرد بیش از حد زور، به استفاده سیستماتیک و منظم و پیوسته از شکنجه هیچ اشاره‌ای نشده است. دولت وقت آمریکا به ریاست‌جمهوری اوباما به طرز شرم‌آورانه‌ای در زمینه جلوگیری از خشونت در بحرین اقدام کرد. با این حال، باراک اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به افزایش خشونت‌ها فقط به اعمال برخی محدودیت‌ها در زمینه فروش سلاح به پادشاهی بحرین بسنده کرد با این حال در دولت دونالد ترامپ حتی همین محدودیت‌ها که صرفا جنبه لفاظی داشتند، لغو شدند. البته رابطه‌ای شگفت‌انگیز در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد با این تفاوت که میزان فشاری که مردم بحرین طی این مدت از سوی دولت نظامی این کشور متحمل شده‌اند بیش از سایران بوده است، اما از نظر ترامپ هم مدیریت کشور با این شیوه غیر ممکن بود؛ یک سال قبل رئیس‌جمهور آمریکا در دیداری که با «شیخ حمد بن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین در ریاض، پایتخت عربستان سعودی داشت این مساله را متذکر شد. کمتر از 48 ساعت بعد در 23 می‌2017 نیروهای امنیتی بحرین به روستای «الدراز» در نزدیکی منامه، یورش بردند و به‌سوی هواداران روحانی معروف شیعه این کشور آتش گشودند. در این حمله پنج نفر از‌جمله یک فعال محیط‌زیست جان باختند، بیش از 100 نفر زخمی و 286 تن دیگر دستگیر شدند. این حمله مرگبارترین یورش نظامیان آل‌خلیفه به معترضان از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سال 2011 بود که تحت تاثیر محبت رئیس‌جمهور آمریکا، به شهروندان بحرینی صورت گرفت.

به گفته «نیکلاس مک گاهیان» محقق ارشد دیده‌بان حقوق بشر در زمینه بحرین، «زمان‌بندی این عملیات – که دو روز پس از نشست پادشاه «حَمَد» با «دونالد ترامپ» بود- به‌سختی می‌تواند ناشی از یک تصادف باشد. آل‌خلیفه تنها مستبد عربی نبود که چک سفید امضای رئیس‌جمهور آمریکا را دریافت کرد. نگاهی به مصر بیندازید؛ فقط چند ساعت بعد از دیدار ترامپ با پادشاه بحرین، هم‌زمان با افتتاح مرکز ضدافراط‌گرایی در ریاض، ترامپ در حالی که همراه با «عبدالفتاح السیسی» یک گوی درخشان را لمس می‌کرد، رئیس‌جمهور مصر را به‌عنوان یک «پسر فوق‌العاده» ستود. لابد حدس می‌زنید که بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟ به نوشته نیویورک‌تایمز، «سیسی» در بازگشت به مصر محدودیت‌های رسانه‌ای جدیدی را همراه با تحت فشار قراردادن رسانه‌های خبری اعمال کرد و یک رهبر سیاسی از جناح رقیب را از سوی دادگاه تحت‌تعقیب قرار داد و رعایت حقوق سیاسی و آزادی بیان را در مصر به کمترین حد خود تنزل داد. عربستان سعودی را ببینید؛ ماه مارس بود که ترامپ در کاخ‌سفید یعنی جایی که از شاهزاده «محمد بن سلمان» استقبال کرد؛ روابط فعلی بین دو کشور را در قوی‌ترین حالت خود دانست و خطاب به ولیعهد سعودی یادآور شد که انتخاب او توسط پدرش برای جانشینی کشور تصمیمی بسیار عاقلانه بوده است.

هفته گذشته یعنی کمتر از دو ماه پس از این دیدار 10 فعال سیاسی این کشور از‌جمله گروهی از فعالان حقوق زنان به دستور بن سلمان بازداشت شدند. کلمات مهم هستند و در این بین به‌نظر می‌رسد کلمات ترامپ، برای برخی از بدترین حاکمان جهان کمک محسوب می‌شود. آنچه طی سال گذشته در بحرین اعم از شکنجه و قتل مخالفان رخ داد به‌واسطه چراغ سبزی بود که رژیم آل‌خلیفه از سوی ترامپ دریافت کرده بود. برای قبول این مساله نیازی به باورکردن سطور این گزارش یا حتی گزارش‌های سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیست، کافی است به شهادت قربانیان شکنجه در بحرین گوش فرا دهید. روز 24 می 2017، سه روز پس از عکس یادگاری ترامپ با پادشاه بحرین، «ابراهیم سرحان» وکیل حقوق‌بشر به دفتر مرکزی آژانس امنیت ملی خوف‌ناک بحرین احضار شد؛ به‌مدت نیم ساعت به دست عوامل رژیم مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بارها با شوک الکتریکی نوازش شد و دست آخر با توهین و تحقیر بیرون انداخته شد. هنگامی که سرحان سعی داشت حقوق قانونی خود را به عمال رژیم یادآور شود، آنها خندیدند و به‌صراحت به ترامپ اشاره کردند. طبق شهادت «سرحان» یکی از نیروهای امنیتی بحرین بعد از تمسخر وی گفته بود: «شما باید قانون و حقوق بشر را فراموش کنید، رئیس‌جمهور آمریکا عوض شده و شرایط هم تغییر کرده است؛ از حالا به بعد ما کاری را انجام می‌دهیم که او می‌خواهد یعنی هر کاری دلمان بخواهد می‌کنیم.» اما جنایات رژیم آل‌خلیفه که با چراغ سبز ترامپ صورت می‌گیرد به این نمونه محدود نمی‌شود؛ طبق گزارش سال 2017 سازمان حقوق بشر آمریکا، روز 26 ماه می، پنج روز بعد از دیدار ترامپ و آل‌خلیفه، «ابتسام الصاعق» فعال حقوق زنان به آژانس امنیت ملی بحرین فراخوانده می‌شود و در آنجا مورد آزار و اذیت و شکنجه قرا می‌گیرد و ساعت‌ها مجبور می‌شود سر پا بایستد و از سوی عوامل رژیم تهدید می‌شود که دخترش را مورد تجاوز و همسرش را مورد شکنجه قرار خواهند داد. الصاعق می‌گوید: «بازجو مرا مسخره می‌کرد و از من می‌پرسید می‌دانی که ما برای انجام این کارها از طرف ترامپ چراغ سبز داریم؟»

بنابراین او از این منظر مسئولیت تمامی آنچه را که برایش در بازداشتگاه‌های بحرین اتفاق افتاده است متوجه دولت ایالات متحده آمریکا می‌داند. لازم به‌ ذکر است طبق گزارش وزارت امور خارجه، هر گونه اشاره‌ای به نام ترامپ در اشاره به پرونده الصاعق، حذف شده است. واقعیت این است که با مجوز ترامپ، رژیم بحرین وحشیانه‌ترین رفتار را در واکنش به تظاهرات صلح‌آمیز شهروندان این کشور انجام داده و مجازات‌ها علیه چهره‌های مخالف حکومت و فعالان حقوق‌بشر افزایش یافته است. به گفته «مریم الخواجه» فعال حقوق بشر بحرینی، در این بین تعداد مجازات‌های اعدام و سلب حق شهروندی از زمانی که ترامپ در کاخ‌سفید به قدرت رسیده، افزایش یافته است؛ ترامپ بحرین و شورای همکاری خلیج‌فارس را علیه شهروندان‌شان حمایت کرده است. «سید الوادعی»، مدیر مدافع حقوق بشر در بنیاد حقوق و دموکراسی بحرین در لندن در این رابطه می‌گوید: «رژیم هنگامی که نمی‌تواند به‌طور مستقیم ما را مجازات کند، به سراغ خانواده‌های‌مان می‌رود؛ همسر، فرزند، برادر و مادرم بارها به‌دلیل عدم دسترسی عوامل رژیم، به جای من شکنجه و تحقیر شده‌اند.»

باید گفت شاید دیدن توییت‌ها و سخنرانی‌های ترامپ باعث شود هر کدام از ما با صدای بلند بخندیم و حرف‌های او را مسخره کنیم اما واقعیت این است که کلمات او مرگبار هستند.

 

نظر شما